Kort getest: Husqvarna Norden 901

Na lang wachten is hij er eindelijk: de Norden 901, de eerste echte grote adventure van het Zweeds-Oostenrijkse merk. Nu is het publiek geheim dat onder dat frisse blauw/gele smoelwerk oranje KTM-techniek de dienst uitmaakt. Is de Norden uniek genoeg, of gewoon een KTM in een ander jasje?

De Norden 901 mag dan Husqvarna heten, het is in feite een KTM 890 Adventure: motor en rijwielgedeelte zijn identiek. Maar Husqvarna heeft niet alleen maar aan KISKA gevraagd om even een andere kuip te tekenen, de Norden werd ook klaargestoomd voor een iets andere doelgroep; in dit geval de rijder die iets meer comfort zoekt voor langere reizen en onderweg niet te beroerd is om af en toe het zand in te duiken. Daarom ook dat er de iets hoogwaardigere WP Apex vering op zit. Daarmee plaatst de Norden zich tussen de 890 Adventure met niet-instelbare voorvork en de volledig instelbare 890 Adventure R, maar met een basisafstelling die vooral het gebruik op de weg ten goede moet komen.


De knoppenwinkel van de KTM 890 Adventure werd ongewijzigd overgezet op de Norden 901, waardoor je in het zadel heel erg het gevoel krijgt met een KTM op weg te zijn. Voor de Norden 901 werd wel een 5” TFT-dashboard ontworpen dat volledig naar wens kan worden ingesteld. Connectiviteit met de smartphone was bij de lancering nog een optie vanwege van de schaarste aan chips die nog steeds heerst.

105 paarden heeft de 889cc paralleltwin in de aanbieding, en ze zijn van het enthousiaste type. Schakellui rijden kan, maar de tweecilinder opereert het best als je hem wat hoger in toeren houdt en in tweede of derde versnelling van bocht naar bocht jaagt. Is je enthousiasme groter dan de grip die de ondergrond te bieden heeft, dan staat de tractiecontrole klaar om je te hulp te schieten.


Selecteer je de Offroad-rijmodus, dan reageert de motor minder agressief op een draai van je rechterpols, al kan je de achterkant nog flink aan het swingen zetten. Met zijn 223 rijklare kilo’s is de Norden 901 niet de lichtste motor om het onverhard mee aan te vallen, maar de elektronica is een enorme meerwaarde. Zo kan je zelfs de ‘slip angle’ instellen en bepaal je de mate waarin je het achterwiel laat uitbreken.

De Norden 901 is voorzien van een stuurdemper, en die zit daar niet voor niks. Schroef je na een rotonde vol het gas open, dan wil de Husky weleens met zijn hoofd schudden – zonder dat er meteen paniek uitbreekt aan het stuur. Lijkt het leven aan boord van de Norden 901 een en al rozengeur en maneschijn met een potent blok, veel bruikbare elektronica, prima vering en vertrouwenwekkend stuurgedrag, er zijn toch nog een paar twijfelpuntjes. Tussen de 4.000 en 6.000 toeren zijn de trillingen prominent aanwezig, het steile windscherm zorgt voor nogal wat turbulenties en de versnellingsbak kon beter.


Conclusie
Ondanks de paar verbeterpuntjes is de Husqvarna Norden 901 een motor die in de eerste plaats uitzonderlijk veel rijplezier biedt. De karaktervolle krachtbron presteert geweldig en de elektronica en het rijwielgedeelte werken perfect samen, zodat je het potentieel van de motor ten volle kunt benutten. De Oostenrijkers positioneren de Husqvarna Norden 901 tussen de KTM Adventure 890, die vooral voor de straat bedoeld is, en de KTM Adventure 890 R, die ontwikkeld werd voor hoofdzakelijk offroad-gebruik. De Norden 901 biedt daarmee niet alleen het meest allround inzetbare pakket, volgens ons is hij ook de mooiste van de drie.

Plus- en minpunten
+ Karaktervolle krachtbron
+ Elektronica als vangnet
+ Vertrouwenwekkend stuurgedrag
– Versnellingsbak
– Motortrillingen
– Turbulentie

Lees de volledige test in Motorrijder januari 2022 of KicXstart november 2021.

Motor: 889cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde paralleltwin
Boring x slag: 90,7 x 68,8 mm
Compressieverhouding: 13,5:1
Max. vermogen: 105 pk
Max. koppel: 100 Nm
Gewicht: 204 kg (rijklaar zonder benzine)
Zithoogte: 854/874 mm
Tankinhoud: 19 l.
Kleuren: zwart/wit/geel
Prijs België: € 14.799,-
Prijs Nederland: € 17.400,-

Tekst Pieter Ryckaert • Fotografie Husqvarna

Deel


Gerelateerde artikels

Honda X-ADV

Getest: Honda X-ADV

Voor Honda is het duidelijk, want de fabrikant plaatst de X-ADV op hun website zelf tussen de adventure bikes, maar ook voor veel rijders is

Kawasaki Versys 1100 SE

Kort getest: Kawasaki Versys 1100 SE

Sinds de introductie van de Versys 1000 in 2012 gunde Kawasaki zijn 17” hoogpoter al meerdere updates en verschillende versies, het blok bleef evenwel de

Ducati Panigale V4 S

Kort getest: Ducati Panigale V4 S

Na een jarenlange wedloop om meer power en minder kilo’s ging Ducati op zoek naar een manier om die explosiviteit een beetje te beteugelen. Niet