Kort getest: Segway E300SE

Segway E300SE

Grote elektrische motoren zijn er al en ook bij de kleine stadsbrommertjes kom je al een aantal elektrische alternatieven tegen, maar de tussenklasse is nog lang niet geëlektrificeerd. Segway waagt zich aan de stap met de E300SE, een scooter die gelijk wordt gesteld aan een 125cc motor. Met standaard twee batterijen en een optionele derde accu kies je prijsbewust of voor wat extra actieradius. Ik installeerde de derde batterij en zoefde naar zee.

“Ik had nooit gedacht dat ik dit bericht zou tikken, maar die Segway vind ik eigenlijk best wel leuk”, stuur ik naar fotograaf Peter de avond na de fotoshoot. En als ik het nu teruglees, kijk ik er opnieuw van op. Want hoe objectief je als journalist ook in het vak staat, je kan nooit je achtergrond verloochenen.

Op de redactie zijn we allemaal opgegroeid met tweetakt en vitessen, we hebben allemaal meer olie dan bloed door de aderen stromen. Dan is het logisch dat nieuwe, stille technologie zoals elektrische scooters ons niet meteen wild in het rond doet springen. Maar we zijn wel objectief en open-minded genoeg om die nieuwe ontwikkelingen te volgen en te testen. En zo belandde dus de Segway E300SE op de redactie.

Segway E300SE

Segway verwierf wereldfaam met de Personal Transporter die tot 2020 geproduceerd werd door het bedrijf dat inmiddels uitgroeide tot een gigant op vlak van mobiliteit en elektronica. Denk aan elektrische steps, draagbare batterijen voor kampeerders, robotmaaiers en elektrische scooters en brommers. Voor een elektrische scooter die toch een jong en hip publiek moet aanspreken, vind ik de nagelnieuwe E300SE (de lichtere E110SE bestond al) er redelijk braaf en zelfs klassiek uitzien, terwijl het zwart wel stijlvol is maar tegelijk ook niet overloopt van de inspiratie.

De handleiding is wel helemaal in stijl met de jonge generatie – zoals in ‘je vindt ze online’ – maar in de app krijg je in een tutorial uitgelegd hoe de elektrische scooter werkt. Want jawel, geen moderne technologie zonder app en daarop vormt de Segway E300SE geen uitzondering. Als volbloed boomer kost het me eventjes om de app te installeren en aan de scooter te koppelen, wie twintig jaar jonger is en handiger met elektronica heeft dat klusje ongetwijfeld in een paar minuten geklaard.

In de app kan je de locatie van de scooter zien, je ziet hoe lang de batterijen nog aan de lader moeten en je kunt de scooter zowaar van op afstand aan en uit zetten, voor het geval je dat zou willen. Handig is dat je ook een waarschuwing krijgt als iemand je Segway verplaatst. Een kort sprintje vanaf het terras en je hebt die schurk zo bij de lurven.

Segway E300SE

De bedieningsknoppen voelen een beetje plastiekerig aan, het dashboard dat oplicht na een draai aan de contactsleutel is informatief, goed overzichtelijk en fraai van styling zonder dat je de ontwerpers ook hier een overdaad aan inspiratie kunt verwijten. Standaard komt de E300SE voor 4.799 euro met twee batterijen van 4.000 Wh waarmee je volgens de testnormen 85 kilometer ver moet geraken, koop je voor 1.500 euro de optionele derde batterij erbij dan zou de actieradius moeten oplopen naar 130 kilometer.

De twee standaard batterijen zitten onder de vloerplaat van de scooter – die trouwens is opgebouwd rond een klassiek frame van stalen buizen – de derde batterij vindt een plekje in de ruimte onder het zadel. Dat vak is trouwens niet echt groot; heb je daar de derde batterij geïnstalleerd, dan blijft er van de 34 liter opbergruimte nog exact de helft over.

Dat volstaat om er je jethelm of de lader op te bergen, niet voor de twee samen. Naast een Walk Assist (handig om de scooter te parkeren of door een stationstunnel te loodsen) is de E300SE voorzien van vier rijmodi (Eco, Comfort, Sport en Cruise) waarbij de gasrespons en de energierecuperatie bij het remmen anders afgesteld zijn. Elke rijmodus herken je aan de ring rond het dashboard die in een andere kleur oplicht.

Segway E300SE

Range anxiety is een begrip dat een-op-een gelinkt is aan elektrisch rijden. Nog veel meer dan bij verbrandingsmotoren heb je de eerste keren dat je elektrisch rijdt schrik dat de actieradius ontoereikend zal zijn. En dus vertrek ik richting zee in Eco-modus, al word ik daar niet bepaald vrolijk van. De gasrespons is zo vertraagd dat het bij het oversteken van een drukke weg zelfs link wordt, de elektrische scooter gaat zo traag uit de startblokken dat ik bijna overhoop gereden wordt.

In deze rijmodus rem je ook amper, van zodra je het gashendel lost remt de motor vanzelf zo hard af dat je bijna nooit in de remhendels knijpt. Omdat de scooter in Eco zo tam voor de dag komt, kan hij moeilijk zijn plek tussen de andere weggebruikers opeisen. Tot een snelheid van vijftig-zestig kilometer per uur wil het wel en dat volstaat voor de stad, boven die snelheid voelt het ongemakkelijk aan waardoor ik als vanzelf op het fietspad ga rijden – waar de E300SE echt niet thuishoort.

Wat me in de Eco-modus nog gruwelijk stoort is dat de verlate gasrespons (vergelijk het met veel te veel vrije slag op een gashendel) me verhindert om bij het afdraaien van een rotonde of bij het uitkomen van een bocht een vloeiende lijn te rijden. Wil je na zo’n bocht vlotjes uitaccelereren, dan zit er zo veel vertraging op die actie dat je meer hoeken dan bochten aan het rijden bent. Nee, echt m’n ding niet.

Segway E300SE

Als ik op weg naar zee evenwel de actieradius in Eco-modus zie oplopen (ik verbruik dus minder energie dan ik opwek bij het vertragen) schakel ik over naar de andere rijmodi, die me een stuk meer bevallen. En jawel, al snel heb ik de Sportmodus ontdekt en maak ik kennis met een compleet andere E300SE. Weg is het lui acteren van de Segway want de acceleraties zijn ineens echt wel fors, met dank aan de 200 Nm koppel van de 10 kW gelijkstroommotor in het achterwiel.

Twee keer met je ogen knipperen en je zit aan zeventig kilometer per uur, nog twee keer knipperen en de maximumsnelheid van 105 kilometer per uur staat op de klokken. Tot grote verbazing van de andere weggebruikers, want zo’n elektrische scooter heeft een klein frontaal oppervlak en is fluisterstil. Het resultaat is een vrij riskante situatie want op de Segway word je in het verkeer amper gezien of gehoord. Hou daar dus rekening mee om je vege lijf voor onheil te behoeden.

Segway E300SE

Een simpele draai aan het rechter handvat volstaat om er als een schichtje vandoor te gaan en dat werkt best wel verslavend. Tegelijk komen toch een paar eh, ‘aandachtspuntjes’ van de Segway aan het licht. Zo heb ik moeite om mooi rechtop op de scooter te blijven zitten, ik ga al snel doorzakken en hang met een bolle rug als een vlag aan een stok op de Segway, wat na een tijdje toch wat last aan de onderrug geeft.

Aan hogere snelheden wordt ook duidelijk dat 12” wieltjes een scooter weliswaar heel wendbaar maken in de stad, maar dat die op vlak van stabiliteit hun limieten hebben. Nee, aan honderd kilometer per uur ontwijk je de putten en langsgroeven in het wegdek maar beter, temeer omdat de vering nogal stroef en droogjes acteert. De stereoveren achteraan zijn wel instelbaar naar veervoorspanning als je een passagier meeneemt (de duovoetsteuntjes zijn uitklapbaar), maar het is vooral de niet-instelbare voorvork die finesse mist.

Segway E300SE

Remmen doet de Segway met een stel J.Juan dubbelzuigerremklauwen die aan mekaar gekoppeld zijn zodat je door in één remhendel te knijpen toch de beide remmen aan het werk kunt zetten met een tweekrings ABS als vangnet. De reminstallatie voldoet sowieso en het gekoppeld systeem zal ongetwijfeld een meerwaarde zijn om tijdens een verkoopgesprek een beginnende scooterrijder over de streep te trekken, maar ik mis precies door de koppeling van de remhendels wat gevoel in de vertraging.

Rest de vraag over de actieradius, uiteraard, want dat is nu eenmaal waar bij elektrisch rijden alles om draait. Is de theoretische actieradius van 130 kilometer realistisch? Ja; als je de hele tijd in Eco-modus rijdt, maar daar moet je dus wel de tijd voor hebben en je centraal zenuwstelsel moet het toelaten. Nee; als je zoals ik de hele tijd als een halve gare in Sportmodus gaat rondknallen.

Segway E300SE

Toch valt de actieradius bij een sportieve rijstijl absoluut niet tegen. Mijn lente-uitje naar zee was in totaal goed voor 66 kilometer en bij thuiskomst restte mij nog 31 kilometer actieradius en had ik nog 32 % van de batterijcapaciteit over, wat dus lang niet slecht is. Dat de laadtijd dan toch meer dan drie uur bedraagt is wel aan de forse kant. Wie in de garage geen stopcontact heeft kan de 12,6 kilo wegende batterijen gemakkelijk uit de scooter halen.

Conclusie Terug naar dat berichtje aan de fotograaf: jawel, ik ben aangenaam verrast door de Segway E300SE die voor noodzakelijke en recreatieve verplaatsingen in een straal van pakweg veertig kilometer een fijn vervoermiddel is. Ik denk aan huisartsen die in de zomer hun huisbezoeken willen doen zonder overal stil te staan in de file of als berijder van een speed pedelec bij elke patiënt met een bezwete rug aan te komen. De 6.300 euro voor de E300SE met optionele derde batterij is trouwens een correcte en competitieve prijs als je die vergelijkt met wat een snelle elektrische fiets kost. Mocht ik van Segway zijn, ik zou op basis van de E300SE een wat hipper gestylede variant uitbrengen met nog meer technologische liflafjes zoals een stuurhouder voor je smartphone waarmee je de Segway-app op je telefoon als uitbreiding van het dashboard kunt gebruiken. Hoe zot is dat trouwens, ik ben hier als boomer zowaar een fabrikant van elektrische scooters al tips aan het geven. Zo snel kan het dus gaan…

Segway E300SE

Plus- en minpunten
+ Bruikbare actieradius
+ Forse acceleraties
+ Duidelijk dashboard
– Weinig gevoel in de remmen
– Stabiliteit aan hogere snelheid
– Taaie voorvork

Lees de volledige test in Toeren 2024

Segway E300SE

Motor: DC motor in achterwiel. 7,8 kW nominaal vermogen
Max. vermogen: 10 kW
Max. koppel: 200 Nm
Frame: stalen buizenframe
Voorvering: conventionele vork, veerweg 80 mm, niet instelbaar
Achtervering: stereovering, veerweg 60 mm, veervoorspanning instelbaar
Voorrem: 220 mm schijf met axiaal gemonteerde tweezuigerremklauwen, ABS
Achterrem: 180 mm schijf met tweezuigerremklauw, ABS
Banden voor/achter: 120/70-12 – 120/70-12
Wielbasis: 1.360 mm
Balhoofdhoek/naloop: n.b. / n.b.
Gewicht: n.b.
Zithoogte: 780 mm
Batterijcapaciteit: 2.000 Wh per batterij (2 of 3 stuks)
Prijs België: € 4.799,-
Prijs Nederland: € 4.799,-


Tekst Bart De Schampheleire • Fotografie Peter Naessens

Deel

Gerelateerde artikels

Honda X-ADV

Getest: Honda X-ADV

Voor Honda is het duidelijk, want de fabrikant plaatst de X-ADV op hun website zelf tussen de adventure bikes, maar ook voor veel rijders is

Kawasaki Versys 1100 SE

Kort getest: Kawasaki Versys 1100 SE

Sinds de introductie van de Versys 1000 in 2012 gunde Kawasaki zijn 17” hoogpoter al meerdere updates en verschillende versies, het blok bleef evenwel de

Ducati Panigale V4 S

Kort getest: Ducati Panigale V4 S

Na een jarenlange wedloop om meer power en minder kilo’s ging Ducati op zoek naar een manier om die explosiviteit een beetje te beteugelen. Niet