Honda WN7, meer E-Clutch en een bijna-V3

Honda V3R 900 E

Naast de compleet nieuwe CB1000GT toont Honda op de Eicma in Milaan ook de WN7 en kondigt het merk een aantal extra modellen met E-Clutch aan. Het V3 motorblok met compressor van vorig jaar is intussen een hele motorfiets geworden, in 2027 komt die op de markt.

Anderhalve maand geleden liet Honda de WN7 elektrische motor al zien, nu kennen we ook alle details van de machine die in een A2 en een A1 versie beschikbaar zal zijn. De Wind Naked 7 (want zo heet het apparaat voluit) heeft een actieradius van 140 kilometer (A1-variant) en 153 kilometer (11 kW-versie), met een piekvermogen van 50 kW en 100 Nm aan koppel. De motor is vloeistofgekoeld, de eindaandrijving gebeurt met een getande riem. De 9,3 kWh batterij opladen kan thuis of aan een laadstation voor auto’s, Honda maakt zich sterk dat je tot 80% kunt laden in een halfuur tijd.

Honda WN7

De rijder heeft keuze uit vier rijmodi (Standard, Sport, Rain en Econ) en vier niveaus van regeneratief remmen. Een walk assist (zowel vooruit als achteruit) is aanwezig om de 217,5 kilo zware elektrofiets gemakkelijk te kunnen verplaatsen. De WN7 is een frameloos concept want de aluminium behuizing van de batterij wordt als dragend onderdeel gebruikt.

De 43 mm Showa UPSD  is niet instelbaar, achteraan kan je de veervoorspanning van de monoshock aanpassen. Voor en achter is 120 mm veerweg beschikbaar. Naast de motorrem kan je rekenen op twee dubbelzuigerremklauwen die evenveel 296 mm remschijven in het voorwiel vastgrijpen, achteraan vind je een enkelzuigerremklauw en een 256 mm remschijf. Het 5” TFT-dashboard met connectiviteit en USB-C laadpoort is bekend van een resem andere Honda-modellen.

Honda WN7

Meer E-Clutch
Honda gelooft niet alleen in de elektrische motor, de Japanners zetten voor 2026 ook sterker in op hun E-Clutch. Dat systeem wordt nu op vijf extra modellen aangeboden: de XL750 Transalp, CB750 Hornet, NX500, CBR500R en CB500 Hornet. Op al deze modellen zal je als motorrijder dus zelf kunnen kiezen om te ontkoppelen of niet bij het schakelen. E-clutch was al beschikbaar op de CBR650R en CB650R.

V3 voor 2027
Hadden we op basis van de V3 met elektronisch geregelde compressor die Honda ons vorig jaar op de Eicma toonde dit jaar op een rijklare motor gehoopt, dan kwamen we daar toch van een licht kalende reis terug. De V3R 900 E is al een complete motor, maar jammer genoeg nog steeds een prototype. Honda belooft wel dat de V3R 900 E in 2027 op de markt zal komen, wie zich dan de 900cc V3 aanschaft zal volgens Honda de prestaties van een conventionele 1.200cc motor krijgen.

Deel

Gerelateerde artikels

Geen groot nieuws dit jaar vanuit Guzzi-hoek, maar dat betekent niet dat ze helemaal stil hebben gezeten daar aan het

Het is nu allemaal nog preproductie, maar Ducati breidt in 2026 het MX-gamma uit. Of moeten we het inmiddels gewoon

Hadden we verwacht – of in elk geval gehoopt – dat Royal Enfield tijdens de Eicma de Himalayan 750 zou