Helmtest: Icon Airflite Jewel MIPS

Het Amerikaanse Icon is een buitenbeentje in de wereld van de motorkleding en -helmen. Niet alleen is de styling van de producten best wel radicaal (en daarom niet ieders meug), tegelijk is hun manier van communiceren lekker rechttoe rechtaan.

Met de Airflite Jewel trok het merk uit Portland, Oregon om twee redenen mijn aandacht: enerzijds het MIPS-systeem, anderzijds het aparte vizier. MIPS is een Zweeds systeem dat stormenderhand de wereld van de fietshelmen heeft ingepalmd. Het is een soort van interne schaal die een stukje kan bewegen ten opzichte van de eigenlijke helmschaal (zie verderop). Het doel daarvan is om met die ‘zwevende’ binnenschaal een deel van de rotatiekrachten die vrijkomen bij een crash op te vangen. Daarmee imiteert MIPS de natuur, want op onze schedel zit de hoofdhuid om precies dezelfde reden ook een beetje los.

In het ontwerp van de Icon Airflite Jewel voel je het MIPS niet zitten, het systeem beïnvloedt op geen enkele manier het draagcomfort van de helm. Ook het diep doorgetrokken vizier merk of voel je niet tijdens het rijden. De ventilatie van de helm is prima en het vizier is helder, krasbestendig en vervormt het zicht niet. Alleen moet je er wel voor zorgen dat het ofwel helemaal gesloten is ofwel compleet open staat, met het vizier in een tussenstand treedt er wel wat vervorming van je zicht op.


Hoewel de Airflite Jewel MIPS voorzien is van een intern zonnevizier, wordt de helm standaard geleverd met een helder en een getint vizier. Om te switchen moet je de twee afdekkappen op de zijkanten van de helm losmaken, maar de wissel verloopt probleemloos.

De helm heeft een vrij strakke pasvorm en de padding heeft niet de neiging om snel te gaan uitzetten. Wie twijfelt over de maat gaat dan ook best voor de grotere van de twee. De kinriem is voorzien van een dubbel-D-sluiting. De ventilatie is prima en het vizier geeft een heel helder zicht, op die punten gooien de Amerikanen hoge ogen.


Als ze bij Icon straks aan de tekentafel gaan zitten om een opvolger van deze helm te ontwerpen, dan mogen ze ook de agressieve styling met de aparte vorm van het vizier behouden. Bovenaan hun prioriteitenlijstje hoort echter een vermindering van het gewicht te staan, want met 1.745 gram is de Airflite niet licht te noemen. En mochten de ingenieurs het geluidsvolume in de helm naar beneden kunnen krijgen, zou dat ook mooi meegenomen zijn; deze helm is vrij luidruchtig. De Icon Airflite Jewel MIPS is beschikbaar in blauw, goud en zilver.

Getest door: Bart de Schampheleire
Prijs: € 362,94
Maten: XS – 3XL
Meer info: partseurope.eurideicon.com

MIPS: waarom niet?

En nu we toch zo’n MIPS-helm in test hebben, een paar bedenkingen. Want hoewel je anders zou mogen verwachten, is het huidige ontwerp van ‘de motorhelm’ kort door de bocht al een jaar of 50 onveranderd. Motorhelmen bestaan namelijk nog steeds uit hetzelfde basisconcept: een harde buitenschaal van kunststof of composietmateriaal, een laag piepschuim voor schokabsorptie, en een comfortlaag voor het hoofd van de motorrijder.

De argumenten? Op de echte high-end merken na die het aan zichzelf verplicht zijn om op zoek te gaan naar innovaties, is er relatief weinig druk op fabrikanten van motorhelmen om veiligheid en doeltreffendheid naar een hoger niveau te tillen. En daarnaast is het ook gewoon ongelooflijk goedkoop om een motorhelm in zijn huidige vorm te maken.

In de motorcross- en fietssector kan het echter wel en daar is vooral het Zweedse MIPS verantwoordelijk voor. MIPS staat voor ‘Multi-Directional Impact Protection System’ en is de merknaam voor een aantal technologieën die als doel hebben de rotatiekrachten die worden uitgeoefend op de hersenen tijdens een crash te verminderen.

Hoe het werkt ? Het MIPS-systeem zorgt ervoor dat een helm bij een impact roteert (tussen de 10 en 15 mm) zonder dat die rotatie wordt doorgegeven aan het hoofd van de drager. Dat vermindert niet alleen de rotatiekracht die op de hersenen van de rijder wordt overgebracht, maar zorgt er ook voor dat die kracht over een langere periode wordt gedempt.

In tegenstelling tot een aantal merken die een eigen rotatiebeperkende technologie hebben ontwikkeld, verkoopt MIPS zijn eigen helmen niet. In plaats daarvan is het Zweedse bedrijf een B2B-merk, en geeft het zijn technologie in licentie aan gevestigde helmfabrikanten.


In de MX-wereld is het systeem al langer geen onbekende met onder andere merken als Alpinestars, Bell, Fox, KTM, Thor en Troy Lee Designs die met MIPS uitgeruste helmen aanbieden. MIPS bestaat intussen al twintig jaar en is prominent aanwezig is sectoren als wielrennen, wintersport en ruitersport maar het merk zet nu pas voet aan de grond in de motorfietsindustrie.

Momenteel hebben slechts een aantal merken zoals Bell en dus ook Icon MIPS-helmen in het gamma voor straatrijders. Je zou kunnen denken dat het zo onderhand weleens tijd wordt voor andere helmfabrikanten om hun licht te gaan opsteken bij MIPS, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Ten eerste is het systeem natuurlijk niet goedkoop, en MIPS zelf durft stevig door te vragen. Vandaar ook dat in de fietsenbranche al verschillende helmenmerken eigen systemen ontwikkeld hebben die gebaseerd zijn op MIPS, maar die wel netjes naast de patenten eh, fietsen.

Daarnaast is het ook zo dat zelfs als MIPS een samenwerking aangaat met een helmenmerk, het niet zeker is dat ze hun product ook daadwerkelijk vrijgeven. MIPS zal immers altijd een prototype van de helm met en zonder het systeem in het eigen labo testen. Scoort de helm met MIPS niet het gewenste percentage beter in de crashtests dan het exemplaar zonder, dan zullen de Zweden zelf beslissen om het systeem voor dat type helm niet vrij te geven.


Tekst Bart de Schampheleire/TVO • Fotografie Peter Naessens, Icon, MIPS

Deel

Gerelateerde artikels

Ixon Eddas

Producttest: Ixon Eddas

‘Wat een ongelooflijk mooi adventurepak!’ is mijn reactie wanneer ik bij Ixon-dealer Vanzeebroeck in Sint-Pieters-Leeuw deze Eddas combi ga passen. Een klein jaar later is

Continental ContiAttack SM2

Bandentest: ContiAttack SM2

Een band, enkel en alleen voor straatlegale supermotards. Klinkt onlogisch? Ik moet toegeven dat ik in eerste instantie ook heel wat vragen had. Los van