Is het einde van de verbrandingsmotor in zicht?

Het Europees Parlement heeft onlangs besloten dat er na 2035 geen nieuwe auto’s en bestelwagens met een verbrandingsmotor meer mogen worden geregistreerd. Voor we met z’n allen in een kramp schieten: er wordt nergens gewag gemaakt van motorfietsen, voorlopig lijken we dus nog wel even safe te zitten.

De beslissing om geen nieuwe auto’s en bestelwagens met verbrandingsmotor te registreren na 2035 kadert in het ‘Fit for 55’-pakket dat als doelstelling heeft om tegen 2030 de broeikasgasemissie met minstens 55 % te reduceren ten opzichte van 1990, en met 100 % tegen 2035. Overigens wordt de soep zelden zo heet gegeten als ze opgediend wordt, ook in dit geval: het Europees Parlement moet nog met de EU-lidstaten onderhandelen over de details.

Uiteraard zullen bestaande voertuigen met verbrandingsmotor er nog wel zijn in 2035, maar de fabrikanten zullen vanaf dan alleen nog elektrische voertuigen of voertuigen met alternatieve brandstoffen op de markt mogen brengen. Voertuigen die al zijn geregistreerd, mogen ook na 2035 gewoon worden gebruikt. Ook de verkoop en registratie aan een nieuwe eigenaar blijft mogelijk.

Op dit moment is dus niet duidelijk wat dat alles betekent voor onze geliefde tweewieler … want daarover wordt voorlopig dus (nog?) niets vermeld. We vermoeden dat partijen als de ACEM, die zich onder andere inzet voor een efficiënte en logische beleidsvoering en wetgeving op Europees en wereldwijd niveau, zich niet onbetuigd zullen laten in het debat.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda CB125R 2024

Update voor Honda CB125R

Honda’s kleinste naked krijgt voor modeljaar 2024 een nieuw TFT-display met bijhorende knoppenwinkel en voldoet nu aan de Euro5+ norm. De laatste keer dat Honda’s

Yamaha R1

Yamaha R1 gaat track only

Vorig jaar vierde Yamaha’s vlaggenschip nog zijn 25ste verjaardag, nu maakt het merk bekend dat de R1 vanaf 2025 (in navolging van de R6 eerder