Kort getest: Moto Morini X-Cape

Er was een tijd dat Moto Morini zich ver weg hield van alles wat ‘budgetvriendelijk’ en ‘toegankelijk’ was, maar sinds het merk in Chinese handen is zijn de kaarten opnieuw geschud. Om in hun opzet te slagen twijfelt Moto Morini zelfs niet meer om voor het blok bij een wereldspeler van formaat aan te kloppen. Maar levert het wat op?

De vloeistofgekoelde 649cc paralleltwin is een oude bekende: hij deed dienst in de vroegere Kawasaki ER-6 en Versys-modellen. Een blok dat zijn deugdelijkheid al jaren bewezen heeft, maar niet meteen overloopt van sensaties. Middels een licentie-akkoord met Kawasaki kan Moto Morini het blok in de X-Cape hangen, dus wat de krachtbron betreft zou er op het vlak van betrouwbaarheid weinig te klagen mogen zijn. Herken je een ER-6 of Versys meteen aan zijn pruttel, dan mag je daar voortaan dus wel aan twijfelen want de X-Cape pruttelt op exact dezelfde manier. De Moto Morini zal je visueel wel instant herkennen, want qua styling is de X-Cape zowat de tegenpool van vrijwel iedere Versys-achtige.


De standaard zadelhoogte van 845 mm kan beginnende en/of kleinere rijders afschrikken, voor hen is er een 25 mm verlaagd exemplaar. Overigens is het zadel van X-Cape een prima plek om de kneepjes van het motorvak onder de knie te krijgen, want motorisch blijft het allemaal vrij braaf. Vlot rijden is met de X-Cape geen probleem, maar wie op de weg op zoek is naar een adrenalineshot of offroad elke bocht al driftend wil nemen, zal al snel moeten vaststellen dat de zestig paarden van de paralleltwin daarvoor toch iets te ondervoed uitvallen.


Waar zowel de beginners als de ervaren motorrijders een beetje aan zullen moeten wennen, is het stuurgedrag: voor een offroad-waardige hoogpoter met lange verwegen en iets groter voorwiel gaat de X-Cape namelijk verrassend scherp op zoek naar de apex. De Morini koppelt kwiek insturen aan veel stabiliteit op hellingshoek, alsof je het vingervlugge overgooien van een Versys koppelt aan de stugge stabiliteit van een V-Strom 650. En die combinatie vergt dus enige aanpassing. De beoordeling van de remmen is nog voor discussie vatbaar aangezien we een prototype testten waarvan de achterrem nogal giftig acteerde, terwijl de voorste remklauwen juist wat meer bijtkracht mochten hebben. De preproductiemachine was nog niet voorzien van ABS, de productiemodellen krijgen dat uiteraard wel.


Dat een motor in deze prijsklasse voorzien is van een 7” TFT-scherm met connectiviteit is een verkoopargument van formaat. Omdat je vrij diep ‘in’ de motor zit geniet van je van veel bescherming, zonder dat er bij het standaard (in hoogte verstelbare) ruit sprake is van turbulenties. Het getinte en verhoogde optionele windscherm kon ons minder bekoren omdat de extra bescherming gepaard ging met vervelende vibraties. De vering draagt in zijn vrij soepele fabrieksinstelling bij tot het comfort van de X-Cape zonder daarbij het directe stuurgedrag te compromitteren. De soepele vering is uiteraard ook op het onverhard aangenaam, al zal zoals gezegd offroad de wat brave krachtbron de pretbeperkende factor zijn.


Conclusie
De Moto Morini X-Cape is sowieso een leuke nieuwkomer in het middensegment. Het rijcomfort en stuurkarakter zijn overtuigend, maar de krachtbron had voor ervaren motorrijders wat sensationeler gemogen. De basisversie (met gietwielen) kost 7.799 euro, de versie met spaakwielen is 400 euro duurder. Vergelijk je die prijzen met wat je bijvoorbeeld voor een Kawasaki Versys of een V-Strom 650 betaalt, dan zijn die twee gevestigde waarden toch al snel 700 euro (Versys) of zelfs 1.100 euro (V-Strom) duurder. Als je het allemaal boekhoudkundig-rationeel bekijkt zou je je ook nog kunnen afvragen wat de restwaarde van de Moto Morini X-Cape kan zijn, maar dan ga je compleet voorbij aan het rijplezier dat de motor je kan bieden.

Plus- en minpunten
+ Stuurt snel en stabiel
+ Fraaie looks
+ Gegarandeerde aandacht van je motorvrienden
– Beetje brave krachtbron
– Vibraties
– Preproductiemodel getest, dus nog voorbehoud

Lees de volledige test in Motorrijder november 2021 of KicXstart november 2021.

Motor: 649cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde paralleltwin
Boring x slag: 83 x 60 mm
Compressieverhouding: 11,3:1
Max. vermogen: 60 pk @ 8.250 tpm
Max. koppel: 56 Nm @ 7.000 tpm
Gewicht: 213 kg (rijklaar)
Zithoogte: 820/845 mm
Tankinhoud: 18 l.
Kleuren: rood, wit
Prijs België: € 8.199,- (basisversie: € 7.799,-)
Prijs Nederland: € 8.999,- (basisversie: € 8.599,-)

Tekst Pieter Ryckaert • Fotografie Moto Morini

Deel

Gerelateerde artikels

Suzuki GSX-8R

Kort getest: Suzuki GSX-8R

Na jarenlange focus op naked bikes nemen meer en meer merken plots een sportieve allrounder op in de line-up. Geen hardcore supersport, maar een naked