Indian gaat watergekoeld verder

Indian Roadmaster PowerPlus 112

Nadat Indian eind vorig jaar al de Scout Sixty introduceerde, was het koffiedikkijken of de Amerikanen nog nieuws in hun hoge hoed hadden zitten. Dat blijkt het geval te zijn, want met de introductie van een nieuw watergekoeld PowerPlus blok krijgen verschillende grote toermachines een nieuwe krachtbron én een nieuwe look.

Wie het Indian-gamma kent, zal de term ‘PowerPlus’ bekend in de oren klinken. De Pursuit en Challenger van de laatste generatie werden immers al aangedreven door dit watergekoelde 1.768cc blok; het 108 cubic inch blok dat in de VS in de line-up blijft en daar wordt aangevuld met een 112 cubic inch versie. Over het vraagstuk ‘108 of 112 cubic inch’ zullen Laaglanders zich sowieso het hoofd niet moeten breken, want wij krijgen enkel de motoren met 112ci motorblok. En dat zijn er heel wat.

Eerst maar even inzoomen op die PowerPlus 112, goed voor 1.834cc. Het blok vertoont grote gelijkenissen met de 108 cubich inch versie, maar dan met een boring van 110 in plaats van 108 mm. Verwacht je aan 126 pk en een redelijk fenomenale 181,4 Nm bij 3.800 tpm. De liquid cooled powerplant heeft een enkele bovenliggende nokkenas en dubbele gasklephuizen.

Indian PowerPlus 112

Indian zet in de VS de frontale aanval in op aartsrivaal Harley-Davidson en rekent daarvoor niet alleen op het nieuwe watergekoelde blok en een scherpe prijsstelling. Tegelijk met de upgrade worden immers ook de elektronica en het rijwielgedeelte flink opgewaardeerd. Denk hierbij aan Brembo radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen, volledig instelbare upside-down voorvorken en een achterste cilinder die bij lage snelheden wordt uitgeschakeld om de temperatuur en het verbruik onder controle te houden.

Indian Challenger PowerPlus 112

Het ABS en de tractiecontrole krijgen informatie van een zesassige IMU zodat die rijhulpsystemen hellingshoekgevoelig zijn, dodehoeksensoren en een radar die je waarschuwt voor achteropkomend verkeer vergroten de veiligheid. Opmerkelijk: uit een enquête van Indian onder zijn klanten bleek dat die veel meer belang hechten aan de waarschuwing voor achteropkomend verkeer dan aan wat er zich voor de motor afspeelt. Vandaar dat de grote Indians geen radar in de neus hebben, waardoor de cruisecontrole ook niet adaptief is.

Indian Challenger PowerPlus 112

Bike Hold Control (wat bij andere merken Hill Start Assist of Hill Hold Control heet) zal helpen om met de grote Indians  vlot weg te rijden op een helling, het gecombineerd remsysteem is slim genoeg om de remdruk in geval van nood zelf te herverdelen over voor- en achterwiel.

De Pursuit en de Challenger waren al opgefrist, de Chieftain en Roadmaster zien er vanaf dit jaar anders uit. En daar zou het schoentje een beetje kunnen wringen, want het risico bestaat dat het duo er voor de liefhebbers van klassiek Amerikaans staal iets te modern uitzien.

Voor wie toch nog luchtgekoeld wil toeren met een Indian is er de Sport Chief RT. Die heeft nog altijd de luchtgekoelde 49° V-twin van 1.890cc en bestond al als Sport Chief, met de toevoeging RT komen er naast het kopkuipje een stel harde zijkoffers bij.

Indian Sport Chief RT

Deel

Gerelateerde artikels