Kort getest: CFMOTO 450SR

CFMOTO 450SR

Binnen het toch al drukbezette lichte (A2) sportmotorgenre moet ruimte gemaakt worden voor een nieuwe binnenkomer. Eentje uit China, en dat is op zich al een primeur. Ziehier de CFMOTO 450SR. Fonkelnieuw, fris en fruitig. Moet de gevestigde orde zich zorgen maken?

Tel even mee: deels instelbare KYB vering voor en achter, Brembo M40 remklauw, Bosch ABS, 5” TFT-display met bluetoothconnectiviteit, led rondom, aluminium frame, aero winglets (de jeugd wil ook z’n portie MotoGP), sportief opgesneden banden van CST en standaard een slipperclutch. Dan kom je toch goed beslagen ten ijs.

Dat het dashboard zich door z’n menu’s laat scrollen vanaf het stuur en zowel koppeling als remhendel instelbaar is, tellen ook als aangename pluspunten voor een motor in deze categorie. ‘Ja, maar dat blok zal wel van KTM zijn…’ Nee, ook dat niet, blok en rijwielgedeelte komen uit de eigen Chinese keuken. De paralleltwin schopt het met z’n 449cc aan slagvolume tot 47 pk @ 10.000 tpm en 39 Nm @ 7.750 tpm. Vooral wat het koppel betreft troeft de iets grotere 450 daarmee z’n rechtstreekse concurrenten alvast af.

CFMOTO 450SR

Nu is een kletsnatte baan nooit echt het leukste vooruitzicht, maar toch kan je er ook vaak wel een paar essentiële zaken uithalen, zoals ‘hoe soepel pakt het blok op’ en ‘is het rijwielgedeelte een beetje in balans’? Als ik wegrij uit de pitstraat valt op dat de kniehoek van de SR een tikje aan de forse kant is. Ik ben met m’n 1,79 meter niet zo heel groot, maar moet de benen toch aardig opvouwen. Dat realiseerde CFMOTO zich kennelijk ook, getuige het feit dat je een hoger zadel kunt aanvinken in de optielijst.

Verder lijken de zaken ergonomisch prima voor elkaar, de clip-ons liggen niet té diep en de hendels zijn met een mooi draaiknop trapsgewijs te finetunen aan de reikwijdte van je vingers. Na een paar rondjes inzwemmen blijkt dat niet alleen het asfalt voldoende grip biedt, maar dat ook het vrij sportieve CST rubber weinig moeite heeft om het water af te voeren. Zowel voor- als achterwiel volgt netjes het gekozen spoor.

Er beginnen, naast een nat kruis, wat dingen op te vallen. Het bijzonder goed uitgebalanceerde stuurkarakter bijvoorbeeld. Van ongewenst trekken in het stuur of duwen op de steppen om de boel op lijn te zetten is geen sprake, de SR volgt voorbeeldig de uitgestippelde koers. Uitzonderlijk licht en trefzeker laten de 179 rijklare kilo’s zich met de fingerspitzen van richting veranderen. Petje af.

CFMOTO 450SR

Datzelfde petje blijft af wanneer de omgangsvormen van de twin ter sprake komen. Uiteraard is het vermogen prima te behappen, maar een krakemikkige gasreactie kan de pret dan altijd nog aardig bederven. Ook daarvan is zeker geen sprake. De SR pakt mooi op en met z’n 270° ontstekingsritme voelt het blok van onderuit lekker ‘vol’, al moet je dat ‘vol’ wel naar A2 sportmotornormen zien. De aangename ‘V-twin sound’ krijg je er gratis en voor niets bij. Win-win. De bak schakelt een tikje hakerig (de motoren waren ook nog akelig vers), al mis je zelden een versnelling en bij het afschakelen kan je terugvallen op de prima opererende slipperclutch. De enkele Brembo monobloc voor laat zich trouwens mooi doseren.

De volgende dag is er nog ruimte voor een rit door het heuvelachtige hinterland van Istanboel, kwestie van de straatkwaliteiten van de CFMOTO te kunnen beoordelen. Wat direct weer opvalt is het enthousiaste stuurkarakter van de 450 die op papier een fractie zwaarder is dan z’n directe concurrenten (kilo of tien), maar dat uitstekend weet te verbergen. Bijgestaan door een waterig zonnetje laat de 450 zich ook onder droge omstandigheden zeer kwiek en zuiver een hoek in én om jagen. Om vlot in te halen is het wel zaak de zesbak actief te benaderen, al blijft ook op straat de paralleltwin souplesse combineren met een aangename dadendrang.

CFMOTO 450SR

Conclusie Van alle Chinese motormerken (al dan niet onder een Europese schuilnaam) die de laatste jaren volgas de westerse motormarkt zijn binnengestormd, begint CFMOTO stilaan het hardst met de vuist op tafel te slaan. Deze 450SR is daarvan het nieuwste bewijs. Na twee dagen in en rond Istanboel is duidelijk dat de 450SR niet dient als veldvulling. Integendeel. Met een volwassen aanvoelend motorblok, meer dan uitstekend stuurkarakter en aantrekkelijk voorkomen raast de 450SR met stip naar een toppositie in dit drukbezette genre.

Het element ‘prijsvoordeel’ van deze Chinees is wel weggevallen, de vraag is alleen hoe erg dat is als je gebruikmaakt van zo’n gerenommeerde toeleveranciers zoals CFMOTO in dit geval doet. Weinig, naar mijn idee. De CFMOTO 450SR is in dit segment in alle opzichten een volwaardige concurrent voor de gevestigde orde. En daar hoort een bepaald prijskaartje bij.  

Lees het volledige verslag in Motorrijder mei 2023

Plus- en minpunten

+ Spatzuiver sturen
+ Gebruikte onderdelen
+ Spetterend debuut
– Kleine ruit
– Kniehoek wat pittig
– Prijsvoordeel Chinees product is weg

Motor: 499cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde DOHC 270° paralleltwin
Boring x slag: 72 x 55,2 mm
Compressieverhouding: 11,5:1
Max. vermogen: 47 pk @ 10.000 tpm
Max. koppel: 39 Nm @ 7.750 tpm
Gewicht: 179 kg (rijklaar)
Zithoogte: 795 mm
Tankinhoud: 14 l.
Prijs België: € 6.599,-
Prijs Nederland: € 7.366,-

CFMOTO 450SR

Tekst Randy van der Wal • Fotografie CFMOTO

Deel

Gerelateerde artikels

Honda CB650R E-Clutch

Kort getest: Honda CB(R)650R E-Clutch

De CB750 Hondamatic uit de 20ste eeuw, de DN-01 van 2009, de Dual Clutch Transmission, toepassing van quickshifters omdat de mode het voorschrijft en dan

Aprilia RS 457

Kort getest: Aprilia RS 457

De lichte sportmotoren zijn bezig met een stormachtige klim op de verkoopladder. Dat hadden ze bij Aprilia ook in de smiezen. Klein probleempje, tussen de

MV Agusta Enduro Veloce

Kort getest: MV Agusta Enduro Veloce

Een drietal jaar geleden kondigde MV Agusta de Lucky Explorer aan, zo ongeveer tegelijkertijd met Ducati’s DesertX en allebei geïnspireerd op de legendarische Cagiva Elefant.