Honda CB650R Neo sports

In de categorie ‘die hadden we zien aankomen’ krijgen ook Honda’s middenklasse vierpitters een make-over – zij het in twee totaal verschillende stijlen. Beginnen doen we met de naakte variant: kwam Honda twee jaar geleden nog met een vernieuwde CB650F op de proppen, deze wordt vanaf nu vervangen door de CB650R – die veel meer de ‘Neo Sports Café’-insteek van grote broer CB1000R volgt dan die van de streetfighter van weleer. Dat vertaalt zich zowel in het silhouet als in de ledverlichting en het nieuwe TFT-dashboard.

De bekende, maar licht gekietelde 649cc vier-in-lijn wordt opgehangen in een nieuw lichtgewicht frame (-6 kg), klimt vanaf nu 1.000 toeren hoger en genereert 5% meer vermogen boven de 10.000 tpm (95,2 pk bij 12.000 tpm, 64 Nm bij 8.500 tpm). Voor moet een 41 mm Showa SFF UPSD de nodige feedback verzorgen (instelbaar qua veervoorspanning en uitgaande demping), achter doet de CB het met een monoshock met directe link. Verder pakt de 650 uit met Honda Selectable Torque Control (HSTC, oftewel uitschakelbare tractiecontrole), een assist/slipper- koppeling en radiaal gemonteerde Nissin vierzuiger remklauwen. Volledig toegesneden op een sportieve rit dus, wat Honda ertoe genoopt heeft om ook de rijhouding aan te passen: zo werd het stuur verder naar voren en lager geplaatst, terwijl de voetsteunen een stukje hoger en verder naar achteren werden gepositioneerd.

Deel

Gerelateerde artikels

Ducati Panigale V4 S 2025

La Bomba: 2025 Panigale V4 (S)!

Terwijl andere fabrikanten hun superbike-aspiraties langzaam maar zeker aan het afbouwen zijn, doet Ducati er vrolijk een schepje bovenop. De nieuwe Panigale V4 (S) is

Kawasaki waterstof

Kawasaki demonstreert motorfiets op waterstof

Enkele dagen geleden heeft Kawasaki op het circuit van Suzuka enkele demonstratierondjes gereden met ‘s werelds eerste motorfiets op waterstof. De ICE (Internal Combustion Engine,