Is het einde van de verbrandingsmotor in zicht?

Het Europees Parlement heeft onlangs besloten dat er na 2035 geen nieuwe auto’s en bestelwagens met een verbrandingsmotor meer mogen worden geregistreerd. Voor we met z’n allen in een kramp schieten: er wordt nergens gewag gemaakt van motorfietsen, voorlopig lijken we dus nog wel even safe te zitten.

De beslissing om geen nieuwe auto’s en bestelwagens met verbrandingsmotor te registreren na 2035 kadert in het ‘Fit for 55’-pakket dat als doelstelling heeft om tegen 2030 de broeikasgasemissie met minstens 55 % te reduceren ten opzichte van 1990, en met 100 % tegen 2035. Overigens wordt de soep zelden zo heet gegeten als ze opgediend wordt, ook in dit geval: het Europees Parlement moet nog met de EU-lidstaten onderhandelen over de details.

Uiteraard zullen bestaande voertuigen met verbrandingsmotor er nog wel zijn in 2035, maar de fabrikanten zullen vanaf dan alleen nog elektrische voertuigen of voertuigen met alternatieve brandstoffen op de markt mogen brengen. Voertuigen die al zijn geregistreerd, mogen ook na 2035 gewoon worden gebruikt. Ook de verkoop en registratie aan een nieuwe eigenaar blijft mogelijk.

Op dit moment is dus niet duidelijk wat dat alles betekent voor onze geliefde tweewieler … want daarover wordt voorlopig dus (nog?) niets vermeld. We vermoeden dat partijen als de ACEM, die zich onder andere inzet voor een efficiënte en logische beleidsvoering en wetgeving op Europees en wereldwijd niveau, zich niet onbetuigd zullen laten in het debat.

Deel

Gerelateerde artikels

Motorrijder zomer 2025

Ik ga op reis en ik neem mee…

… niet veel, de 172 pagina’s dikke Motorrijder Zomerspecial volstaat! Maakt niet uit of je vakantie richting je tuin of de andere kant van de

Triumph Tiger 900 GT

Ook Triumph toont al 2026-kleurtjes

Het begin van de zomervakantie is het moment waarop de motormerken al zoetjesaan de boel beginnen warm te stoken voor het volgende modeljaar. BMW opende

BMW R 1300 R Titan

BMW bouwt brute R 1300 R Titan

“Zullen we gewoon álles uit de kast halen?” Zo moet het ongeveer gegaan zijn in die meeting tussen vijf BMW Motorrad-medewerkers die de kans kregen