Doorgaans nemen we voor de rubriek ‘Hoe maakt u het’ een kijkje bij fabrikanten om te zien hoe iets gemaakt wordt. Maar er zijn ook mensen die van afbreken hun beroep gemaakt hebben. Guido Broux runt al dertig jaar een motorsloopbedrijf en in die drie decennia schroefde hij al ongeveer 1.800 motoren uit mekaar. Het resultaat? Een pand met 147.000 onderdelen ‘en iets van een 50.000 stuks klein materiaal’.
Een heel normaal huis in een heel normale straat in Oudsbergen, een dertien-in-een-dozijn dorp in Limburg. Het gemeentelijk sportterrein ligt om de hoek, het pand van Motorsloop Guido Broux ziet er op het eerste gezicht niet bijzonder uit. Mocht er geen reclamebord voor de deur staan, je zou je afvragen of je wel aan het juiste adres bent.
Tot je de deur openzwaait en er geen twijfel mogelijk is: achter de toonbank duiken de eerste rekken met motoronderdelen al op. “Ik kom dadelijk, ik ben nog een paar onderdelen aan het fotograferen om op eBay te zetten”, klinkt het vanuit een hoek van het pand waarna Guido Broux (63) tevoorschijn komt. “Ik heb net een Suzuki DR 800 op de tafel liggen, die onderdelen moesten nog gesorteerd en gefotografeerd worden om online te zetten. Best een flinke klus”, lacht Guido die in 1988 zijn eerste stappen in de motorsloperij zette.
Gevoelig punt
“Ik had gewoon een dagtaak, maar was als fervent motorrijder altijd wel op zoek naar onderdelen en het viel mij op dat er nagenoeg geen tweedehands onderdelen beschikbaar waren. Daar zag ik een gat in de markt. Ik nam in 1988 loopbaanonderbreking om me in de motorsloop te lanceren, vanaf 1995 werd het een voltijdse baan.”
Guido heeft zich altijd gespecialiseerd in de sloop van Japanse motoren van minstens 125cc, op één verloren gereden BMW RT na. Momenteel telt België slechts een viertal motorsloopbedrijven en meer is volgens Broux ook niet nodig, daarvoor is de markt niet groot genoeg. “Hoewel het mij opvalt dat er nog steeds heel veel mensen zijn die niet eens weten dat er motorsloperijen bestaan”, klinkt het.
Aangezien Guido de zestig gepasseerd is en zijn magazijn tot de nok vol onderdelen zit, heeft hij de aankoop van sloopmotoren naar een strikt minimum herleid. Er ligt nog een Kawasaki GTR 1000 in onderdelen klaar om te sorteren en er staat nog eenzelfde machine klaar om gesloopt te worden, daarna is het niet de bedoeling om nog machines aan te kopen.
De GTR 1000 was een gevalletje van ‘kom maar halen; hier staat hij in de weg, we hoeven er niks voor’ en lijkt op het eerste gezicht een heel nette motor. “Is ook zo, tot je wat beter kijkt”, verduidelijkt Guido terwijl hij de tankdop opent. “De binnenkant van de tank is helemaal verroest. Die gaan we demonteren, zand in doen en op een betonmolen monteren om te laten ronddraaien en zo het zand de binnenkant te laten schoon schuren.”
“De meest waardevolle onderdelen op deze motor zijn de voetsteunen en de spiegels, die ga ik geen jaar op stock hebben want van zodra iemand zijn GTR tegen de grond legt zijn de spiegels en de voetsteunen er aan. En kijk, de startknop ontbreekt, een gekend probleem. Op basis van alles wat ik in de voorbije dertig jaar aan onderdelen verkocht heb, weet ik heel goed welke de gevoelige punten zijn van bepaalde motoren”, vertelt de Limburger.
Van boven naar onder
Het is trouwens Broux zelf niet die de meeste motoren sloopt, daarvoor heeft hij een opmerkelijke medewerker. “Mijn schoonvader is inmiddels 93 jaar, maar demonteert nog met gemak een motor. Voor de demontage van een motor en het sorteren, labelen en opbergen van de onderdelen moet je op ongeveer zestien werkuren rekenen.”
“Voor de sloop beginnen we meestal met het plastic kuipwerk, daarna alles wat aan het stuur zit en zo werken we verder naar onderen tot we het frame van over het blok kunnen halen en het motorblok op de tafel blijft liggen. Da’s een stuk gemakkelijker dan het motorblok uit het frame halen, daar til je je een breuk aan”, legt Guido de werkwijze uit.
Voor de aankoop van wrakken van Japanse motoren trok Broux de voorbije dertig jaar het hele land door en meerdere machines haalde hij in het buitenland. “Wat je aankoopt en hoeveel je er voor betaalt hangt uiteraard van meerdere factoren af. Wat is er nog bruikbaar aan de motor in kwestie? Is het een populaire machine? En hoeveel onderdelen heb ik er al van? In een paar zeldzame gevallen waren de motoren die me aangeboden werden te goed om te slopen en werden ze opgeknapt om als complete motor opnieuw verkocht te worden.”
“Maar het omgekeerde geval is ook voorgekomen, ik heb enkele nagelnieuwe motoren gekocht om ze meteen te slopen. Zo was iemand uit de autocross op zoek naar de viercilinder van een Honda CBR 1100 XX Super Blackbird en die man was bereid om voor dat motorblok aardig wat centen op tafel te leggen. Toen ik mijn rekening maakte was het al snel duidelijk dat ik het best een compleet nieuwe motor kocht om vervolgens het motorblok en alle onderdelen los te verkopen. Je moet de markt kennen en aanvoelen.”
Tot de schroeven en moeren
De volgende vraag is natuurlijk wat je van een motor nog verkoopt en hoe je de garantie ‘niet goed = geld terug’ hard maakt. Ervaring blijkt hier opnieuw het sleutelwoord. “Als het motorblok van een schademotor er nog intact uitziet, dan kan je er redelijk zeker van zijn dat het ook intern nog oké is. Tot enkele ogenblikken voor de crash draaide dat blok immers nog. Slechts twee keer in mijn loopbaan heb ik me daarop verkeken.”
“Van de meeste andere motoronderdelen zoals een voorvork of demper kan je heel gemakkelijk controleren of ze nog werken of niet. Daarna maken we de keuze: het onderdeel in zijn totaliteit verkopen, verder demonteren of weggooien. Herstellen doen we niet.”
“Wat dat verder demonteren betreft, daar ga ik heel ver in; misschien wel het verst van alle slopers. Stel dat ik van een bepaald type motor al vijf complete versnellingsbakken heb liggen, dan ga ik daar geen zesde bij leggen. Die zesde versnellingsbak demonteer ik volledig want het kan goed zijn dat er straks iemand slechts één onderdeel van die bak nodig heeft. Dan spaart het die klant flink wat geld uit als hij niet de hele versnellingsbak moet kopen.”
“Een tijdlang heb ik zelfs schroefjes en moertjes gesorteerd, maar dat was overduidelijk een stap te ver. Op een bepaald moment ben je wel klaar met demonteren en sorteren. We hebben trouwens altijd liever dat wij een motor kunnen slopen dan dat we alles in onderdelen aangeboden krijgen. Als we de motor zelf demonteren, volgen we onze methodiek en kunnen we tijdens het slopen al alle onderdelen labelen.”
Eens alles gedemonteerd en gecontroleerd begint zo mogelijk een nog belangrijker onderdeel van het sloopwerk: de administratieve verwerking en het opbergen van de onderdelen. “Lange tijd hield ik alles bij op onderdelenlijsten, ik geloofde niet dat de computer een meerwaarde kon zijn voor mij. Tot mijn vrouw me van het tegendeel kon overtuigen”, lacht Broux.
Nu is alles zodanig georganiseerd dat elke plaats op elk rek in het duizend vierkante meter grote magazijn – dat over meerdere verdiepingen verdeeld is – een locatie is. En elk onderdeel wordt aan een locatie toegewezen. Al blijft motoronderdelen opbergen een aparte klus.
Het ene nummer is het andere niet
We beginnen de rondleiding op de bovenste verdieping waar alle complete motorblokken en elektrische onderdelen vochtvrij bewaard worden. Omdat Broux al dertig jaar de onderdelenlijsten en montagehandboeken van Japanse motoren uitpluist, weet hij waar hij moet op letten.
“Je moet veel items vaak dubbelchecken. Want het is niet omdat ze een ander onderdeelnummer hebben, dat ze ook effectief verschillend zijn. In de jaren negentig moesten de sportmotoren lichter worden en de fabrikanten deden dat door op alle onderdelen enkele grammen te besparen, soms gewoon door aan de binnenkant wat meer materiaal weg te halen. Maar in werkelijkheid zijn ze dus wel onderling uitwisselbaar met een onderdeel met een ander onderdeelnummer”, klinkt het.
Alle onderdelen precies oplijsten en opbergen is van essentieel belang in de sloopbusiness. “Een wielas verkoop ik meestal voor een euro of twintig. Ik kan het mij echt niet veroorloven om daar een halfuur naar te zoeken. Alles moet dus perfect georganiseerd zijn.” Feit is wel dat Guido Broux veel op voorraad heeft, héél veel zelfs. “De achterbruggen liggen ‘lepeltje-lepeltje’ op het schap, dat bespaart ruimte. En de zijkoffers zitten allemaal vol met darmpjes en leidingen, anders verlies je daar enorm veel opbergruimte.”
“Kuipdelen legde ik vroeger op rekken, wat in te veel beschadigingen resulteerde. Als je twee keer een kuipdeel uit een stapel trekt, dan heb je gegarandeerd krassen. Nu hangen al die plastic delen omhoog, net als de T-stukken, radiators en de achterveren. Aan een degelijke sloopmotor hou je gemiddeld tachtig tot honderd onderdelen over. Je moet die wel goed georganiseerd opbergen, anders is het hopeloos.”
Stijgende waarde
Broux verkoopt zijn onderdelen over de hele wereld, alleen vanuit Afrika is er duidelijk minder vraag. “De meeste van mijn klanten zijn de hobbyisten, de motorrijders die zelf aan hun machine werken of die de motoren van hun vrienden onderhouden. De concurrentie van goedkope Chinese onderdelen speelt daar wel, al komen velen er snel achter dat een degelijk tweedehands onderdeel vaak beter is dan een nieuw stuk Chinese namaak. Daarnaast zijn er ook handelaars die bij mij onderdelen kopen om de herstelkost van een motor binnen de perken te houden. De zelfbouwprojecten heb ik het voorbije jaar enorm zien verminderen, de technische keuring heeft die bezigheid compleet doodgeknepen.”
Nu Guido de aankoop van sloopmotoren flink heeft teruggedrongen en er dus minder instroom van onderdelen is, houdt hij zich vooral bezig met het fotograferen en online zetten van de onderdelen die hij in huis heeft. Van de 147.000 onderdelen die hij op voorraad heeft, staan er nog maar twaalfduizend op eBay, daar is hij dus nog wel eventjes zoet mee.
“Het grote voordeel van deze business is dat er altijd wel iemand op zoek is naar iets en dat alle onderdelen die ik op voorraad heb in waarde stijgen. Ontelbaar veel Fireblade-rijders hebben het achterspatbord van hun motor ingekort ‘omdat het zo hoorde’. Nu willen ze hun Fireblade weer allemaal in originele staat en dus zijn ze allemaal op zoek naar de originele spatborden.” Twee keer raden wie ze heeft…
Op zoek naar een onderdeel voor een Japanse motor? Check www.motorsloopbg.be.
Tekst Bart De Schampheleire • Fotografie Peter Naessens