Keert de Dakar-rally in 2020 terug naar Afrika?

De stofwolken zijn amper opnieuw neergedwarreld na de 2019-editie van de Dakar-rally, of daar zijn de eerste geruchten over Dakar 2020 al: Zuid-Amerika zou opnieuw ingeruild worden voor Afrika.

Een gerucht dat na elke afgelopen editie wel even de kop opsteekt, en doorgaans op rollende ogen bedankt wordt. Maar nu komt het van bij een (potentieel) betrokken partij: de FADM – de Angolese Federatie voor Auto- en Motorsport – hint met een uitgestippeld traject op zijn Facebookpagina openlijk naar een Afrikaanse retour voor de volgende editie.

Op de kaart spotten we een start en finish in Kaapstad, waarbij ook nog Botswana, Angola en Namibië onderweg worden aangedaan.  De Dakarorganisatie onderzoekt al langer de mogelijkheid om terug te keren naar Afrika. Zo sprak het ASO – de Franse organisator van de Dakar-rally – al met Algerije (decor voor de eerste Tuareg Rally volgende maand), en bezocht de organisatie onder meer Zuid-Afrika, Botswana en Angola. Het feit dat de route Marokko-Dakar al ‘geclaimd’ wordt voor de Africa Eco Race, zou een verhuis naar het zuiden van het continent ook in de hand werken.

 class=
Rechtstreeks van de facebookpagina van het FADM geplukt:
wordt dit de Dakar 2020?

Maar waarom zou je als ASO opnieuw willen verhuizen? Eerst en vooral is er de historische factor (een beetje vreemd om met een Dakar-rally duizenden kilometers uit de buurt te blijven van die legendarische finishplaats, nietwaar?), maar zeker ook de dalende interesse in Zuid-Amerika. Zo is het publiek geheim dat het voor ASO steeds moeilijker werd om ginds centen los te weken voor het binnenhalen van de Rally.

Wat er ook van zij, het is alvast niet de eerste keer dat het ASO dit deel van Afrika en z’n Namibwoestijn tussen Zuid-Angola en Noord-Zuid-Afrika in z’n vizier neemt: de dik 81.000 vierkante kilometer aan de Atlantische Oceaan, waaronder de ‘Coast of the Skeletons’, zou een vette kluif vormen voor de gewillige karavaan… Maar krijgt het ASO toestemming om in Namibië de echt grote duinen in te trekken, wat nu vooral beschermde natuurgebieden zijn? Wordt vermoedelijk binnenkort vervolgd!


Deel

Gerelateerde artikels

Honda CB125R 2024

Update voor Honda CB125R

Honda’s kleinste naked krijgt voor modeljaar 2024 een nieuw TFT-display met bijhorende knoppenwinkel en voldoet nu aan de Euro5+ norm. De laatste keer dat Honda’s

Yamaha R1

Yamaha R1 gaat track only

Vorig jaar vierde Yamaha’s vlaggenschip nog zijn 25ste verjaardag, nu maakt het merk bekend dat de R1 vanaf 2025 (in navolging van de R6 eerder