Kort getest: GasGas SM 700

Bij de meeste motorrijders doet de naam GasGas vooral denken aan rijders met stalen zenuwen die staand op de stepjes verticaal een klif op rijden, of stuiterend op het achterwiel van rots naar rots springen. Met andere woorden, een heel andere wereld dan degene waar straatrijders doorgaans in vertoeven. Tot nu.

Het imago van GasGas verandert in sneltempo. In 2020 besloot het merk uit de offroad-hoek te stappen door toe te treden tot de Moto3 GP-klasse. Na tussentijds succes in de Dakar Rally werden de GP-inspanningen dit jaar verder verhoogd met een extra GasGas-team, dit keer in de Moto2. En nu is er dus de eerste straatmotor in de vorm van de SM 700.

Drijvende kracht achter deze plotse straat-renaissance van het kleine Spaanse merk is natuurlijk Pierer Mobility, tegenwoordig eigenaar van GasGas maar vooral ook de overkoepelende organisatie waaronder ook KTM en Husqvarna vallen. Het zal dan ook niet verbazen dat de ‘nieuwe’ SM 700 opgetrokken is uit vrijwel dezelfde genetische bouwstenen als de KTM 690 SMC R en de Husqvarna 701. Sterker nog: de 693cc, 74 pk sterke eenpitter is identiek aan die van z’n stalgenoten, net als het volledig instelbare WP veerwerk en het trellisframe. Zelfs de prijs is voor alle drie exact hetzelfde: 11.449 euro (NL: € 13.800,-).


Eencilinders zijn niet zozeer motoren voor het grote publiek; maar ze zijn wel krachtig, relatief simpel en – cruciaal op een fuifnummer als dit – slank en licht. Het LC4 motorblok weegt slechts 43,5 kilo, inclusief elektrische starter, gasklephuis, koppeling en koelsysteem. De gaskleppen laten zich elektronisch aansturen middels ride-by-wire en de rijder kan kiezen uit twee rijmodi, Straat en Supermoto.

De up/down quickshifter is standaard, net als dé absolute must-have op iedere supermoto: een hydraulisch bediende slipperclutch. Laat je niet afschrikken door de dikke eencilinder, de LC4 heeft manieren. Toegegeven, onder de 2.500 toeren is het (vooral in de hogere versnellingen) allemaal wat ongepolijst; maar met een lichte tik tegen de quickshifter is dat probleem snel opgelost en beland je in een mooi breed uitgesmeerd middengebied. Zit de vaart er eenmaal in, dan valt vooral de puike gasrespons op. Trillingen zijn weliswaar aanwezig, maar ze zijn niet van het niersteen-vergruizende niveau waar je vader vroeger zo over klaagde.


Het is al een tijdje geleden dat ik nog met een grote, moderne eencilinder gereden heb. Misschien kost het daarom ook wat moeite voor ik doorheb hoe ik de SM 700 het beste naar m’n hand kan zetten: niet oneindig shortshiften en leunen op het koppel, maar door het veel ruimere werkbereik doorhalen naar die hogere toerentallen. Je kan deze GasGas echt uitknijpen, wat op een bochtig parcours de feestvreugde aardig opdrijft – net als de snelheid.

Op het circuit kan je langer blijven hangen in één en dezelfde versnelling, en zelfs als je even de begrenzer aantikt deert dat de GasGas nauwelijks. Integendeel, dat vindt deze supermoto op steroïden bijzonder leuk. Het is ook niet zo vreemd dat je uitgerekend op een gesloten omloop de ultieme SM 700-beleving ervaart; 147 kilo (droog) in combinatie met 74 pk en evenzoveel Nm’s staat nu eenmaal garant voor serieuze actie. Tel daar de volledig instelbare WP vering en het Continental Attack SM rubber bij op en je weet al van tevoren dat je het merendeel van de tijd onder hellingshoek zal doorbrengen.


De set-up van de SM 700 is zoals we die van KTM kennen: tot in de puntjes uitgebalanceerd. Tractiecontrole en ABS zijn allebei hellingshoekgevoelig, in de Supermoto-rijmodus laat de TC een zekere mate van sliden toe en wordt het ABS achteraan uitgeschakeld. Maak gebruik van het koppel, zet het gas er ongekend vroeg op en schiet de bocht uit als een cheeta die wel een gazelle lust voor het ontbijt.

Waar gas wordt gegeven, moet doorgaans ook geremd worden. En dan zit het met de forse 320 mm schijf en de radiale vierzuiger Brembo meer dan goed. Twee vingerkootjes zijn genoeg. Hou er wel rekening mee dat je een motor als deze (op circuit) niet halfslachtig mag benaderen. Wil je het beste uit de machine halen en de supermoto set-up met lange veerwegen voor jou laten werken, dan vraagt dat volledige toewijding. ‘Attack mode’ als mindset is echt een voorwaarde, ga je lanterfanten dan werkt het niet.


Op straat werkt een wat relaxtere benadering dan weer prima en kan je maximaal profiteren van het opvallend brede werkbereik van de LC4. Daar zijn de lange veerwegen ook aangenaam comfortabel. Maar goed, dat is relatief, want als je écht comfort wil dan moet je een GoldWing kopen.

Conclusie
Net als z’n KTM- en Husqvarna-broertjes is de GasGas SM 700 een hooliganmotor met een aangenaam praktisch tintje, met een blok dat verrassend veel souplesse herbergt (voor een eenpitter). Voeg daar nog hellingshoekgevoelige elektronica van hoog niveau aan toe én een rijwielgedeelte dat zowel op circuit als op straat uitstekend acteert, en je hebt een heus feestbeest in huis. De olifant in de kamer is natuurlijk dat we los van de kleine optische nuances hier feitelijk te maken hebben met een KTM 690 SMC R of een Husqvarna 701, maar dan in het rood; zowel qua specificaties als prijs. Ben je wel te vinden voor SM op hoog niveau, dan is de keuze er in ieder geval niet minder op geworden.

Plus- en minpunten
+ Werkbereik eenpitter
+ Hoog niveau sturen
+ Cool alternatief
– Slechts andere verpakking
– Je moet wel liefhebber zijn
– Wat als je even geen zin hebt om te knallen?

Lees de volledige test in Motorrijder juni 2022 en KicXstart juni 2022

GasGas SM 70
Motor: 693cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde eencilinder
Boring x slag:  105 x 80,0 mm
Max. vermogen:         74 pk @ 8.000 tpm
Max. koppel:   73,5 Nm @ 6.5000 tpm
Gewicht:         147 kg (droog)
Zithoogte:       898 mm
Tankinhoud:   13,5 l.
Prijs België:     € 11.449,-
Prijs Nederland:         € 13.800,-


Tekst Adam Child • Fotografie GasGas

Deel

Gerelateerde artikels

Royal Enfield Bear

Primeurtest: Royal Enfield Bear 650

Met de Interceptor naked bike en de Continental GT caféracer had Royal Enfield al een degelijke basis in de middenklasse, die de fabrikant de voorbije

Piaggio MP3 310

Getest: Piaggio MP3 310

Twee jaar geleden gunde Piaggio de MP3 530 een stevige upgrade middels een nieuwe styling en krachtigere motor, maar de 300 moest nog even geduld