Hoe maakt u het? MOL Cargo

MOL Cargo

In de reeks ‘Hoe maakt u het?’ kijken we binnen bij een fabrikant van motoren, onderdelen of kleding, maar uiteindelijk moeten al die spullen ook tot in de winkel geraken. MOL Cargo uit het Nederlandse Tiel specialiseert zich al jaren in het transport van motorfietsen en is in die periode uitgegroeid tot de spin in het web van de motorbranche.

Een jaar of vijftien geleden was ik al eens op visite bij MOL Cargo en werd er toen rondgeleid door Crijn Mol, een flamboyante kerel die samen met zijn broer Pieter in 2002 het transportbedrijf van zijn vader overnam. Crijn Mol senior richtte Mol Cargo in 1934 op en concentreerde zich voornamelijk op het vervoer van zand en grind, niet echt spannend voor ons, motorliefhebbers.

Crijn Mol had (en heeft nog steeds) wel een passie voor de motor en onderzocht in 1987 nieuwe businessmogelijkheden met het bedrijf. “En zo kwamen ze bij een Nederlandse ondernemer die gespecialiseerd was in de import van motoren vanuit Duitsland. Die importeur zocht een transportbedrijf om de motoren vanuit Duitsland naar Nederland te halen, maar zonder die motoren eerst in kratten te moeten zetten. Daar is onze specialiteit voor het transport van niet-verpakte motoren ontstaan”, opent Johan Nagtegaal, sales director bij MOL Cargo, het verhaal.

MOL Cargo

Een verhaal dat in de voorbije decennia een vlucht nam en dat sinds de overname door de logistieke gigant Lagermax twee jaar geleden nog een versnelling hoger heeft geschakeld. Lagermax is gespecialiseerd in het transport van auto’s (ze hebben verdeeld over verschillende opslagloodsen in Europa zo’n 65.000 auto’s op voorraad) en via dochteronderneming LVT zijn ze ook in Spanje actief in het transport van motoren. MOL Cargo moet voor Lagermax de troef worden om overal in Europa het motortransport te gaan verzorgen.

Negen hoog
Met de specifiek voor het transport van niet-verpakte motoren ontwikkelde trailers pendelt MOL Cargo twee keer per week naar Bologna om nieuwe Ducati’s voor de Nederlandse en Belgische markt op te halen. MOL werkt echter voor bijna alle motormerken die ertoe doen en die zitten niet allemaal op rijafstand van Tiel.

MOL Cargo

“Veel motoren komen vanuit Azië en die worden in metalen kratten in containers geleverd. Wij halen die containers op in de haven van Rotterdam, in uitzonderlijke gevallen worden ze met de binnenvaart tot in de haven van Tiel gebracht. Wij lossen die motoren uit de containers en slaan ze op. In Tiel hebben we plaats voor twaalfduizend motoren, waarvan er negenduizend in het krat worden opgeslagen in een speciaal daarvoor gebouwd magazijn dat verdeeld is over twee gebouwen.”

“In elk van die twee magazijnen kunnen we dus 4.500 motoren kwijt, tot negen hoog worden ze in de rekken gestapeld. Om ze zijdelings in en uit de rekken te kunnen schuiven lieten we een speciale vorkheftruck bouwen. De resterende drieduizend motoren zijn machines die hier onverpakt zijn aangekomen. In de Gentse haven hebben we nog een warehouse, op driehonderd meter van Honda en vlakbij BRP waarvoor wij ook de logistiek voorzien”, neemt Nagtegaal ons op sleeptouw. In Tiel heeft MOL vijfentwintigduizend vierkante meter opslagruimte, in Gent is dat vierduizend vierkante meter.

MOL Cargo

Geen gedoe
Lijkt het tot hier nog vooral een zaak van transport, dan blijkt MOL Cargo de voorbije jaren uitgegroeid tot veel meer dan dat. Het gaat om een maximale ontzorging van de motorfabrikanten en motorwinkels op vlak van logistiek. Nagtegaal: “Wij hebben hier de voorraad van de meeste motormerken voor België en Nederland staan. Als een multimerkendealer volgende week bijvoorbeeld een Royal Enfield, een Honda, een Kawasaki en een BMW nodig heeft voor zijn klanten, dan zetten wij die gewoon op één transport. Dat bespaart de motorzaak een bak tijd en gedoe.”

“Daarbij kan onze chauffeur die motoren zelf lossen, want de motoren staan gewoon op hun wielen, en wij beheren de volledige afvalstroom. De metalen kratten die meermaals gebruikt worden zetten wij opzij om dan terug te sturen naar de fabriek, al het verpakkingsmateriaal zoals hout en karton zamelen we selectief in.”

MOL Cargo

Aangepast
Voor de opslag van accu’s van elektrische voertuigen heeft MOL een veilige bunker, diep in het bedrijf is onderaanneming Rumco gevestigd. “Rumco is gespecialiseerd in alles wat de montage of aanpassingen van motoren betreft. De acht monteurs van Rumco gaan op regelmatige basis op technische cursus bij de merken waarvan wij de motoren vervoeren. Zo weten ze altijd perfect hoe en bijvoorbeeld met welk aanhaalmoment een bepaald onderdeel op een motor moet worden gemonteerd voor die op zijn wielen naar de dealer wordt verstuurd.”

“Daarnaast kunnen we met Rumco speciale edities van motoren bouwen. Stel dat een bepaald model tijdelijk met gouden velgen of met een andere einddemper wordt aangeboden, dan kunnen we die ombouw hier doen. Voor Kawasaki bouwen we de crossmotoren om tot enduro’s: we monteren de verlichting, passen de kabelboom aan, zetten er spiegels op en monteren een tussenstuk op het uitlaatsysteem”, geeft Nagtegaal ons een inkijk in de talrijke klussen en klusjes waarmee MOL Cargo het leven van de motorimporteurs en winkeliers een stuk eenvoudiger maakt.


Ook met de douaneformaliteiten weten ze bij MOL raad en de software waarmee MOL werkt is gelinkt aan de platformen van de merken waarvoor ze werken, zodat importeur en dealer altijd weten waar een motor ergens zit.

Hoe pak je pakjes aan?
Rest de vraag: wat kan er nog allemaal bij? Waarmee kan MOL zijn sleutelrol in de motorbranche nog verder versterken? Nagtegaal: “We verzorgen momenteel al voor één merk de logistiek rond de spare parts en hebben in Tiel de volledige voorraad aan reserve-onderdelen voor dat merk op voorraad. Vanuit Lagermax wordt bekeken op welke manier we die service kunnen uitbreiden, al zullen daar ook groeipijntjes bij komen kijken. Want een motor op zijn wielen naar een dealer brengen of dagelijks een paar honderd pakketjes met tandwielen en schroefjes versturen, dat zijn toch twee compleet verschillende activiteiten. Ook op vlak van het transport van elektrische motoren moeten we kijken wat de toekomst brengt.”

MOL Cargo

Jaarlijks vervoert MOL Cargo zo’n tweehonderdduizend motoren en scooters. De Benelux en Duitsland is nu nog hun sterkste werkterrein, al wordt er flink aan hun mouw getrokken vanuit Frankrijk, Spanje en Portugal. De MOL-medewerkers in het warehouse werken in twee shiften (van 8 tot 17 uur en van 17 tot 02 uur) om alle motoren te laden zodat de chauffeur gelijk kan vertrekken. Al gebruikt Johan Nagtegaal het woord ‘chauffeur’ niet graag.

“Wij zoeken geen chauffeurs, wij zoeken motorliefhebbers met een groot rijbewijs. Want wie bij ons met 36 motoren in de trailer vertrekt, die moet weten hoe zorgvuldig hij daarmee moet omgaan. Als je zelf motorrijdt, dan zal je onze lading al met veel meer zorg behandelen. De mannen halen daar ook veel voldoening uit. Als we na een groot event als de MOTORbeurs Utrecht met twintig opleggers op de parking aanschuiven om alle motoren daar nog dezelfde avond weg te halen, dat geeft toch wel een kick.”

MOL Cargo

Geniale trailer
Speciaal voor het transport van niet-verpakte motoren ontwikkelden de Mollen een specifieke trailer waar tot 36 motoren in passen. “Onze dubbeldeks trailer met hefdak heeft een aantal immense voordelen. Omdat het dak omhoog kan en omdat de laadvloer van de verdieping in hoogte instelbaar is, kunnen we bij het laden van de motoren kiezen welke motoren we op welke verdieping zetten. Moeten er wat hoge allroads mee en een aantal lage sportmachines, dan zetten we alle allroads op de benedenverdieping en de sportmotoren op de bovenverdieping.”

“Omdat het dak omhoog kan blijft het bij het laden en lossen voor de chauffeur comfortabel werken, hij hoeft niet voorovergebogen een motor van driehonderd kilo de laadruimte in te duwen. Alle motoren worden in een wielklem geparkeerd en met twee spanriemen geborgd. Alle wielklemmen passen in een systeem van rails zodat we afhankelijk van de grootte van de motor de zaak kunnen inrichten zoals we willen. Willen we gewoon pallets vervoeren in zo’n motortrailer, dan kan dat ook want de rails voor de wielklemmen zitten verzonken in de laadvloer.”

MOL Cargo

“Nog uniek aan onze trailer is dat we de achterdeur op twee manieren kunnen gebruiken. Laden of lossen we de motoren aan een laadkade, dan openen de twee achterdeuren zich gewoon zijdelings, zoals alle achterdeuren van elke standaard trailer. Maar samen fungeren de achterdeuren ook als een grote lift met een hefvermogen tot tweeduizend kilo waarop de chauffeur vier motoren in één keer kan laden en lossen”, vertelt Nagtegaal over de unieke trailer die aan het brein van Johan van Riemsdijk ontsproot.

Johan werkte voor het carrosseriebedrijf dat in overleg met MOL Cargo de eerste oplegger voor motortransport ontwikkelde. Intussen heeft MOL Cargo zijn eigen carrosserie-afdeling waar de unieke trailers in eigen beheer gebouwd én gerecycled worden. “We kopen het chassis, maar doen de opbouw van de wagens zelf. Daarvoor maken we maximaal gebruik van onderdelen die we van onze trailers halen die we uit dienst nemen. Want na jarenlang intensief gebruik verslijten die dingen ook wel een keer. We slopen een trailer nu na gemiddeld vijftien tot zeventien jaar”, aldus koetswerkspecialist Johan.

MOL Cargo

Tekst Bart De Schampheleire • Fotografie Peter Naessens

Deel

Gerelateerde artikels

Michelin MotoGP

Hoe maakt u het? Michelins MotoGP-afdeling

Hoe astronomisch ook de hedendaagse motor- en frametechniek, banden zijn allang niet meer de sluitpost binnen de racewereld. Integendeel, het rubber speelt meer dan ooit