Het einde der tijden is daar: de geluidscamera

Nou ja, het einde der tijden, voor forenzen die zich graag laten vergezellen door de nodige decibellen dan. Bij de goegemeente ook wel bekend als ‘de motorrijder’.

Nu is het thema geluid nogal een gevoelskwestie, waar de ene in katzwijm raakt bij de hoogtoerige serenade van een ‘Yamaha R6 uit februari 1999 overduidelijk met een titanium Akrapovic’ op 13.468 tpm’, krijgt een ander zwaaiend met een hooivork in de voortuin van z’n ooit zo rustieke dijkwoning een halve zenuwinzinking. Als het aan de Parijse stadsdeel Orly ligt komt daaraan nu een einde. Zij gaan onder auspiciën van het ‘anti-geluidvervuilingsbureau’ (hoge woordwaarde) Bruitparif beginnen met een proef waarbij een geluidsdetectiesysteem registreert of een langsrijdend voertuig te veel herrie maakt, ja of nee.

Een set gevoelige microfoons pakt de geluidsgolven op en als deze boven een bepaald niveau komen registreert de camera de herriemaker in kwestie. Kortom, je wordt geflitst. In een datasysteem wordt vervolgens aan de hand van het kenteken gekeken aan welke dB-eisen het voertuig volgens de keuring zou moeten voldoen en vervolgens stuurt het Franse CJIB een bekeuring. Goed, het roept een hoop vragen op, wat als er gelijktijdig een colonne Harley’s in tegenstelde richting langstrekt of bij het café op de hoek de glasbak wordt geleegd? Vervuiling ligt op de loer. Maar het is dan ook nog een proef. Over twee jaar wordt besloten of het succesvol is en landelijk kan worden ingevoerd. Hoe dan ook, de dagen van de ‘herriepijp’ zouden wel eens geteld kunnen zijn…

Deel

Gerelateerde artikels

KTM 2025

KTM pakt fors uit in 2025

Na een afwezigheid van vijf jaar keert KTM begin november terug naar de Eicma en de Oostenrijkers zullen in Milaan niet bepaald een lege stand

Motorrijder Podcast afl. 21

Motorrijder Podcast #21: Tractie-o!

Wie Motorrijder leest zal de naam ‘Traxio’ wel iets zeggen want af en toe publiceren we in het blad de inschrijvingscijfers van nieuwe motoren, cijfers