Kawasaki demonstreert motorfiets op waterstof

Kawasaki waterstof

Enkele dagen geleden heeft Kawasaki op het circuit van Suzuka enkele demonstratierondjes gereden met ’s werelds eerste motorfiets op waterstof.

De ICE (Internal Combustion Engine, oftewel interne verbrandingsmotor) motorfiets is ontwikkeld in het kader van HySE, een samenwerkingsverband van Kawasaki, Suzuki, Honda, Yamaha en Toyota dat zich richt op de ontwikkeling van waterstoftechnologie en de toepassing daarvan in kleine mobiliteitsvoertuigen, waaronder dus ook motorfietsen. Overigens is er bij Suzuki ook al een prototype op waterstof in de vorm van een Burgman.

De motorfiets in kwestie is uitgerust met een op waterstof aangedreven motorblok dat gebaseerd is op de 998cc supercharged vier-in-lijn van de Ninja H2. Het injectiesysteem is aangepast om de directe injectie van waterstof in de cilinders mogelijk te maken, terwijl het frame ontworpen werd om plaats te bieden aan de waterstoftanks.

Kawasaki waterstof

De motor wordt aangedreven door middel van waterstofverbranding, wat zorgt voor een schone uitstoot (al wordt er tijdens het rijden een zeer kleine hoeveelheid motorolie verbrand, waardoor er een geringe hoeveelheid CO2 vrijkomt) zonder de sensaties en het rijgevoel van een verbrandingsmotor te moeten missen.

Kawasaki streeft ernaar om begin jaren 2030 een volledig functionerende waterstof-aangedreven motorfiets op de markt te brengen – al zal de commerciële beschikbaarheid dan weer sterk afhangen van de infrastructuur voor waterstof en de status van wet- en regelgeving in ieder land.

Deel

Gerelateerde artikels

Niet alleen binnen België is er het een en ander te doen rond de technische keuring voor motoren. Waar we

Na vorig jaar Scandinavië verkend te hebben, organiseert Yamaha Benelux komend jaar haar reisevenement voor Ténéré-rijders in de Balkan. Eindbestemming:

Begin november is er slechts één vraag die er in de motorwereld echt toe doet: wat hebben de motormerken op