Kort getest: Royal Enfield Super Meteor 650

Royal Enfield Super Meteor 650

Hoe ziet je verwachtingspatroon eruit wanneer je wordt verwacht bij de eerste test van de Royal Enfield Super Meteor 650, toch wel een conceptueel grensgeval in het Motorrijder-universum? Want vrees voor een overdaad aan clichés – met de haren in de wind en voetsteunen aan de grond – lijkt op voorhand niet ongegrond. Maar net als in het echte leven blijkt deze presentatie bol te staan van de onverwachte wendingen…

Niks geen ‘easy cruising’ vandaag, maar wel met microscopische precisie schakelen, extreem laat in de remmen en de deur dichtsmijten voor de achtervolger. Een enkele rev limiter of een foute versnellingskeuze bij het uitkomen van een haarspeld en mijn in de nek hijgende belager – wiens voorwiel geregeld in mijn ooghoeken verschijnt – zal me passeren, hier op de paradijselijk bochtige D2 tussen Gémenos en Auriol.

Mijn achtervolger heeft de achterste veervoorspanning van zijn Super Méteor 650 maximaal opgeschroefd voor dat iets natuurlijker stuurgevoel en een tikje meer grondspeling. Mijn 650, model Celestial, uitgerust met een hoge kuipruit en sissybar voor een extra koddige uitstraling bij dit MotoGP-gebruik, staat nog laag aan de achterzijde, wat in bochten serieuze lichamelijke creativiteit vergt. Een halfuur pompen we zo door op de zijkant van een vel papier zo scherp, om aan de top te staan schateren om dit oneigenlijke gebruik. Want uiteindelijk: de Royal Enfield Super Meteor 650 kan het wél. En als hij dit braaf en stabiel tolereert, dan hoeven we aan het cruisegedrag weinig woorden vuil te maken, nietwaar?

Royal Enfield Super Meteor 650

Sinds mijn lange trips naar de uithoeken van Nederland op een van de eerste Interceptors in 2020, is de luchtgekoelde, 270° 648cc paralleltwin niet veranderd. Evenmin zijn de Indiërs in de verleiding gekomen om op de elektronicatrein te stappen. Op deze motorische parel zou je niet eens gehinderd willen worden door digitale inbreng. Nog altijd toont deze krachtbron een souplesse waar hooguit de Suzuki 650 V-twin aan kan tippen.

De gasreactie, het kamerbrede, hoogpolige tapijt aan koppel, de klassieke sound én de in koudgeperste olijfolie draaiende versnellingsbak zijn werkelijk om door een ringetje te halen. Met een A2-geschikte 47 pk, inderdaad. Weliswaar levert een (ook qua prijs) zeer vergelijkbare Kawasaki Vulcan 650 14 pk en 10 Nm meer, maar het gevoel van authenticiteit dat de Indiër genereert is onvergelijkbaar en hartverwarmend.

Dat Royal Enfield in 2015 het prestigieuze Harris Performance verwierf voor de ontwikkeling van rijwielgedeeltes, blijkt door meer dan marketing ingegeven. Zelfs bij het hooliganistische stuurgedrag van hierboven blijft de machine over zijn volledige 1.500 mm wielbasis verbazingwekkend stabiel. Met een midsize cruiser zoals we hem herinneren, had je gegarandeerd 200 meter lager tussen de wilde azalea’s gelegen.

Royal Enfield Super Meteor 650

Natuurlijk geeft ‘ie bij extreme manoeuvres wel eens een slingertje, maar het stelt niets voor. Voor een machine met een cruiser-eigen gevoelige bouw zolang het niet rechtdoor gaat, blijken de Showa Big Piston upside-down en dubbele schokdempers een zeer effectieve aanvulling van de stijve framebouw. Je kunt het uitgebreide testwerk dat eraan voorafgegaan is voelen: aan beide zijden staan vering en demping tamelijk ferm, maar het totale gebrek aan stickslip voor en de geringe neiging van de schokdempers om tot de stuit door te slaan, maken het rijwielgedeelte tot een knap uitgedokterde combinatie.

Het platte zadel biedt weinig te klagen voor gelegenheidsritten, al zou ik toch kiezen voor de eendelige gelversie. Over de banden (althans op het droge) geen zorgen; de CEAT Zoom CruzF (spitsvondige naamgeving) rubbers bereiken de limiet nooit eerder dan de voetsteunen, en vervolgens de standaard aanwezige middenbok. En ook het Bybre remmateriaal kreeg zelfs na de dollemansrit de nodige complimenten; zowel voor- als achterrem volstaan gewoon goed, zeker bij christelijk tempo.

Royal Enfield Super Meteor 650

Wil je met de Super Meteor ook nog buiten kantooruren de mooie jongen of meid uithangen en zelf nog wat optisch te genieten hebben, word je met de Royal Enfield op je wenken bediend. Bovendien heeft Royal Enfield een royale kaart getrokken wat betreft uitrusting: ledverlichting, turn-by-turn navigatie, bluetooth, verstelbare stuurhendels, USB-aansluiting; plus een dashboard met benzinemeter, olietemperatuur, versnellingskeuze, service interval-indicatie en klok. Netjes.

De schaarse smetten zijn makkelijk aanwijsbaar; zelfs voor maatje 43 zit het haakse bedieningsstuk van de schakelpook net te ver weg. Het rempedaal op zijn beurt zit iets te diep, waardoor je de voet iets moet optillen. De beschermplaat tegen de linkervoetsteun oogt lomp en goedkoop gelast, terwijl de ook de cheap aandoende (en te los gemonteerde) duovoetsteunen een enkele reis containerpark verdienen. Euvels die voor modeljaar 2024 hopelijk uit de wereld geholpen zullen zijn.

Conclusie ‘Leuke motor … voor wanneer de geraniums lonken’, zou je wellicht geneigd zijn te sputteren. En natuurlijk streelt de Interceptor 650 meer ons gemoed. Maar de Super Meteor 650 is ook voor jonge gasten in staat serieus mee te liften in de huidige, bescheiden cruiser-revival. Misschien presteert deze Royal Enfield het wel om tegenwicht te bieden aan de nogal losgeslagen supernaked-categorie enerzijds, en de uniforme midsize nakeds anderzijds. Onmiskenbaar hoogtepunt blijft die uiterlijk en innerlijk charmante luchtgekoelde staande twin die bijna nooit doet verlangen naar een grotere cilinderinhoud. Voeg daarbij de complete uitrusting en coole look en voilà: een nieuwe ster aan het firmament in de ‘onder de tienduizend’-klasse is geboren.

Lees het volledige verslag in Motorrijder juni 2023

Royal Enfield Super Meteor 650

Plus- en minpunten
+ Prachtig, superzuinig blok
+ Harris Performance stuurt!
+ Compleet & cool uitgerust
– 900cc … ooit … misschien?
– Enkele afwerkingsdetails
– Stand schakel- en rempedaal

Motor: 648cc, 4 kl./cil., luchtgekoelde paralleltwin
Boring x slag:  78 x 67,8 mm
Compressieverhouding:         9,5:1
Max. vermogen:         47 pk @ 7.250 tpm
Max. koppel: 52,3 Nm @ 5.650 tpm
Brandstofvoorziening:            injectie
Gewicht:         241 kg (rijklaar)
Zithoogte:       740 mm
Tankinhoud:    15,7 l.
Prijs België:     vanaf € 8.199,-
Prijs Nederland:         vanaf € 9.499,-

Tekst Joost Overzee • Fotografie Sima

Deel

Gerelateerde artikels

Kawasaki Versys 1100 SE

Kort getest: Kawasaki Versys 1100 SE

Sinds de introductie van de Versys 1000 in 2012 gunde Kawasaki zijn 17” hoogpoter al meerdere updates en verschillende versies, het blok bleef evenwel de

Ducati Panigale V4 S

Kort getest: Ducati Panigale V4 S

Na een jarenlange wedloop om meer power en minder kilo’s ging Ducati op zoek naar een manier om die explosiviteit een beetje te beteugelen. Niet

Dunlop Trail Max Raid

Bandentest: Dunlop Trailmax Raid

Dat zandhappers ook graag een streepje asfalt meepikken, en omgekeerd, is niks nieuws. En Dunlop heeft daarvoor de perfecte band in het gamma. Met een