De GB350S is de nieuwste toevoeging van Honda aan de populaire A2-categorie waar de strijd best hard wordt gestreden. De GB350S staat immers tegenover concurrenten als de Royal Enfield HNTR 350, de 400-modellen van Triumph en de nieuwe lichte Kawasaki’s.
Retro is een thema dat het in motorland altijd goed doet, al is het ook een begrip dat minstens even rekbaar is als een plak kauwgom op een tafel in de brandende zon. Een handvol jaar geleden besliste Honda om het merendeel van zijn naked bikes in een Neo Sports Café-jasje te stoppen, al werd die wat gekunstelde mix van moderne techniek met een nogal aparte retro koplamp niet algemeen gesmaakt.
Nu de sportievere nakeds allemaal het Hornet-label (inclusief strakkere designtaal) dragen en de CB300R zijn boeltje mocht pakken, kwam er onderin het aanbod ruimte voor een nieuwe machine die wel een veel authentiekere vintage stijl uitademt. De GB350S is netjes afgewerkt en het oldschool Honda-logo staat trots op de flanken van de stalen benzinetank.

Stereovering achteraan, een strakke uitlaatlijn, grote koelribben op het blok en harmonicarubbers om de vorkpoten slingeren je meteen een paar decennia terug in de tijd, terwijl de ingetogen maar stijlvolle kleuropties de kleine Honda alle eer aandoen.
Pauzeknop
Retro mag dan wel het uitgangspunt zijn, in 2025 kan je niet zonder moderne technologie zoals ledverlichting rondom en tractiecontrole. Verkijk je niet op het windschermpje, de handkappen, de tassenset, de rubber tankpads, het afdekkapje van de duozit en de valbeugels met verstralers: die komen allemaal uit de accessoirescatalogus. En die is trouwens best dik, je vindt er een pak spulletjes om je GB350S verder te personaliseren.

Opstappen is eenvoudig en met mijn 1m75 kan ik gemakkelijk beide voeten plat op de grond zetten. Het stuur is overzichtelijk en niet overladen met knoppen. Hierin is Honda duidelijk niet doorgeslagen in de retro look-and-feel, alles oogt modern en relatief simpel. Ook het dashboard is niet spectaculair qua opzet, met een duidelijke analoge snelheidsmeter en een klein digitaal display.
Met de twee knoppen aan de linkerzijde van het dashboard scrol je door de beschikbare informatie. Zo is er een actuele en gemiddelde verbruiksmeter beschikbaar, twee tripmeters, en lees je het voltage van de accu af. Ook een versnellingsindicator is aanwezig, een toerenteller ontbreekt.

Vergevingsgezind
Voor de aandrijving kiest Honda een opzet die vergelijkbaar is met die van de Royal Enfield 350-modellen. De luchtgekoelde 348cc eencilinder levert 21 pk bij 5.500 tpm en een maximumkoppel van 29 Nm bij 3.000 tpm. Dat klinkt niet indrukwekkend en dat is het natuurlijk ook niet.
Maar ondanks de bescheiden prestaties is de kleine Honda een van de leukere motorfietsen die we de afgelopen maanden hebben gereden. Het blok voelt soepel aan en is verrassend vergevingsgezind. De motor klinkt goed, met een heerlijk diep ploffend uitlaatgeluid dat perfect bij het retrokarakter past. Het blok voelt levendig en maakt dat je steeds weer met plezier opstapt. De Honda voelt gemoedelijk aan, een echte allemansvriend. De koppeling laat zich zo licht en soepel bedienen dat ook beginnende motorrijders hun uiterste best zullen moeten doen om deze motor toch te laten afslaan.

Zondag terrasdag
Schakelen gaat eveneens soepel en licht, met prettig korte tikken, al kan je de kleine Honda redelijk schakellui rijden. Of toch als je in de juiste mood bent. Sta je in ‘zondag = terrasdag’-modus dan is er geen enkele reden om de monocilinder uit te wringen en tokkel je vrolijk in het rond. De topsnelheid ligt uiteindelijk zo rond de 120 km/u op de teller. De vijfde versnelling is echter overduidelijk een overdrive waardoor de topsnelheid ook sterk afhankelijk is van of je dat windje nu wel of niet in de rug hebt.
Indruk maken
Waar de GB350S echt indruk mee maakt, is zijn rijwielgedeelte. Met een rijklaar gewicht van 178 kilo is hij lichter dan een pak concurrenten, maar met een lange wielbasis (1.440 mm) en een groot 19” voorwiel verwacht je wellicht een wat trage stuurreactie. Niets is minder waar. De GB350S stuurt verrassend licht en laat zich makkelijk de bocht in gooien. Tegelijkertijd zorgt het grotere voorwiel voor extra stabiliteit, wat vooral op minder goed wegdek een voordeel is.

De vering is comfortabel zonder slap aan te voelen. Oneffenheden worden netjes verwerkt, en zowel de voorvork als de dubbele achterschokdempers leveren een prettige balans tussen comfort en stabiliteit. De veervoorspanning achter is regelbaar, en daarmee heb je op vlak van instelbaarheid van de vering meteen alles gehad. Al doen de meeste concurrenten op dat vlak niet beter.
CONCLUSIE
De Honda GB350S is niet alleen een bijzonder gemakkelijke en toegankelijke motor, het is ook een heel plezante machine die meteen zijn plek opeist tussen de beste motoren in de A2-categorie. Hij combineert retrostijl met moderne techniek en levert een heerlijke rijervaring. De soepele eencilinder, het lage gewicht en de doordachte geometrie zorgen voor een speelse en toch stabiele motor. De uitrusting is prima en Honda biedt voldoende accessoires om de motor nog verder naar wens aan te passen. Minpunten zijn er ook: de achterrem had krachtiger gemogen en de topsnelheid is beperkt, wat langere snelwegritten minder aantrekkelijk maakt. Toch doet dat weinig af aan het totaalplaatje. De GB350S biedt rijplezier in de puurste vorm en bewijst dat je ook met weinig vermogen volop kunt genieten van motorrijden.

Plus- en minpunten
+ Compact en toch stabiel
+ Heerlijke stijl
+ Veel accessoires beschikbaar
– Achterrem mist bite
– Topsnelheid beperkt
– Geen toerenteller
Lees de uitgebreide test in de Motorrijder Zomerspecial 2025

Motor: 348cc, 2 kl./cil., luchtgekoelde monocilinder, SOHC
Boring x slag: 70 x 90,5 mm
Compressieverhouding: 9,5:1
Max. vermogen: 21 pk @ 5.500 tpm
Max. koppel: 29 Nm @ 3.000 tpm
Brandstofvoorziening: injectie
Transmissie: vijfbak, ketting, slipperkoppeling
Frame: enkel stalen wiegframe met dubbelzijdige stalen swingarm
Voorvering: telescoopvork, niet instelbaar, 106 mm veerweg
Achtervering: stereovering, 120 mm veerweg, veervoorspanning instelbaar
Voorrem: enkele 310 mm schijf met axiaal gemonteerde Nissin tweezuigerremklauw, ABS
Achterrem: enkele 240 mm schijf met enkelzuigerremklauw, ABS
Banden voor/achter: 100/90-R19 / 150/70-R17 (Metzeler Tourance Next)
Wielbasis: 1.440 mm
Balhoofdhoek/naloop: 27° / 120 mm
Gewicht: 178 kg (rijklaar)
Zithoogte: 800 mm
Tankinhoud: 15 l
Prijs België: € 4.799,-
Prijs Nederland: € 5.499,-

Tekst en fotografie Raymon de Kruijff (Scooter&Bikexpress)