Honda onthult V3 concept

Honda V3 Concept

De toekomst is niet alleen elektrisch – of hoeft dat in elk geval niet te zijn. De R&D-ingenieurs bij Honda hebben alvast nagedacht over hoe een volgende generatie hoogrendement verbrandingsmotoren eruit zou kunnen zien, en kwamen met dit V3 concept op de proppen.

Bezitters van een prima geheugen herinneren zich ongetwijfeld dat de laatste Honda V3 voor de weg de tweetakt NS400R was, midden jaren 80. Maar de tijden zijn veranderd. Deze watergekoelde 75° V3 is specifiek ontwikkeld voor machines met een grotere cilinderinhoud en is extreem slank en compact ontworpen.

Honda V3 Concept

De V3 Concept is uitgerust met ‘s werelds eerste elektrische compressor voor motorfietsen, die de compressie van de inlaatlucht kan regelen ongeacht het toerental van de motor. Dat betekent concreet dat  een hoogresponsief koppel kan worden geleverd, zelfs vanaf een laag toerental.

Honda V3 Concept

Bovendien zorgt de elektrische compressor voor een hoge mate van vrijheid bij de plaatsing van alle componenten in de beperkte ruimte die beschikbaar is op een motorfiets, en voor een efficiënte centralisatie van de massa.

Honda meldt dat er ‘adembenemende mogelijkheden op het gebied van toekomstige modellen’ zijn. En sluit af met ‘de ontwikkeling gaat door op weg naar massaproductie.’ Nou, laat maar komen.

Deel

Gerelateerde artikels

RGNT Turbo

RGNT stelt Turbo voor

Het Zweedse RGNT, dat eerder al met de elektrische Scrambler en Classic kwam en een kleine twee jaar geleden een snelheidsrecord op ijs vestigde, stelt

Aprilia Tuono 660 Factory

Aprilia Tuono 660 Factory

De naakte Tuono 660 volgt hetzelfde spoor als z’n gekuipte RS 660 broer, met Euro5+ gehomologeerd blok, iets meer vermogen en ook hier uiteraard een

Indian Scout Sixty

Indian: terugkeer van de Scout Sixty

Een week na de Eicma (waar Indian afwezig bleef) heeft de Amerikaanse fabrikant zijn 2025-nieuws dan toch gedeeld. De Scout Sixty maakt zijn comeback aan