Kort getest: CFMOTO 800NK Sport

CFMOTO 800NK Sport

Na een klein decennium warmdraaien met de kleinere cilinderinhouden pakte CFMOTO vorig jaar al uit met de 800MT allroad, nu zet het merk ook een frontale aanval in op het segment van de naked bikes. Kernwoorden van de 800 NK Sport? Paralleltwin, connectiviteit, en 8.249 euro.

Net als bij de 800MT allroads maakt CFMOTO voor de 800NK Sport maximaal gebruik van de mogelijkheden die de samenwerking met KTM biedt. De 95 pk sterke 799cc paralleltwin uit Oostenrijkse keuken is inmiddels wel bekend, daar hoef je op het vlak van prestaties en betrouwbaarheid geen vraagtekens bij te zetten.

Het dragende hoofdframe vormt tevens de ruggengraat voor de KTM Duke-familie, ja zelfs tot de uitlaatdemper aan toe acteert de 800NK op hetzelfde niveau als z’n halfbroertjes uit Mattighofen. CFMOTO beseft dan ook donders goed wat het belang is van deze machine. Als je een competitieve markt als die van de middelgrote naked bikes wil aanvallen, moet je namelijk niet met een half afgewerkte motorfiets komen aandraven.

CFMOTO 800NK Sport

Dat ze in China wel kaas gegeten hebben van elektronica en connectiviteit is geen geheim, en CFMOTO pakt op de 800NK Sport flink uit met een TFT-display en een Riding App die in dit segment uniek is in z’n soort. Met de app pas je onder andere de lay-out en verlichting van het dashboard aan, net als een heleboel andere instellingen.

Voor we aan de rit aan de bloedhete Côte d’Azur beginnen, toch nog even inzoomen op een paar onderdelen die het rijgedrag van een motor als deze in grote mate bepalen. De Maxxis banden zijn geen slechte keuze, maar tegelijkertijd overtuigt het rubber niet voor honderd procent. Hetzelfde geldt voor de remmen; de J.Juan vierzuigerremklauwen doen hun werk op 320 mm remschijven en de ABS-module is afkomstig van Bosch, maar of het geheel garant staat voor voldoende vertraging is een andere zaak.

CFMOTO 800NK Sport

Op het gebied van vering heeft de NK z’n zaakjes dan weer wel goed voor elkaar, met dank aan de firma Kayaba. Zowel de 43 mm upside-down vooraan als de monoshock achteraan doen prima wat ze moeten doen en zijn bovendien allebei verstelbaar. Nee, hier valt niet veel te mekkeren. Waar ik wel vraagtekens bij heb, is het gebrek aan tractiecontrole. Een fonkelnieuwe 800cc met de aanstekelijke KTM paralleltwin lanceren zonder dat elektronische vangnet? Wat mij betreft is dat zo ongeveer even gedurfd als een smartphone op de markt brengen zonder camera. Of onverstandig, het is maar hoe je het invult.

De ergonomie is goed uitgekiend: de 800NK Sport voelt erg smal tussen de knieën, ook de driehoek zadel-voetsteunen-stuur voelt heel natuurlijk aan. Het resulteert in een erg actieve zithouding die een fractie ruimer aanvoelt dan die op de KTM Duke. Er is keuze uit drie rijmodi: Rain, Street en Sport.

CFMOTO 800NK Sport

Ik parkeer de CFMOTO permanent in de Street-modus, die tovert de 800NK om in een gecultiveerde, bonkige sportmotor die op geen enkele manier zijdezacht (lees: saai) aanvoelt. Wind je de compacte twin stevig op, dan loop je wel het risico dat je voor de eerste scherpe bocht een schrikmoment van jewelste beleeft. De remmen doen hun werk, maar ze vragen flink wat daadkracht van de eerste stuurman. Eventjes nonchalant met één vinger het remhendel beroeren zorgt voor geen enkele vertraging, wil je niet in het decor eindigen dan moet je echt je volle hand gebruiken.

Pas bij een heel agressieve rijstijl valt de 800NK Sport een beetje door de mand. Bij lage snelheden is de prima wendbaarheid van de 186 kilo rijklare naked uiteraard een troef; in een drukke stad van rotonde naar rotonde knallen is de NK op het lijf geschreven, ook omdat de prima zithouding dan volledig tot z’n recht komt.

CFMOTO 800NK Sport

Laat je de stad voor wat ze is en trek je de wijde wereld in, dan blijft de rijkwaliteit grotendeels overeind. Pas wanneer je de paralleltwin helemaal uitwringt moet je aan de slag met de veerafstelling en bots je tegen de limieten van het frame aan, maar dat is gezien het prijskaartje nu ook weer niet onlogisch. Wat deze naked betreft moet je de  uitdrukking over het halfvolle of halflege glas van de positieve kant benaderen; prijs/kwaliteit staat de NK800 Sport meer dan z’n mannetje tussen de concurrentie.

Conclusie CFMOTO trekt naar het front met twee varianten van de 800NK. Deze Sport is het basismodel en nu al beschikbaar voor 8.249 euro. Later dit jaar volgt er nog een Advanced-versie die met een completere uitrusting de weg op gestuurd wordt; denk dan aan een up/down quickshifter, een stuurdemper en een 8” TFT-display. De digitale features en de app zijn echter ook compatibel met het 5” TFT-scherm van de 800NK Sport.

De prijs van de 800NK Advanced is nog niet bekend, maar ook zonder het prijskaartje van de rianter uitgeruste broer is al duidelijk dat CFMOTO met deze tweeling goed voor de dag komt en een interessant alternatief biedt in dit populaire segment. De 800NK Sport ziet er goed uit, en onder de fraaie looks zit solide techniek. Hoewel de 800NK Sport je niet van je sokken blaast, functioneert alles naar behoren en is het geheel overgoten met een digitaal sausje waar zeker ook de jongste motorgeneratie van zal smullen.

CFMOTO 800NK Sport

Plus- en minpunten
+ Karakteristiek design
+ Volle uitlaatsound
+ Scherp geprijsd
– Geen tractiecontrole
– Gasrespons kan beter
– Matige remmen

Lees het volledige testverslag in Motorrijder september 2023

CFMOTO 800NK Sport

Motor: 799cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde DOHC paralleltwin
Boring x slag: 88 x 65,7 mm
Compressieverhouding: 12,7:1
Max. vermogen: 94 pk @ 9.000 tpm
Max. koppel: 81 Nm @ 8.000 tpm
Brandstofvoorziening: injectie
Transmissie: zesbak, slipperclutch, ketting
Gewicht: 186 kg (rijklaar)
Zithoogte: 795 mm
Tankinhoud: 15 l.
Prijs België: € 8.249,-
Prijs Nederland: € 8.999,-


Tekst Thomas Kuttruf • Fotografie CFMOTO

Deel

Gerelateerde artikels

Honda CBR1000RR-R Fireblade

Kort getest: Honda CBR1000RR-R SP Fireblade

Sinds Honda met rechtstreekse hulp van de HRC-raceafdeling in 2020 het roer volledig omgooide met de Fireblade, heeft de superbike een ongekende metamorfose doorgemaakt; van

KAWASAKI Z500 SE

Kort getest: Kawasaki Z500 SE

Met de deur in huis: de enige in de Lage Landen verkrijgbare Z500 is de SE, dat staat voor Special Edition, met TFT-dashboard, ledverlichting rondom

Triumph Daytona 660

Kort getest: Triumph Daytona 660

Meteen maar voor de goede orde: deze Daytona is geen rechtstreekse afstammeling van de Daytona 675, de hardcore supersport die ooit menig liefhebbershart veroverde totdat