Harley-Davidson Pan America officieel voorgesteld

De Pan America moet zowat de meest geanticipeerde Harley-Davidson ooit zijn. Écht offroaden met een Harley? Daar hadden ze je enkele jaren geleden een dwangbuis voor voorgeschreven. Maar gek en geniaal liggen dicht bij elkaar, dus zetten de Amerikanen door – in zwaar weer of niet. Het zit hen naar eigen zeggen in de genen: waar paard en kar de norm waren bij de oprichting van het merk uit Milwaukee, bood Harley-Davidson namelijk een gemotoriseerd alternatief aan dat diezelfde wegen aankon. En die waren lang niet allemaal geplaveid, uiteraard… Voorts leverde H-D motoren die in beide wereldoorlogen door en over het slagveld ploegden, én wonnen ze zelfs de Baja 1000 in 1971. Dus er is wel wat pedigree. Al ligt die intussen decennia achter ons.

Volgens de Amerikanen moet de nieuwe Pan America een lacune in het gamma vullen, een nieuw publiek aanboren én tegelijk zo ‘Harley’ mogelijk blijven. De nieuwkomer komt er alvast in twee uitvoeringen: de standaard Pan America 1250 én een erg rijkelijk uitgedoste ‘Special’.

 class=

De Pan America 1250 en Pan America 1250 Special worden aangedreven door de nieuwe 152 pk / 128 Nm sterke Revolution Max 1250-motor, een vloeistofgekoelde V-Twin met een cilinderinhoud van 1.252 cc én variabele kleptiming. Om het totale gewicht van de motorfiets te minimaliseren – nu ja, wat heet, met een Pan America die rijklaar 245 kg weegt en een Special van 258 kg – is de Revolution Max-motor in het voertuig geïntegreerd als centraal onderdeel van het chassis. In de tank past 21 liter aan brandstof – goed voor een flinke, ononderbroken trip.

Beide Pan America-modellen zijn uitgerust met een pak aan de IMU gelinkte rijhulpjes, waaronder vijf rijmodi, remhulp, elektronische heuvelhulp, cruisecontrole, een TFT-touchscreen met bluetooth-connectiviteit en hellingshoekafhankelijke elektronica zoals adaptieve bochtenverlichting, bochten-ABS en hellingshoekafhankelijke tractiecontrole.

Daarenboven worden beide machines geleverd op gegoten alu wielen (19-duims vooraan, 17-duims achteraan), waar Michelin Scorcher Adventure-rubbers om liggen. Voor de échte avonturiers heeft HD overigens ook Michelin Anakee Wilds in de optiecatalogus. Geen optie, wel standaard, is het Brembo-remmenpakket op de beide versies: de nieuwe radiale monoblock-remklauw met vier zuigers (30 mm) bijten in dubbele voorremschijven (320 mm) en een enkele achterremschijf (280 mm). Dankzij de nieuwe hoofdremcilinder vooraan kan je de respons van het remhendel overigens naar believen aanpassen.

 class=
Pan America 1250 Special
 class=
Pan America 1250

Als extraatje krijgt de Pan America 1250 Special elektronisch verstelbare semi-actieve voor- en achtervering, die de zadelhoogte variabel maakt van 848 mm in de lage stand tot 874 mm in de hoge stand (op de standaardversie is dat respectievelijk 875 en 890 mm). Als eerste in de motorbranche kan de Pan America overigens af-fabriek uitgerust worden met het innovatieve Adaptive Ride Height (ARH), een revolutionair (maar optioneel) nieuw ophangingssysteem dat automatisch zakt als je tot stilstand komt en zicht opnieuw naar optimale rijhoogte tilt als je aan de rol gaat. Het zadel kan op die manier tot 830 mm zakken. Ideaal voor op offroad beluste onderdeurtjes als ondergetekende, fijn zo!

Voorts krijgt de Special standaard ook een middenbok, bandenspanningsmeters, handkappen en handvatverwarming, alu motorbeschermplaat, valbeugels, een stuurdemper én een gereedschapsloos verstelbaar rempedaal (voor ideale posities bij zowel zitten als rechtstaan).

 class=

De Pan America 1250 en Pan America 1250 Special zullen in het late voorjaar van 2021 bij de Harley-Davidson-dealers aankomen met een vanaf prijs van respectievelijk €16.495 en €18.995 in België, en €18.995 en € 21.995 in Nederland.

 class=

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100 DCT

Onboard: Honda NT1100 DCT

Onlangs stelde Honda de vernieuwde NT1100 met elektronische vering en DCT automatische versnellingsbak voor in Malaga. Daags na het noodweer dat de regio teisterde lagen