Kort getest: Indian Pursuit Limited

Indian Pursuit Limited

Met de Roadmaster en zijn afgeleiden had Indian al een stel luxueuze wigwams op wielen in het gamma. Maar terwijl die Roadmaster met zijn luchtgekoelde Thunderstroke 116 cubic inch vooral voor rustig rondbuffelen gebouwd is, had Indian ook al een redelijk krankzinnige Challenger powercruiser op basis van het watergekoelde PowerPlus-blok in de rangen. Voel je de Pursuit al komen…?

Een jaar of tien geleden dachten de hoge piefen van Polaris dat het een leuk idee was om de Victory cruisers op de bergwegen rond Annécy voor te stellen. Dat pakte niet echt lekker uit. Victory is ondertussen dood en begraven, Polaris trekt volop de kaart van Indian en zet in dat gamma überklassieke toermotoren van het genre Roadmaster naast moderner ogende apparaten als de Pursuit.

Indian Pursuit Limited

De Pursuit is net als de Roadmaster een volledig uitgeruste toermotor, maar in dit geval met het watergekoeld PowerPlus-blok als basis en met de topkuip op het frame gemonteerd. De Pursuit Limited pakt uit met veel chroom, de Pursuit Dark Horse heeft heel veel onderdelen onder een zwarte laklaag zitten. Kwestie van smaak. Voor de presentatie van die Pursuit, goed voor vierhonderd kilo droog aan de haak, trok Polaris naar … de bergwegen van Annécy. Zou de ezel zich een tweede keer aan dezelfde steen stoten?

Hoewel het zadel amper 672 mm boven de grond zweeft, kan je maar beter zorgen dat je stabiel zit als je de motor van de zijstandaard duwt. Hopelijk heb je trouwens bij het parkeren een beetje vooruitgedacht, want de Pursuit is niet van een achteruit voorzien. Wat je ook zou kunnen missen op een toestel uit deze categorie is hak/teenschakeling.

Indian Pursuit Limited

Voor de rest is het blok om door een ringetje te halen, of beter een ring, want die 1.768cc’s zijn best aanwezig in het geheel. Ook qua prestaties trouwens, zoals die R1-rijder tot zijn grote verbazing tijdens onze testrit mocht ervaren. De 60° V-twin heeft geen enkele moeite om de loebas op snelheid te sleuren én te houden. Dat werkt verslavend, maar als de naald richting 180 km/u kogelt begint het schip aardig te deinen en gooit de kapitein uit voorzorg toch een ankertje uit. De Brembo’s hebben hun handen vol aan het bakbeest, maar slagen samen met de motorrem wel in een doeltreffende vertraging.

Gezien zijn omvang en gewicht is het logisch dat de Indian Pursuit Limited geen motor is die je met de vingers in de neus op een zakdoek draait. In het betere bochtenwerk is het belangrijk om je lijnen doordacht uit te zetten, halfweg een haarspeld nog eventjes de rijlijn bijschaven is niet vanzelfsprekend. Wil je verder vooruitkijken dan je oog reikt, dan kan je een beroep doen op het 7” Ride Command-scherm dat compatibel is met Apple Carplay. Beter een degelijk bestaand systeem integreren dan zelf iets ontwikkelen, moet de gedachte daarachter geweest zijn.

Indian Pursuit Limited

Dat Ride Command-display is trouwens een touchscreen, wat tot een kinderlijk eenvoudige bediening en selectie van ongeveer drie miljoen functies leidt. Hier voer je ook je lichaamsgewicht en het gewicht van de bagage in zodat de Fox achtervering de veervoorspanning kan aanpassen. De voorvering is niet instelbaar. Met 130 mm veerweg vooraan en 114 mm achteraan heb je genoeg vering onder biceps en hamstrings om comfortabel van Parijs naar Roubaix te jakkeren.

Om te voorkomen dat je billen bij traag verkeer geroosterd worden, schakelt het PowerPlus blok de achterste cilinder uit. Wil je je hammen koel vervoeren, dan kan je de zadelverkoeling inschakelen. Niet dat de waterkoeling in staat is om ijsblokjes te produceren, in het zadel wordt grafeen geactiveerd en dat spul heeft de eigenschap om dan kou uit te stralen. Wie bedenkt het toch…?

Indian Pursuit Limited

Conclusie: De Indian Pursuit Limited is indrukwekkend in vele opzichten. Hij is niet alleen indrukwekkend groot en zwaar, de watergekoelde V-twin is ook zo imponerend dat hij weinig moeite heeft met het halve ton staal en vlees dat hij aan de rol moet krijgen. Minstens even indrukwekkend is de afwerking van de motor, en het feit dat de topkuip op het frame bevestigd is komt het stuurgedrag ten goede. En zo werd het deze keer helemaal geen lijdensweg op de bochtige bergwegen rond Annécy.

Lees het volledige verslag in Toeren september 2022

Plus- en minpunten
+ Ultieme weelde
+ Bruut blok
+ 1.001 begrijpelijke touchscreenopties
– 400 kilo droog…
– Geen achteruitversnelling
– Turbulenties lage ruit         

Indian Pursuit Limited (Dark Horse)
Motor: 1.768cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde 60° V-twin
Boring x slag:  108 x 96,5 mm
Compressieverhouding:         11:1
Max. vermogen:         127 pk @ 5.500 tpm
Max. koppel: 178 Nm @ 3.800 tpm
Gewicht:         400 kg (droog)
Zithoogte:       672 mm
Tankinhoud:   22,7 l.
Prijs België:     € 35.290,- (€ 35.790,-)
Prijs Nederland:         € 40.090,- (€ 41.690,-)

Indian Pursuit Limited

Tekst Joost Overzee • Fotografie Ula Serra, Félix Romero

Deel

Gerelateerde artikels

QJMOTOR SRK 800 RR

Kort getest: QJMOTOR SRK 800 RR

Hoewel QJMOTOR al sinds 1985 actief is op de thuismarkt, probeert het Chinese merk pas nu voet aan de grond te krijgen op Europese bodem.

Segway E300SE

Kort getest: Segway E300SE

Grote elektrische motoren zijn er al en ook bij de kleine stadsbrommertjes kom je al een aantal elektrische alternatieven tegen, maar de tussenklasse is nog

Kawasaki Ninja 500 SE

Kort getest: Kawasaki Ninja 500 SE

Ook Kawasaki’s lichte Ninja ontkomt niet aan de vooruitgang: 250cc werd 300 werd 400 werd 500. Maakt deze verschuiving naar de middenklasse de mini-Ninja nog