Kawasaki Ninja 650 krijgt tractiecontrole

Met de komst van de Yamaha R7 en Aprilia RS660 heeft de sportieve middenklasse vorig jaar een stevige impuls gekregen, reden te meer voor Kawasaki om de Ninja 650 op een paar tactische punten aan te passen.

Vergeleken met de twee genoemde concurrenten is de Ninja 650 duidelijk meer de ‘verstandige keuze’, lang niet zo sportief maar door z’n aangename zitpositie en soepele paralleltwin wel een allemansvriend pur sang. Een circuitdag zal je er niet zo snel mee doen, een sportief weekendje Eifel of Ardennen is dan weer een heel ander verhaal.

Nieuw voor 2023 is de toevoeging van Kawasaki’s Traction Control (KTRC). Dit drievoudig instelbare systeem ondersteunt bij sportief rijden (mode 1) of biedt maximale tractie onder alle omstandigheden (mode 2). Daarbij is het systeem ook volledig uit te schakelen. Overigens lag dit al aardig in de lijn der verwachting, de groenen haalden al eerder dezelfde truc uit met de Z650.

Toch gaat Kawasaki (iets) verder dan enkel tractiecontrole, zo krijgt de 2023-versie standaard ook ledrichtingaanwijzers als aanvulling op de overige ledverlichting. Achter het scherpe neusje bevindt zich nu een moderner TFT-kleurendisplay dat o.a. is uitgerust met een schakelindicator, brandstofmeter en ECO-indicator. Via de Kawasaki Rideology app kan er trouwens een veelvoud aan informatie uitgelezen worden, zoals een routelogboek en onderhoudsinformatie. Altijd handig.

De 2023 Ninja 650 is vanaf medio december beschikbaar in de nieuwe kleuren Lime Green (KRT edition) en Metallic Matte Graphenesteel Gray. Op prijzen is het nog even wachten.

Deel

Gerelateerde artikels

Motorkeuring

Dossier: één jaar motorkeuring

Op 1 januari 2023 voerde Vlaanderen de motorfietskeuring in. Sindsdien moet elke motor van meer dan 125cc die tweedehands verkocht wordt en elke motor die

Bimota by Kawasaki Racing Team

Bimota keert in 2025 terug naar WorldSBK

De Italiaanse motorfietsfabrikant Bimota treedt in 2025 terug aan in het WorldSBK kampioenschap, onder de vlag Bimota by Kawasaki Racing Team. Daarmee keert Bimota terug

Suzuki stickerset

Stickertuning voor GSX-8S en R  

De GSX-8S en zijn gekuipte broertje GSX-8R zien er sowieso al verre van verkeerd uit; maar omdat alles altijd beter kan komt Suzuki nu met