Kort getest: BMW K 1600 GTL

BMW K 1600 GTL

29.860 euro in Vlaanderen en 34.600 euro in Nederland: dat is wat de BMW K 1600 GTL in basisversie moet kosten. Ridicuul veel geld, kan de gemiddelde burger in crisistijd denken, maar voor die fraaie som krijg je wel een van de meest luxueuze, zo niet dé meest luxueuze motor van het moment. Een soort van luxejacht voor de openbare weg.

Meteen nadat BMW de K 1600 GT en K 1600 GTL tweeling in 2011 op de markt had gegooid, kon ik al een dikke vijftigduizend kilometer afleggen op de K 1600 GT. Een decennium later maak ik mijn comeback, deze keer aan het stuur van de K 1600 GTL die inmiddels een update en opfrissingskuur heeft ondergaan.

Ondanks het forse rijklare gewicht van 358 kilogram heeft de al even imposante 1.649cc zescilinder geen enkele moeite om deze oceaanreus vooruit te jagen als was het een speedboot. Onder de vierduizend toeren is het prinsheerlijk cruisen, vanaf vierduizend omwentelingen begint de beer in het vooronder flink te grommen en eens de zesduizend toeren voorbij gaat de zaak zo intens aan het huilen dat het haar op je armen rechtop komt.

BMW K 1600 GTL

Zo zoet en geciviliseerd de zescilinder in lage toeren draait, zo rauw wordt het in de hogere toeren. De krachtontwikkeling die eraan vasthangt is simpelweg indrukwekkend, je zet je maar beter schrap in het gekuipte zadel als je de zeilen hijst. De zespitter biedt nog steeds keuze uit de rijmodi Rain, Road en Dynamic, ik zeilde alle 2.500 testkilometers in de Dynamic rijmodus bij mekaar en werd geen enkele keer verrast.

Van tien jaar geleden herinner ik me dat de K 1600 GT twee kleine minpuntjes had: het gebrek aan achteruitrijversnelling die nu standaard op de GTL zit; en het feit dat de bekrachtigde koppeling een beetje gevoel miste, waardoor je de zescilinder iets hoger in toeren moest houden en wat meer met de achterrem moest werken om krappe manoeuvres uit te voeren. Het gevoel in de koppeling is inmiddels wel verbeterd, 100 % slalommen op koppeling zit er echter nog niet in zodat je best het spelletje met gas en achterrem helemaal onder de knie hebt.

BMW K 1600 GTL

De GT en de GTL zijn gemaakt voor de lange omvaart en daarom voorzien van een 26,5 liter grote brandstoftank. Afhankelijk van de omstandigheden noteerde ik een heel correct gemiddeld verbruik van 5,6 tot 6,3 liter per honderd kilometer, zodat je van pomp naar pomp toch vlotjes 350 kilometer ver vaart.

Dat de up/down quickshifter godbetert in een optiepakket versleuteld zit is voor een motor in deze prijsklasse eigenlijk ongehoord. De quickshifter werkt vlekkeloos en maakt de overgangen tussen de verschillende versnellingen wat soepeler.

Had mijnK 1600 GT tien jaar geleden nog een fraai dashboard van twee analoge klokken met een groot centraal digitaal infoscherm, dan verbleekt dat bij het fabelachtige 10,25” TFT-scherm van de huidige versie. Afgedekt door het windscherm zit in de kopkuip een opbergvak waar je je telefoon kunt opladen. Installeer op je smartphone de BMW Motorrad Connected App, download de kaarten, verbind via Bluetooth en geen vijf minuten later navigeer je op het dashboard naar je volgende haven. Redelijk indrukwekkend.

BMW K 1600 GTL

De 1600’s van de eerste generatie waren voorzien van een ESA-veersysteem dat je zelf hoorde in te stellen, al klinkt dat veel lastiger dan het in werkelijkheid was. Voortaan meet de motor zelf de belading en past de veervoorspanning daaraan automatisch aan. De demping wordt dan weer mee geregeld met de gekozen rijmodus (Rain, Road of Dynamic). Wil je toch liever zelf nog de controle behouden over de veerinstellingen, dan kan je dat in het menu doen en daar voor een Road- of Dynamic-veerinstelling opteren.

Ook op vlak van remmen trouwens niks te klagen. Ondanks het massieve gewicht stop je de olietanker gecontroleerd op een zakdoek, de lange wielbasis helpt om de zaak stabiel te houden en het ABS zorgt voor controle en gemoedsrust.

BMW K 1600 GTL

De BMW K 1600 GTL stelt alles in het werk om het leven aan boord voor de bemanning zo comfortabel mogelijk te maken, maar vraagt tegelijk een ervaren schipper. Gewoon al de 358 kilo zware motor van de zijstaander tillen vergt een combinatie van kracht en inschattingsvermogen, anders bestaat de kans dat je al bij stilstand kapseist. Tel daar nog een passagier en een volle driedelige kofferset bij en het wordt extra (in)spannend.

Ook tijdens de rit is de schipper best een ervaren rot op twee wielen, want alles gaat zo vlot en soepel op de K 1600 GTL dat je doorgaans met meer snelheid op een bocht af zeilt dan je zelf vermoedde. De ankers vertragen de zaak met veel controle, insturen vereist wel een inspanning om de oceaanstomer van koers te doen veranderen. Eens op helling heeft de BMW een beetje de neiging om wijd te lopen, corrigeren in de bocht is slechts in beperkte mate mogelijk.

BMW K 1600 GTL

 

Conclusie: De BMW K 1600 GTL is in alles super. Hij is supercomfortabel (als je het juiste zadel kiest voor jouw lichaamsbouw), hij is supergoed afgewerkt (op die lelijke lasnaad op het frame na), hij is superkrachtig (die zes-in-lijn!) en ook wel superzwaar (358 kilo rijklaar). Al die superlatieven vragen toch wel wat ervaring van de bestuurder, anders bestaat het risico dat je er alleen maar superveel zenuwen aan overhoudt. Is actief rijden meer jouw ding, dan moet je de GTL laten staan en resoluut voor de GT gaan. Staat comfort bovenaan je prioriteitenlijst, dan is de GTL wel de overweging waard.

Lees het volledige testverslag in 2023 maartnummer van Motorrijder

BMW K 1600 GTL

Plus- en minpunten
+ Magistrale krachtbron
+ Piekfijne afwerking
+ Bruikbare elektronica
– Beetje bekakte zithouding
– Luidruchtige versnellingsbak
– Lelijke lasnaad op het frame

BMW K 1600 GTL
Motor: 1.649cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde zes-in-lijn
Boring x slag:  72 x 67,5 mm
Compressieverhouding:         12,2:1
Max. vermogen:         160 pk @ 6.750 tpm
Max. koppel:   180 Nm @ 5.250 tpm
Gewicht:         358 kg (rijklaar)
Zithoogte:       750 mm
Tankinhoud:   26,5 l.
Prijs België:     vanaf € 29.860,-
Prijs Nederland:         vanaf € 34.600,-

BMW K 1600 GTL

Tekst Bart De Schampheleire • Fotografie Joost De Bock

Deel

Gerelateerde artikels

Suzuki GSX-8R

Kort getest: Suzuki GSX-8R

Na jarenlange focus op naked bikes nemen meer en meer merken plots een sportieve allrounder op in de line-up. Geen hardcore supersport, maar een naked