Indian FTR-familie in het nieuw

Goed nieuws voor wie het jongste lid van de Indian-familie wel weet te smaken: de Amerikanen maken in 2021 een duidelijker onderscheid tussen z’n drie (van de Race Replica is geen sprake meer) straatgerichte modellen, en de Rally – die zowel qua wielen, banden, veerweg als geometrie duidelijker op het onverharde wordt gericht. De focus van de vernieuwde line-up ligt onverbloemd op betere straatprestaties. En dus rust Indian driekwart van zijn gamma (FTR 1200/S/Carbon) uit met 17-duimswielen die voorzien zijn van Metzeler Sportec-banden. De enige in ‘t rijtje die aan deze ‘asfaltering’ ontsnapt, is de FTR Rally, die als vanouds op 19- (vooraan) en 18-duimsvelgen (achteraan) blijft bollen, met Pirelli Scorpion Rally STR’s eromheen.

 class=

FTR, FTR S en FTR R Carbon

De FTR, FTR S en FTR R Carbon krijgen verder ook een scherpere balhoofdhoek van 25° en een kortere naloop van 99,9 mm. De kleinere wielen in combinatie met een veerweg van 120 mm voor en achter dragen bij tot een 36 mm lagere zithoogte, zodat meer rijders op een FTR kunnen stappen. En het ProTaper-stuur is bovendien 40 mm smaller om de wendbaarheid van de motorfiets en de controle van de rijder nog verder te vergroten. Ze krijgen ook alle drie een volledig verstelbare vering voor en achter (wat nieuw is voor de basis-FTR) en de achterste cilinder schakelt nu automatisch uit bij stilstaand draaien, kwestie van oververhitting te vermijden.

De belangrijkste verschillen tussen de modellen: 

FTR 

 class=

De basis-FTR krijgt een analoog dashboard en een matzwarte jas met rode accenten – waaronder een rode bies op de velgen, een rood logo op de tank en een rode monoshock achter. Goed nieuws voor A2-rijders met een meug naar dit soort machines: de basis-FTR is ook leverbaar met een lager vermogen voor A2-homologatie!

FTR S

 class=

Voor wie het iets meer premium mag, heeft Indian zijn FTR S, die in twee metallic-kleurtjes komt en uitgerust is met het knappe 4,3-duims touchscreen met smartphone-integratie (bluetooth of USB). Standaard krijgt de FTR S ook een vernieuwde Akrapovič-uitlaat, drie rijmodi, Wheelie Control met Rear Lift Mitigation, Stability Control, Traction Control en bochten-ABS. Daarnaast is er een USB-aansluiting beschikbaar voor het snel opladen van je mobieltje of bluetoothsetje.

FTR R Carbon

 class=

Als je helemaal boven het motorische ‘gepeupel’ wil uitstijgen, dan is de
FTR R Carbon je ding: het absolute topmodel van de FTR-serie. De FTR R Carbon krijgt van thuis uit dezelfde uitrusting als de FTR S mee, en vult die aan met carbon kuipwerk op de tank, voorspatborden en koplampbehuizing, een volledig instelbare Öhlins-voorvork en een ditto piggyback-monoshock achter. De kersjes op deze taart zijn de zwarte Akrapovič-uitlaat, een seatcover voor de duozit en een genummerde badge.

FTR Rally

 class=

De FTR Rally is de enige die nog ostentatief onverhard lust, en is bijgevolg uitgerust met Pirelli Scorpion Rally STR-banden op spaakwielen (18-duims vooraan, 19-duims achter), een hoger stuur (+50 mm) en langere veerwegen. Net als bij de andere FTR-modellen is de motor van de FTR Rally voorzien van een verbeterde motorkalibratie voor een betere gasrespons, en cilinderuitschakeling van de achterste cilinder. De FTR Rally deelt overigens niet enkel het analoge dashboardje met de basis-FTR, maar ook de beschikbaarheid als A2.

Prijzen

FTR: € 14.190 (BE) / € 16.590 (NL)
FTR S: € 16.690 (BE) / € 19.490 (NL)
FTR R Carbon: € 18.690 (BE) / € 21.790 (NL)
FTR Rally: € 15.190 (BE) / € 17.790 (NL)

Deel

Gerelateerde artikels

Aprilia Tuono 457

Aprilia stelt Tuono 457 voor

Dat Aprilia op basis van het 457-platform na de gekuipte RS 457 ook met een naakte Tuono-broer zou komen, was een kwestie van tijd. En

Zero XB en XE

Zero gaat offroad en licht

Zero voegt de XB en XE aan zijn gamma toe, twee lichte machines mét offroad mogelijkheden die de jeugd warm moeten maken voor elektrisch rijden.

Honda V3 Concept

 Honda onthult V3 concept

De toekomst is niet alleen elektrisch – of hoeft dat in elk geval niet te zijn. De R&D-ingenieurs bij Honda hebben alvast nagedacht over hoe