Kawasaki toont de elektrische Ninja-e1 en Z-e1

De groene Japanners worden nog een beetje groener in de vorm van twee elektrische modellen, met name de Ninja-e1 en de Z-e1. Beide modellen werden al een tijdje geleden getoond op de grote motorbeurzen, maar worden nu dus in productie gebracht en gecommercialiseerd. Het gaat daarbij om modellen die passen in de huidige 125cc-klasse (A1 Rijbewijs).

Beide beschikken over een op maat gemaakt vakwerkframe terwijl ze hun uiterlijk ontlenen aan de 400cc versies van de Z en Ninja. Dat nieuwe frame herbergt de borstelloze elektromotor van 5kW, waarbij de dubbele, uitneembare batterijen parallel zijn aangesloten. Zo kunnen de batterijen efficiënter worden opgeladen en ook makkelijker gedragen worden naar een mogelijk oplaadpunt dan een enkele, zwaardere batterij. Je hebt twee laadopties in de vorm van een dockingstation waarin één batterij kan worden geplaatst per laadbeurt, of een kabel waarmee je de batterijen in de motor kan laten zitten middels de externe lader en een stopcontact onder het zadel. Omdat er geen benzinetank meer zit, krijg je een handige, afsluitbare opbergruimte boven de batterijen, onder het batterijdeksel om één en ander op te bergen. Het TFT-dashboard met smartphone-connectiviteit toont de rijstatus, de actieradius, de beschikbaarheid van de boost-functie en de geselecteerde rijmodus.

Zoals gangbaar is bij EV-modellen dient geen rekening gehouden te worden met een koppeling of versnellingen, wat uiteraard naar beginners toe mooi is meegenomen. De twee rijmodi (Road en Eco) worden gecombineerd met een e-boost-optie die kortstondig een vermogensafgifte van 9kW biedt, waarmee een snelle acceleratie en een potentiële topsnelheid van 99 km/u mogelijk zijn. Een andere handige feature is de wandelmodus waarmee je stapvoets voor- of achteruit kan bewegen, wat handig is bij parkeren en dergelijke. Met een reeks accessoires, waaronder een 30 mm hoger Ergo-Fit-zadel en verschillende laadoplossingen maken dat je het gebruiksgemak verder kan personaliseren.

Prijzen en beschikbaarheid worden later dit jaar bekend gemaakt, waarbij Kawasaki nog aangeeft dat de Metallic Bright Silver en Metallic Matte Lime Green kleuren een voorbode zijn van toekomstige Kawasaki EV-modellen. Meer info via www.kawasaki.be

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100 DCT

Onboard: Honda NT1100 DCT

Onlangs stelde Honda de vernieuwde NT1100 met elektronische vering en DCT automatische versnellingsbak voor in Malaga. Daags na het noodweer dat de regio teisterde lagen