Ze zitten momenteel niet stil bij Kawasaki. Als allereerste motorfabrikant ter wereld introduceren de groenen (vrij letterlijk, in dit geval) een hybride motorfiets; de Ninja 7 Hybrid. Dit nieuwe model moet de voordelen van twee verschillende types aandrijvingen naadloos combineren, aldus Kawa.
Het hart van de Ninja 7 Hybrid wordt gevormd door een nieuwe 451cc paralleltwin gekoppeld aan een handgeschakelde/automatische versnellingsbak en een elektrische tractiemotor plus accu. Deze naar motornormen nogal futuristische combinatie moet onder andere een uitstekende acceleratie paren aan een zeer laag benzineverbruik.
Het totale vermogen bedraagt 43,5 kW (59 pk), wanneer de E-boost-functie is ingeschakeld stijgt dat naar 51,1 kW (70 pk). Rijders kunnen kiezen uit drie rijmodi (Sport-Hybrid, Eco-Hybrid en EV) die elk een geheel eigen karakter hebben en geschikt zijn voor uiteenlopende rijsituaties.
Andere innovaties zijn de stationaire stop waarbij de verbrandingsmotor uitgeschakeld wordt bij stilstand om brandstof te besparen, de startpositiezoeker (ALPF) die – indien geactiveerd – automatisch de eerste versnelling selecteert bij stilstand en een Walk Mode om voor- en achteruit manoeuvreren gemakkelijker te maken.
De vrij lang ogende Ninja 7 Hybrid doet het met een speciaal ontworpen trellis frame waarbinnen brandstofmotor, elektrische tractiemotor en de accu compact gemonteerd konden worden. Een optimale gewichtsverdeling is met al die verschillende componenten natuurlijk belangrijk.
Qua styling legt Kawasaki bij de Ninja 7 Hybrid de focus op z’n groene inborst, getuige de speciale kleurstelling en een ‘doorzichtig’ kuipdeel waarbij de accu goed zichtbaar is. Het full colour TFT-display is voorzien van smartphoneconnectiviteit, te koppelen via de Kawasaki Rideology app.
De volledige specificaties, prijs en beschikbaarheid worden binnenkort bekendgemaakt. Volgende week rijden we al met de Ninja 7 Hybrid, dus stay tuned!