Honda XL 750 Transalp: terugkeer van een legende?

Sinds 1986 is de Transalp een begrip in motorland. Een tikkeltje minder avontuurlijk dan de Africa Twin, maar comfortabel genoeg om mee te reizen en af en toe een strook onverhard mee te pikken. Met de 755cc paralleltwin van de nieuwe Hornet als basis maakt de Transalp zijn comeback als XL 750 Transalp. Als iemand op nóg een middenklasse allroad met een paralleltwin zat te wachten: hier is ie!

Zelfs een waarzegger met twee luie ogen kon voorzien dat Honda het gat in de line-up tussen de CB500X en de CRF1100 Africa Twins zou dichten met een apparaat dat gebaseerd zou zijn op de tweecilinder in lijn van de Hornet, nog zo’n legendarische naam die zijn rentree maakt in het Honda gamma. Dat Honda voor de nieuwe middenklasse hoogpoter de iconische modelnaam Transalp onder het stof vandaan zou halen was al even voorspelbaar, maar een krachtbron en een naam volstaan niet voor een motor. Project engineer Masatoshi Sato had wel meer vragen te beantwoorden.

Motor

De 755cc paralleltwin van de CB750 Hornet levert in de Transalp exact dezelfde prestaties: net geen 92 pk bij 9.500 toeren per minuut en 75 Nm bij 7.250 omwentelingen van de 270° krukas. Het Throttle By Wire (TBW) motormanagement bevat vijf mappings waarvan er vier voorgeprogrammeerd zijn (Sport, Standard, Rain en Gravel) en je een laatste naar eigen wens kunt afstellen op vlak van vermogen, motorrem, ABS, Torque Control en er is zelfs wheeliecontrole aan boord. Je weet immers maar nooit wanneer je overvallen wordt door een vlaag van enthousiasme of dadendrang. De krachtbron is mechanisch identiek aan de motor van de CB750 Hornet en heeft dus dezelfde compacte bouw, de elektronica is opnieuw geprogrammeerd om beter aan te sluiten bij het beoogde gebruik van de Transalp. Met andere woorden: meer bruikbaar koppel onderin, meer voorspelbaarheid en een rustige uitlaatsound. Met een gemiddeld verbruik van net iets meer dan vier liter per honderd kilometer (1 op 25) en een brandstoftank van 16,9 liter moeten ritten tot 390 kilometer mogelijk zijn. Net zoals dat bij de Hornet het geval is, komt ook de Transalp in een 35kW versie voor de houders van een A2 rijbewijs.

Rijwielgedeelte

Het stalen hoofdframe is met 18,3 kilogram tien procent lichter dan het frame van de CB500X, het subframe van stalen buizen vormt één geheel met het hoofdframe wat dure gevolgen kan hebben als je je Transalp eens stevig tegen Moeder Aarde drukt. Rijklaar weegt de Transalp 208 kilo en Sato en zijn team kozen er voor om terug te keren naar de basis en de XL 750 op een 21” voorwiel te zetten. Rond de stalen spaakwielen legt Honda 90/90-21 en 150/70-18 banden van het type Metzeler Karoo Street of Dunlop Mixtour met binnenband. De Showa 43mm upside down vork biedt 200 mm veerweg en is instelbaar op vlak van veervoorspanning, de Showa monoshock achter heeft eveneens instelbare veervoorspanning en laat het achterwiel 190 mm gecontroleerd op en neer bewegen. De achterbrug van gesmeed aluminium is afgeleid van die van de CRF1100L Africa Twin. De tweezuiger remklauwen, 310 mm schijven in het voorwiel en de enkele 256 mm remschijf met enkelzuiger remklauw achter lijken vrij gewoontjes.

Elektronica

Honda voorziet de Transalp van een 5 inch TFT-kleurenscherm met Honda Smartphone Voice Control voor Android en IOS. Gekoppeld aan een headset kan je binnenkomende telefoontjes, berichten, muziek en navigatie met je stem aansturen. Heb je geen headset gekoppeld, dan bedien je alles met een knop op de linker stuurhelft. Voor het dashboard kan je kiezen uit vier verschillende lay-outs. Rondom vind je LED verlichting en bij een noodstop lichten de vier knipperlichten automatisch op. De richtingaanwijzigers zijn niet alleen zelfdovend, ze houden rekening met de stand van voor- en achterwiel om te beslissen wanneer ze de gedoofd moeten worden. Zo slim kenden we een richtingaanwijzer nog niet. Standaard staat de zadelhoogte vast op 850 mm, een verlaagd zadel van 820 mm is als optie verkrijgbaar. Onder het zitje zit een USB-stekker.

Accessoires

Om de Transalp meteen op te dirken voorziet Honda liefst vijf verschillende accessoirepakketen. Het Urban Pack omvat een 50 liter grote topkoffer, een verhoogd windscherm en een middenbok. Het Touring Pack biedt twee zijkoffers (26 liter rechts, 33 liter links) en verwarmde handvatten. Het Adventure Pack zorgt met een radiatorgrille, LED mistlampen en een aangepaste uitlaat vooral op de looks terwijl het Rally Pack een quickshifter, carterplaat, offroad voetsteunen en handkappen voorziet. Het Comfort Pack, tenslotte, bestaat uit een drie liter grote tanktas, winddeflectoren, comfort voetsteunen voor de passagier en een AAC stekker. Binnenkort meer over prijs en levering.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100 DCT

Onboard: Honda NT1100 DCT

Onlangs stelde Honda de vernieuwde NT1100 met elektronische vering en DCT automatische versnellingsbak voor in Malaga. Daags na het noodweer dat de regio teisterde lagen