Kort getest: BMW R 18 B

BMW’s 1.802cc boxer laat een weinig relevant topvermogen van 91 pk optekenen, maar ook en vooral een indrukwekkende 158 Nm bij 3.000 tpm, waarmee de bijna 400 (!) kilo zware Bagger toch nog serieus vooruit gestuwd wordt. En hoe.

Voorbij de trillingrijke 5.000 toeren heb je niets te zoeken in deze machinekamer, de boxer blijkt het best bruikbaar tussen stationair en pakweg 3.500 tpm. Aangename bijkomstigheid is de achtervering, die ondanks een veerweg van slechts 12 centimeter keurig tot de maximale belasting opereert. De aloude ‘stuit’ in de achtervering die in een vorig tijdperk je ruggenmerg verpulverde, behoort met de R 18 B tot de voltooid verleden tijd.


De trekkracht die deze 1.802cc boxer aan het asfalt legt is volgens aloude Harley-Davidson-receptuur ‘enough’. Je moet hem relaxed rijden en wil je meer vuur onder de pan, kun je met de Rock-modus beter vooruit. Die voelt wat giftiger dan de Roll-modus (en zeker de Rain-modus), maar het onderscheid zit vooral bij stationair toerental: dankzij elektronische ingrepen zorgt de Rock-modus voor een rauwere, meer onregelmatige loop.

Ook feilloos: de zesbak met korte eerste versnelling en overdrive, bovendien uitgerust met een onmisbare slipperclutch. Mocht je toch nog (op nat wegdek) te vroeg terugschakelen, dan filtert de MSR ‘Engine Drag Control’ de reacties op de achterband weg, ook bij accelereren overigens. Waarbij je als klap op de vuurpijl ook nog Automatic Stability Control achter de hand hebt voor degenen die écht niet kunnen rijden.


Het breedbeeld TFT-scherm is een lust voor het oog en eenvoudig te bedienen, aangevuurd door de (bij gebrek aan ontvangst nogal eens haperende) BMW Motorrad app die ook via je iPhone voor de muzikale omlijsting zorgt. De (Marshall ) speakers aan de voorzijde zijn standaard, achteraan kun je kabaal produceren tot een maximum van vier speakers en twee subwoofers, goed voor maximaal 280 Watt.

In de heerlijk rustig vormgegeven cockpit vind je rechts nog een teller voor ‘Power Reserve’ die met een zwiepende naald aangeeft hoeveel koppel je nog voorhanden hebt. Een soort van omgekeerde turbodruk, maar dan zinloos. Onder de noemer ‘doordacht’ vallen nog twee items: een elektronische herkenning als een rijder plots van zijn motor gescheiden wordt, waarna de elektronica een SOS-signaal verstuurt, inclusief locatiegegevens. Helemaal kinky is het propellertje in het tankvakje, bedoeld om je smartphone te koelen.


Volmaakt comfortabel is het leven aan dek van dit mondaine cruiseschip nu ook weer niet. Zo genereert de ruit al bij legale snelheden zulke stormachtige wervelingen dat je er snel zeeziek van wordt. Onmogelijk te omzeilen, met gebolde of gestrekte rug, als je ongeveer 1m76 meet. Was de Bagger de mijne, liet ik de huidige ruit afzagen tot net boven de kuipbekleding. En toch ook maar de optionele achteruitversnelling erbij, misschien zelfs wel de Hill Hold.

Na alle loftrompetten over de ‘gewone’ R 18 en R 18 Classic, had ik op zijn minst beter stuurwerk verwacht van de Bagger. Nu zijn de B (en Transcontinental) geometrisch rigoureus gewijzigd door herplaatsing van de voorvork, wat resulteert in een veel scherpere balhoofdhoek en stukken langere naloop. Zonder ervaring met de standaardversie: de B wil het liefst rechtdoor zoals iedere cruiser wil, maar gaat met tegenzin de bocht in. Eenmaal uit het lood gedrukt, wordt hij nogal getroffen door een vorm van vallende ziekte aan de neus, wat al met al leidt tot een nogal hoekig stuurgedrag.


Ook voelt de B nogal ‘kantelig’ tijdens de laatste meters voor een kruispunt of andere stop. Toegegeven, ook op een Harley of Indian kan een kleinere rijder zich beter eerst concentreren op rechtop stilstaan alvorens rechts en links het verkeersbeeld te scannen, maar op de BMW lijken de laatste sporen van (verder zorgvuldig weggefilterde) reactiekrachten toch wat op te spelen. En met een rijklaar gewicht van 398 kilo heb je werk aan de winkel.

Conclusie
De R 18 B is meer dan een uiterst stijlvol, met groot respect voor ‘heritage’ uitgevoerd statussymbool. Het motorblok en TFT-display stelen natuurlijk de show qua vorm en functie, terwijl het ‘easy going’ cruisegevoel weinig rijders onberoerd zal laten. Ikzelf ben en blijf echter te veel gehecht aan sturen en tempo…

Plus- en minpunten
+ Die neoklassieke stijl
+ Monumentale krachtbron
+ Breedbeeld info
– Stormachtige ruit
– Bochten met tegenzin
– Mag het iets minder?

Lees de volledige test in Motorrijder oktober 2021.

Technische gegevens
BMW R 18 B
Motor: 1.802cc, stoterstangen 8V, lucht/oliegekoelde boxer
Boring x slag:  107,1 x 100 mm
Compressieverhouding:         9,6:1
Max. vermogen:         91 pk @ 4.750 tpm
Max. koppel: 158 Nm @ 3.000 tpm
Gewicht:         398 kg (rijklaar)
Zithoogte:       720 mm
Tankinhoud:   24 liter
Prijs België:     € 27.000,-.
Prijs Nederland:         € 31.950,-

Tekst Joost Overzee               Fotografie Markus Jahn, Jörg Künstle, Daniel Kraus

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red

Can-Am Origin

Kort getest: Can-Am Origin

Hilariteit alom als ik de presentatieruimte van de Can-Am Origin in Austin, Texas binnenwandel. Ik heb niet door wat er zo grappig is, tot een