Ik ga op reis en ik neem mee…

bagage op de motor

Het motorseizoen is weer volop op gang getrapt, en dan komen ook de langere tripjes en reizen weer in het vizier. Minstens half zo leuk als de eigenlijke reis is de voorbereiding: bestemming kiezen, reisroute uitstippelen, zorgen dat je motor helemaal in orde is voor de reis en dus … uitkienen hoe je alle bagage gaat meenemen. Stress! Of ook niet, want met deze handige leidraad weet je binnenkort perfect welke bagagemogelijkheden het beste bij jou en je motor passen.

Afhankelijk van je reisgezelschap (reis je solo of met duo), het type motorfiets waarmee je rijdt (naked, allroad, supersport, touring…), de reisduur en natuurlijk jouw persoonlijke voorkeuren en noden, zijn er verschillende mogelijkheden in (semi)soft luggage en harde koffers. We zetten ze voor je op een rijtje.

Top- en zijkoffers
Koffers zijn een populaire keuze, niet alleen voor motorreizen. Zo worden vooral topkoffers vaak ook benut als handige opbergruimte-voor-alledag of tijdens een daguitstapje. Je kan er makkelijk een motorjas en/of helm(en) in kwijt, zodat je de handen vrij hebt om een terrasje te doen, een dorpje te bezoeken of over een Ardens marktje te slenteren.

Via de handige bagage zoekmotor kom je in een oogwenk te weten welke koffers er op jouw motor passen en welke bevestiging daarbij hoort. De bevestiging is altijd motorspecifiek; is er voor jouw motorfiets geen zijkoffer- of topkofferrek beschikbaar, dan is dat een bewuste keuze van de fabrikant. Dat kan verschillende redenen hebben: de snelheden die jouw motor kan halen, de montagemogelijkheden, de draagkracht van het frame… Bagagespecialist Givi pluist goed uit wat er al dan niet mogelijk is op een specifiek model en op basis daarvan zal de bekende fabrikant de verschillende mogelijkheden uitwerken.

bagage op de motor

Of je kiest voor zijkoffers, een topkoffer of gewoon de complete kofferset hangt af van de hoeveelheid opbergruimte die je nodig hebt, maar ook – opnieuw – van de mogelijkheden. Het is dus erg belangrijk dat je een goed geïnformeerde keuze maakt. Kom je er niet uit of heb je nog vragen, aarzel dan niet om de RAD-klantendienst te contacteren of even langs te lopen in een van de acht filialen. Alle medewerkers zijn stuk voor stuk gepassioneerde motorrijders en staan je graag met raad en daad bij.

Uiteraard is er binnen het ruime assortiment top- en zijkoffers keuze uit verschillende looks: van eerder klassiek en touringgericht (kunststof) over semisoft tot lekker stoere aluminium adventurekoffers, het kan allemaal. Die laatste hebben als extra voordeel dat het ontwerp toelaat dat je er makkelijk nog lichte zaken bovenop kan bevestigen, en dat ze erg slijtvast zijn en dus wel tegen een stootje kunnen.

bagage op de motor

Leuke extra is dat er ook binnentassen beschikbaar zijn, zowel universele als kofferspecifieke. Superhandig, want zo hoef je niet telkens je koffer(s) eraf te halen op je bestemming en blijft je bagage netjes bij elkaar. Daarnaast zijn er voor de meeste koffers ook extra comfort- en veiligheidsfeatures mogelijk: een rugsteuntje voor de duo, of een stoplichtkit voor achterop de koffer, het kan allemaal. Nog een voordeel van een Givi kofferset? Als je van motor verandert, hoef je niet per se van kofferset te veranderen; het enige wat je hoeft te doen is de bevestiging wisselen.

Soft luggage
Cargobags, roltassen, cilindertassen, rugzakken, tank- of zadeltassen, pakdragers… het handige aan soft luggage is dat ze heel divers en niet motorspecifiek is. Een roltas past bijvoorbeeld op elke motor, ook op een scooter. Doorgaans is soft luggage ook minder kwetsbaar dan koffers – wie vaak offroad rijdt weet dat ‘ie geheid tegen de vlakte zal gaan, een roltas kan wel wat impact verdragen en zal niet snel scheuren. Bovendien heb je met de grote cargo- en rollbags wat speling: er kan altijd nog wel iets bij, en als je ze correct sluit blijven ze ook perfect waterdicht.

bagage op de motor

Ook zadeltassen zijn ook niet motorspecifiek, dat zijn de echte pakdragers. Doordat ze de zadelvorm volgen, vallen ze mooi over het zadel heen en zit het gewicht ook goed verdeeld. Een zadeltas zit doorgaans deels vast onder het zadel, daarnaast zijn er altijd verschillende mogelijkheden om zo’n zadeltas extra vast te maken aan je motor. Het voordeel van pakdragers is dat ze door de vorm meestal wat stabieler vast te maken zijn dan cargo- of rollbags.

Heb je weinig opbergruimte nodig (en hoef je geen zware zaken mee te nemen) dan kan een motorrugzak een comfortabele oplossing zijn. Een rugzak is eerder geschikt voor een dagtochtje of voor woon-werkverkeer, maar ook op reis kan een rugzak goed van pas komen voor een kortere (dag)uitstap.

Ook tanktassen komen dan in het vizier. Het grote voordeel van een tanktas – of het nu een klein modelletje is of wat groter – is dat hij extra ruimte creëert op je motor. Supermakkelijk voor zaken die je snel bij de hand wil hebben; denk maar aan je portefeuille, smartphone, een regenpak… Je zou versteld staan wat er allemaal in de kleinere modellen past. Zowel bij korte dag- of weekendtrips als bij langere reizen is die extra bagageruimte die een tanktas biedt een ideale oplossing voor die zaken waar je graag snel bij wil kunnen.

bagage op de motor

Naast de modellen met magneten of riemen kan je ook opteren voor een Tanklock tanktas die je vastmaakt met een handig kliksysteem op een bevestigingsring die op je benzinedop komt. Bestaat er geen Tanklockring voor jouw motorfiets, dan kan je opteren voor de universele adapter. Die past op elk zadel, en zo wordt de tanktas een zadeltas. Zo zie je maar weer: bij RAD vind je voor elke motor een gepaste oplossing. Check het volledige aanbod motorbagage (en nog veel meer!) op rad.eu.

Last but not least…
Ga je met motor op reis, dan is het belangrijk om de balans van je motorfiets in de gaten te houden. Een motor die ‘leeg’ op z’n wielen staat – dus zonder rijder, passagier of bagage – is perfect in balans. Dat betekent ook dat alles wat je aan de motor toevoegt en hoe – jezelf en je houding op de motor, maar zeker ook bagage – effect heeft op dat evenwicht. Maak voorafgaand aan je reis dus zeker even een proefrit: laad je motor met de bagage zoals je die wil meenemen en ga een twee- à drietal uurtjes rijden om te voelen of het evenwicht goed zit. De hele tijd nét uit balans rijden ga je voelen in je rug, in je armen, het voelt niet lekker in de bochten … kortom, het heeft invloed op je rij- en reisplezier. Een proefritje vooraf kan je behoeden voor die kleine ergernissen (en bijhorende pijntjes). Meer tips & tricks rond motoren en motorrijden? Check de RAD blog!

Deel

Gerelateerde artikels

S100

Hoe maakt u het: S100

Toegegeven, in de lessen chemie hield ik mij destijds meer bezig met ventjes tekenen en mussen tellen dan met de tabel van Mendelejev uit het