Kort getest: Kawasaki Versys 1000

Naast de SE- en S-versies van de Versys is er nu ook de Versys 1000-zonder-meer. Het idee is dat je voor behoorlijk wat minder geld weliswaar wat minder waar krijgt, maar uiteindelijk nog steeds veel motor overhoudt. Is dat ook zo?

Geen poespas aan het lijf van deze standaard Versys 1000, zou je dus kunnen zeggen. Zo schittert de elektronische vering van de SE door afwezigheid en is ook het TFT-scherm verdwenen, en daarmee ook de connectiviteit met je mobiele telefoon. In de plaats daarvan: een Versys-dashboard dat we nog kennen van een paar jaar terug, inclusief matige afleesbaarheid. Toch valt het uiteindelijk allemaal nog best mee. De quickshifter is er bijvoorbeeld nog (enkel ‘up’ en niet meer ‘down’) evenals cruisecontrole, vier standen instelbare tractiecontrole (KTRC) én hellingshoekgevoelig ABS. Kortom, ‘basic’ is een nogal rekbaar begrip.


Uiteraard beschikt ook de basis-Versys 1000 nog steeds over de zestienkleps 1.043cc vier-in-lijn die we kennen uit de inmiddels uit de line-up verdwenen Z1000. 120 pk bij 9.000 tpm en 102 Nm bij 7.500 tpm zijn geen prestaties waar je meteen steil van achterover valt, maar dit is een blok dat beter doet dan de cijfers op papier doen vermoeden. Zo moet je zelden op zoek naar die toerentallen om de gang er lekker in te houden. De vierpitter katapulteert je moeiteloos van bocht naar bocht en maakt lange afstanden afleggen tot kinderspel.

Wanneer ik aan m’n rit begin, is het kil en koud. Ik heb een hekel aan dikke winterhandschoenen, en daar betaal ik op de Versys 1000 een prijs voor: ik voel al gauw hoe de bloedvaten in mijn vingers vernauwen, wat met zekerheid gaat eindigen in blauwe vingertoppen. Het gemonteerde Grand Tourer Pack bevat helaas geen handkappen, noch handvatverwarming. Die heeft Kawa wel in het assortiment, maar zijn in dit geval dus optioneel.


De route voert me eerst een kilometer of vijftig over de snelweg. Een prima excuus om de cruisecontrole in te schakelen en 49 kilometer lang mijn handen van het stuur te halen en weg te stoppen achter de verstelbare, stevige kuipruit die net niet m’n hele lichaam uit de wind zet. Terwijl ik kilometers lang zonder handen rijd, valt me op dat ik de Versys uitermate gemakkelijk van rijbaan laat wisselen zonder het stuur te gebruiken. Zodra ik de snelweg verlaat en m’n stuur dus echt wel in handen moet nemen, wordt dat gevoel er niet minder op.


De Versys 1000 toont zich behoorlijk tuk op bochten en valt er ook heerlijk neutraal en stabiel in. Met 250 rijklare kilo’s (zonder koffers) kan je de Versys 1000 niet echt een lichtgewicht noemen, maar hij weet z’n kilo’s goed te verdoezelen. Deze basis-Versys doet het zonder de elektronische gestuurde vering van de SE, maar dat is geen gemis. De Versys 1000 levert een vrijwel perfecte mix van ‘soepel comfort’ en ‘stevig genoeg om altijd en overal strak te blijven’, wat ervoor zorgt dat de Kawa je instant een bak vertrouwen voorschotelt.

Indien nodig kan je via de stelknop de veervoorspanning achter aanpassen; maar met alleen mezelf en lege koffers aan boord voel ik daartoe geen enkele behoefte. Het stuurgedrag gecombineerd met het moeiteloos presterende blok maakt van de Versys een motor die zich makkelijk lijkt weg te cijferen: hij neemt zonder morren het zware werk voor z’n rekening zodat de rijder zich helemaal op de weg kan concentreren.


Conclusie
Oké, het dashboard is gedateerd en voor zaken als handvatverwarming moet je in de optielijst zijn, maar de basis zit echt wel snor. Het blok is een pareltje dat heerlijk vol aanvoelt, terwijl je door het aangename stuurgedrag ieder traject, ongeacht de bochtendichtheid, met vertrouwen onder je door laat rollen. En dat voor zo’n prijs. Je vraagt je af of al die elektronische poespas van de S en SE wel nodig is om een echt goede motor neer te zetten. Laten we stellen dat de hele corona-heisa ons op meer dan één manier confronteert met noodgedwongen teruggrijpen naar de basis. En dat hoeft ook in het geval van de Versys 1000 zeker geen slechte zaak te zijn.


Plus- en minpunten
+ Prijs/kwaliteit
+ Moeiteloos krachtig blok
+ Mooi stuurgedrag
– Afleesbaarheid dashboard
– Weegt wel wat…
– Handkappen en handvatverwarming optioneel

Lees de volledige test in Motorrijder maart 2022 en KicXstart april 2022.


Technische gegevens
Kawasaki Versys 1000
Motor: 1.043cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde vier-in-lijn
Boring x slag:  77 x 56 mm
Compressieverhouding:         10,3:1
Max. vermogen:         120 pk/9.000 tpm
Max. koppel:   102 Nm/7.500 tpm
Gewicht:         250 kg (rijklaar)
Zithoogte:       840 mm
Tankinhoud:   21 l.
Kleuren:          Candy Lime Green/Metallic Spark Black
Prijs Nederland:         € 13.890,-
Prijs België:     € 12.999,-

Tekst Pieter Ryckaert • Fotografie Jonathan Godin

Deel

Gerelateerde artikels

Honda X-ADV

Getest: Honda X-ADV

Voor Honda is het duidelijk, want de fabrikant plaatst de X-ADV op hun website zelf tussen de adventure bikes, maar ook voor veel rijders is

Kawasaki Versys 1100 SE

Kort getest: Kawasaki Versys 1100 SE

Sinds de introductie van de Versys 1000 in 2012 gunde Kawasaki zijn 17” hoogpoter al meerdere updates en verschillende versies, het blok bleef evenwel de

Ducati Panigale V4 S

Kort getest: Ducati Panigale V4 S

Na een jarenlange wedloop om meer power en minder kilo’s ging Ducati op zoek naar een manier om die explosiviteit een beetje te beteugelen. Niet