76 jaar nadat Honda in 1949 startte met de massaproductie van de Dream D-Type heeft het merk wereldwijd een cumulatieve productie van 500 miljoen motorfietsen bereikt. Laat dat cijfer vooral even inzinken…
Honda Honda Motor Co. werd opgericht in 1948, waarna een jaar later de introductie van de Dream D-Type volgde. In 1958 zag de Super Cub C100 het levenslicht, vijf jaar later, in 1963, begon Honda met de massaproductie van motorfietsen buiten Japan in België (jawel) en in 1967 volgde ook Thailand. Amper een jaar later bereikte Honda al een cumulatieve wereldwijde productie van 10 miljoen eenheden – dat was dus nog voor de lancering van de CB750 (1969).
Door de jaren heen werd de productiecapaciteit stelselmatig uitgebreid met intussen 37 productievestigingen in 23 landen. De jaarlijkse productiecapaciteit bedraagt meer dan 20 miljoen motorfietsen, die verspreid worden over een netwerk van meer dan 30.000 dealers.
In 1997 werd de mijlpaal van 100 miljoen geproduceerde motorfietsen bereikt, in 2008 waren dat er al 200 miljoen, zes jaar later in 2014 tikte Honda de 300 miljoen aan. In 2018 overschreed het merk voor het eerst de grens van 20 miljoen geproduceerde motorfietsen op jaarbasis. In 2019 volgde de 400 miljoenste motorfiets. Corona zorgde voor een tijdelijke terugval, maar intussen herstelde de wereldwijde vraag zich weer tot het niveau van voor de pandemie. En onlangs werd dus nummertje 500 miljoen bereikt.
Wat die 500 miljoenste motorfiets (blijkbaar een rekbaar begrip) dan wel was? Een Activa die van de productielijn rolde in Fabriek 4 van Honda Motorcycle and Scooter India Private Limited (HMSI) in Vithalapur, Gujarat, India. Zo eentje, dus. Ja, wij hadden ‘m ons ook iets spectaculairder voorgesteld…

