Kort getest: Kawasaki Z650

Kawasaki Z650

Hét segment waar het in Europa om de knikkers gaat, is dat van de middenklasse nakeds. In de line-up van heel wat fabrikanten zijn het dan ook ‘cash cows’ … en als je wil dat die melk blijven geven, moet je ze goed verzorgen. Of af en toe van een update voorzien. Zo ook Kawasaki, dat z’n Z650 voor 2023 heeft uitgerust met tractiecontrole voordat hij weer in het feestgedruis gegooid werd … niet toevallig op party-eiland Ibiza.

De paralleltwin is met z’n 68 pk ook in 2023 niet de krachtigste in z’n klasse maar zet daar wel iets tegenover, namelijk heel veel goeie wil en tomeloze inzet. Het maakt dat de Z650 in zijn segment een heel eigen karakter heeft, een karakter waar je heel blij van wordt. Dat is nu niet anders, na amper 300 meter wip ik al vrolijk over de eerste van wat in de loop van de dag vele tientallen verkeersdrempels zullen blijken. Die speelsheid typeert de Z650; het is zowat de tweewielige equivalent van een enthousiaste puppy.

Kawasaki Z650

De grote nieuwigheid voor 2023 staat dit soort ongein allerminst in de weg, de gloednieuwe, drievoudig instelbare tractiecontrole (keuze uit twee standen en uitgeschakeld) biedt behoorlijk wat ruimte voor fantasie in de zoektocht naar rijplezier en waakt er tegelijk over dat het allemaal niet al te driest wordt. De wegen van Ibiza zijn gladder dan driekwart van het volk dat hier in de zomer van dancing naar dancing schuimt en bij hard uitaccelereren voel ik heel af en toe dat het achterwiel het knap lastig krijgt met de grip.

Ik schakel de tractiecontrole over van standje 1 naar 2, en dat is andere koek. Het systeem grijpt vrijwel continu in, bij elke acceleratie – rechtuit of uit een bocht – gaat het lampje op het TFT-dashboard flikkeren. Je voelt dan ook regelmatig dat de tractiecontrole de Z650 intoomt waar dat vaak écht niet nodig is. Los van het feit dat ik daardoor nog minder vertrouwen krijg in het Ibiziaanse wegdek, is die (te) strenge beteugeling een kleine domper op de Z650-feestvreugde. Het is veilig, dat zeker, maar het fnuikt een beetje het enthousiasme van de Z650 en dat is jammer.

Kawasaki Z650

Ik schakel al gauw terug naar standje 1, dat bevalt veel beter. Zeker nu we ook wegen onder de 17” wielen geschoven krijgen die gezegend zijn met een laagje nieuw, retestrak asfalt. Ik klik de goed werkende zesbak een tikje of twee terug, zoek de bovenkant van de 6.000 toeren op en ga vol aan het gas hangen. Hoewel de punch die sommige concurrenten wel hebben nog steeds uitblijft, kan je toch behoorlijk stevig poken met de Z650.

Zo speels als het blok op commando’s reageert, zo enthousiast steekt de Z650 ook bochten in. Daarbij is het kinderspel als je nog even van lijn moet veranderen; wel zo handig bij de zoveelste schep grind midden op de apex, of als er vlak na de bocht weer een van die vermaledijde drempels verstopt ligt. De Z650 geeft geen krimp, hij stuurt altijd licht, strak en precies.

Kawasaki Z650

Ga je wat al te agressief te werk dan moet de Z650 een beetje kleur bekennen. Zo raakt het rijwielgedeelte wat van de wijs als je de (in deze klasse) relatief goed werkende voorrem hard aanspreekt in een poging een te laat opgemerkte, krappe bocht te halen. Beperkende factor is daarbij de voorvork.

Niet dat die uit de toon valt tussen de vele concurrenten in dit segment, hou er gewoon rekening mee dat ‘met het mes tussen de tanden bochten aanvallen alsof de dag van morgen niet meer komt’ niet meteen tot het mission statement van deze klasse behoort. Wees gewoon realistisch in je verwachtingen van wat nog steeds ‘maar’ een 41 mm voorvork is, en dan zal je zien dat je erg leuk en stevig de hoek om met de kleine Z.

Kawasaki Z650

Conclusie: De Z650 bulkt nog steeds van de vlotte dansmoves en krijgt er – naast led richtingaanwijzers – een extra partytrick bij in de vorm van tractiecontrole. Standje 2 van de TC grijpt wel erg nadrukkelijk in, betuttelend zelfs, maar in stand 1 kan je in alle veiligheid de uitstekende rijkwaliteiten van de Z650 ten volle benutten. Z’n prijs ligt helemaal in lijn met die van de concurrentie en is realistisch voor het pakket dat je krijgt: een topper van een stuurfiets, die pas tegen z’n beperkingen aanloopt als je voor superbike-tempo gaat.

Lees het volledige verslag in Motorrijder maart 2023

Plus- en minpunten
+ Uitstekende stuurfiets
+ Levendig blok
+ Nu met tractiecontrole
– Optioneel hoger zadel is een must
– Dashboardbediening
– Tractiecontrole permanent in standje 1

Kawasaki Z650

Kawasaki Z650
Motor: 649cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde paralleltwin
Boring x slag:  83 x 60 mm
Compressieverhouding:         10,8:1
Max. vermogen:         68 pk @ 8.000 tpm
Max. koppel: 64 Nm @ 6.700 tpm
Gewicht:         188 kg (rijklaar)
Zithoogte:       790 mm
Tankinhoud:   15 l.
Prijs Nederland:         € 8.349,-
Prijs België:     € 7.799,-

Kawasaki Z650

Tekst Pieter Ryckaert • Fotografie Kawasaki

Deel

Gerelateerde artikels

QJMOTOR SRK 800 RR

Kort getest: QJMOTOR SRK 800 RR

Hoewel QJMOTOR al sinds 1985 actief is op de thuismarkt, probeert het Chinese merk pas nu voet aan de grond te krijgen op Europese bodem.

Segway E300SE

Kort getest: Segway E300SE

Grote elektrische motoren zijn er al en ook bij de kleine stadsbrommertjes kom je al een aantal elektrische alternatieven tegen, maar de tussenklasse is nog

Kawasaki Ninja 500 SE

Kort getest: Kawasaki Ninja 500 SE

Ook Kawasaki’s lichte Ninja ontkomt niet aan de vooruitgang: 250cc werd 300 werd 400 werd 500. Maakt deze verschuiving naar de middenklasse de mini-Ninja nog