Kort getest: Kove 800X Rally

Kove 800X Rally

Kove is een jong merk dat een beetje met het probleem kampt dat het zijn torenhoge ambities niet altijd even gemakkelijk uitgelegd krijgt. Zo lijken de 800X Pro en 800X Rally vrijwel identiek, al is de importeur daar wel duidelijk over: “De Kove 800X Pro is een soort van alleskunner maar de 800X Rally is heel andere koek, die is veel meer de hardcore enduro en moet je dus vooral niet kopen om mee naar je werk te sjezen.”

Ogen de Rally en de Pro nagenoeg identiek in de catalogus, die vaststelling verandert grondig als je een rondje om de beide machines loopt. De bedieningsknoppen op het stuur zijn anders, het verticaal geplaatste 7” TFT-dashboard heeft een andere lay-out, voetsteunen voor de passagier vind je niet op de Rally en op een meer hardcore offroad motor is het gebrek aan handkappen naar mijn gevoel een nog groter gemis.

Kove 800X Rally

Sterker nog: voor een motor met dit gebruiksdoel zouden er standaard handkappen op aluminium beugels op moeten zitten. De 800X Rally is een Euro5+ model dat je herkent aan de tweede lambdasonde op de uitlaatlijn, vlak voor de demper. De tweede sensor op de uitlaatlijn van de 800X Rally springt jammer genoeg enorm in het oog en de bedrading is heel kwetsbaar, daarmee gaan de echte avonturiers snel in de problemen komen.

Hetzelfde, maar anders
De Rally staat op spaakwielen met smallere velgen waar achteraan ook een smallere band om ligt, een 140/80-R18 in plaats van een 150/70-R18 op de Pro. De CST EX-01 banden van de Rally hebben een veel zwaarder profiel dan de Pirelli Scorpion STR’s waarop de 800X Pro wordt geleverd.

De 48 mm KYB vork van de 800X Pro (240 mm veerweg, enkel instelbaar naar veervoorspanning) is voor de 800X Rally vervangen door een volledig instelbaar exemplaar van Yu’An met 49 mm vorkpoten en 270 mm veerweg. Ook de Yu’An monoshock achter is volledig instelbaar, hier is de veerweg van 240 mm identiek aan die van de Pro. Alles bij mekaar weegt de 800X Rally met volle tank 182 kilo, waardoor het verschil in gewicht met de CFMoto 800MT-X oploopt tot een indrukwekkende 32 kilo.

Kove 800X Rally

Het overbodige overboord
Zo vriendelijk en allround inzetbaar de Kove 800X Pro, zo agressief en brutaal de 800X Rally. Vanaf de allereerste meter besef je dat dit twee compleet verschillende machines zijn. De Rally hangt een stuk agressiever aan het gas en blaft ook wat dieper door z’n uitlaat, de gasrespons zelf is echter best in orde. De koppeling grijpt direct aan en laat zich goed doseren, de versnellingsbak laat geen steek vallen en de schakelwegen zijn kort.

Wel jammer dat Kove deze motor niet standaard met een quickshifter uitrust en die schakelassistent zelfs niet in optie verkrijgbaar is. Hoewel de paralleltwin nog met klassieke gaskabels wordt aangestuurd, is er keuze uit twee rijmodi. Ik laat de Eco rijmodus ongemoeid en focus me op Sport. Het ABS is net als op de 800X Pro volledig uitschakelbaar of enkel op het achterwiel, anders dan de 800X Pro is de Rally niet voorzien van tractiecontrole. Daar heb je offroad toch niks aan.

Kove 800X Rally

Ware gelaat
Met zijn zwaarder geprofileerde CST banden is de 800X Rally op de weg geen hoogvlieger. De banden genereren veel meer rolgeluid en trillingen terwijl het bollere profiel van de smallere achterband de motor op hogere snelheden minder stabiel maakt. Of zoals de importeur al zei: om dagelijks mee naar je werk te rijden moet je de Rally vooral niet hebben.

In het diepe, mulle Kempenzand toont de Kove 800X Rally echter al snel zijn ware gelaat: dat van een onvermoeibare en bijzonder enthousiaste offroadgerichte adventure. De 95 pk sterke twin heeft van onderuit genoeg koppel om zich door het zand te trekken, waarna hij lang en krachtig doortrekt in de hogere toeren.

Voor gebruik op de openbare weg zal de enkele remklauw vooraan te pover uitvallen, offroad is dat anders omdat je op het onverhard veel meer vertraging kunt halen uit de achterrem. Ook op gebied van vering laat de Kove amper steken vallen, zowel de kleine oneffenheden als de grote klappen worden netjes weggewerkt.

Kove 800X Rally

Conclusie
11.499 euro is wat de Kove 800X Rally in België moet kosten, Nederlanders diepen 13.449 euro op uit hun portemonnee. Da’s vijfhonderd euro meer dan de 800X Pro, al moet je om alle hierboven opgesomde redenen de Pro en de Rally vooral niet met mekaar vergelijken.  De CFMoto 800MT-X is eerder een concurrent van de 800X Pro dan van de Rally, qua concurrentie van de Kove 800X Rally moet je aan de Yamaha Ténéré Rally en de Aprilia Tuareg 660 Rally denken, twee machines die minder vermogen hebben en toch een zwaarder prijskaartje met zich mee torsen. Waarmee de Kove een redelijk spectaculaire entree maakt, nu hopen dat de Chinese fabrikant die paar losse eindjes snel vast kan knopen.

Plus- en minpunten
+ Enthousiaste paralleltwin
+ Doordachte ergonomie
+ Lekker hardcore
– Lambdasonde is lelijk en kwetsbaar
– Handkappen niet standaard
– Geen quickshifter

Lees het uitgebreide testverslag in de Motorrijder Allroad Special 2025

Kove 800X Rally

Motor: 799cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde paralleltwin
Boring x slag:  88 x 65,7 mm
Compressieverhouding:         13,0:1
Max. vermogen:            96,5 pk @ 9.000 tpm
Max. koppel:   80 Nm @ 7.500 tpm
Brandstofvoorziening:               elektronische injectie
Transmissie:   zesbak, ketting, slipperkoppeling
Frame:                  stalen brugframe, aangebout aluminium subframe
Voorvering:       Yu’An 49 mm UPSD, volledig instelbaar, veerweg 270 mm
Achtervering: Yu’An monoshock, volledig instelbaar, veerweg 240 mm
Voorrem:            enkele remschijf (diameter n.b.) met radiaal gemonteerde Taisko tweezuigerremklauw, uitschakelbaar ABS
Achterrem:       enkele remschijf (diameter n.b.) met enkelzuigerremklauw, ABS
Banden voor/achter: 90/90-R21 / 140/80-R18 (CST EX-01)
Wielbasis:         1.545 mm
Balhoofdhoek/naloop:             63,85° / 155 mm
Gewicht: 182 kg (rijklaar)
Zithoogte:          890 mm
Tankinhoud:    20 l
Prijs België:     € 11.499,-
Prijs Nederland:         € 13.449,-

Kove 800X Rally

Tekst Bart De Schampheleire • Fotografie Kove Media Crew

Deel

Gerelateerde artikels

Je zou het op het eerste gezicht niet zeggen want de Husqvarna 701 Enduro ziet er voor 2026 nog heel

Ah, hoe zou het nog zijn met de Sportster, een van Harley-Davidsons meest iconische modellen? Al sinds 1957 staat er

Het zit erop voor onze QJMotor SRT 800 SX duurtester. Nadat Stefaan ermee onderuit ging op een oliespoor, werd de