Kort getest: CFMoto 800MT Sport & Touring

Met de 800MT Sport en Touring presenteert CFMoto twee volwassen ogende machines waarmee het de middenklasse allroads van KTM, BMW, Kawasaki en Yamaha in het vizier neemt.

De 800MT Touring is standaard voorzien van een up/down quickshifter, een stuurdemper, verwarmd zadel en verwarmde handvatten, handkappen, een forse carterplaat, middenbok en fraaie spaakwielen met goudkleurige velgen. Met die rijkere aankleding oogt de Touring een stuk completer en volwassener dan de eerder kale Sport, die er met zijn gietwielen en zonder handkappen of motorblokbescherming wat basic uitziet. Alle extraatjes van de Touring kan je wel als optie aanvinken voor de Sport, en daarnaast is er nog een flinke accessoirescatalogus beschikbaar voor de beide modellen. Daarin vind je onder andere koffers en hogere zadels.


CFMoto maakt opmerkelijke keuzes. Dat de Touring een stuurdemper heeft en de Sport niet, doet de wenkbrauwen fronsen. De beide modellen beschikken over een Rain- en een Sport-rijmodus, net als bochten-ABS. Er is dus wel flink wat elektronica aan boord, maar tractiecontrole (wat ondertussen toch wel bij de overgrote meerderheid van de middenklasse motoren tot de standaarduitrusting behoort) zit op geen van de twee. Het ABS is niet uitschakelbaar, een gemis voor de 800MT Touring die toch doet uitschijnen dat hij ook voor een offroad-avontuurtje te vinden is.

Vertrekken doe ik met de Sport. De weersomstandigheden doen me de Rain-modus selecteren, maar dat beklaag ik me al snel. De gasrespons is nogal hakerig en de krachtbron komt zo mak voor de dag dat ik vermoed dat ruim de helft van de 95 aanwezige paarden niet wordt ingespannen. Met de Sport-modus ontwaakt er een compleet andere machine. Onderin mis ik nog steeds de souplesse waar beginnende rijders bij gebaat zijn, maar vanaf 6.500 tpm hangt de tweecilinder heel enthousiast aan het gas. Je krijgt er wel wat trillingen in het zadel en de voetsteunen bovenop, al wordt het nooit echt storend.


De eerste tachtig kilometer zit ik prinsheerlijk op de Sport. De zithouding is aangenaam, de windbescherming prima, al krijg ik met het windscherm in de hoogste positie wat turbulenties te verwerken. Dat is over een vijftal centimeter verstelbaar, de twee stelschroeven los- en terug vastdraaien lukt wel enkel als je stilstaat. Ik zet de ruit in de laagste stand, zo ben ik nog altijd voldoende beschermd én vrij van turbulenties. Het rijwielgedeelte van de CFMoto is om door een ringetje te halen. De motor staat correct afgeveerd en stuurt bijzonder intuïtief zonder dat het nerveus wordt.


Na de koffie stap ik over op de 800MT Touring. Het 7” TFT-dashboard is even fraai om naar te kijken als op de Sport, alleen in volle zon valt de afleesbaarheid een beetje tegen. De handvat- en zadelverwarming is een zegen, de werking van de quickshifter blijkt nogal te verschillen tussen de testmotoren onderling. Ook op de Touring is de zithouding prima en de passagier wacht eveneens een royaal zadel. Wel jammer dat de veervoorspanning van de (moeilijk te bereiken) schokdemper achteraan enkel met haaksleutels te verstellen is, een externe stelknop was hier de betere keuze geweest.

Het stukje offroad stelt niet veel voor, en dat is maar best ook. Zo uitmuntend als de Maxxis Maxxventure banden presteren op de weg, zo matig doen ze het op onverhard. Het natte zand doet het profiel al snel vollopen en ook het niet-uitschakelbare ABS beperkt de offroad-capaciteiten van de MT.


Conclusie
Het rijwielgedeelte dat de CFMoto 800MT Sport en Touring delen is misschien niet het meest vooruitstrevende, maar het pakket werkt wel. De machines zijn correct afgeveerd en ook de J. Juan remmen doen hun werk feilloos. De tweecilinder vereist wel een redelijk actieve rijstijl en de heel matige gasrespons bij lage toerentallen maakt de CFMoto niet echt geschikt voor beginners. Als het merk nog werk maakt van wat software-updates om de motormappings en de quickshifter op punt te stellen, dan worden de 800MT’s waardige concurrenten van de machines die in dit middenklasse allroad-segment de plak zwaaien.

Plus- en minpunten
+ Prima rijwielgedeelte
+ Fijne zithouding
+ Aankleding Touring
– Motormapping mist finesse
– Sport is karig uitgerust
– Turbulenties met windscherm hoog

Lees de volledige test in Motorrijder mei 2022.

CFMoto 800MT Sport (Touring)
Motor: 799cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde paralleltwin
Boring x slag:  88 x 65,7 mm
Compressieverhouding:         12,7:1
Max. vermogen:         95 pk @ 9.000 tpm
Max. koppel:   77 Nm @ 7.500 tpm
Gewicht: 231 kg (rijklaar)
Zithoogte:       825 mm
Tankinhoud:   19 l.
Kleuren:          Nebula Black, Twilight Blue
Prijs België:     € 10.999,- (€ 12.599,-)
Prijs Nederland:         € 12.599,- (€ 14.099,-)


Tekst Bart De Schampheleire            Fotografie Ula Serra, CFMoto

Deel

Gerelateerde artikels

Honda CL500

Kort getest: Honda CL500

Retro ogende naked bikes, je hebt ze in alle maten en vormen. Van een BMW R nineT Urban G/S, Ducati Scrambler tot een Triumph Bonneville:

Suzuki V-Strom 1050

Kort getest Suzuki V-Strom 1050

Ah, de Suzuki V-Strom 1050. In het licht van de nieuwe DE die ons met zijn 21 inch voorpartij goed was bevallen, rijst de vraag

Fantic Caballero 700

Kort getest: Fantic Caballero 700

Fantic blijft volgas doorgaan en verbaast vriend en vijand met de Caballero 700, aangedreven door Yamaha’s populaire CP2 krachtbron. Maar is de impulsieve Italiaanse motorfabrikant