Kort getest: Voge 500AC

Eén blik op de 500AC (Advanced Classic) is genoeg om te weten dat er aandacht is besteed aan de bouwkwaliteit van de Voge. Neem bijvoorbeeld de koplamp: niet alleen is er die speciale vormgeving, ook binnenin kregen de ledlampjes een heel aparte opstelling. De holle richtingaanwijzers vallen op, terwijl de tank en het zadel heel erg netjes aansluiten op het frame en op elkaar.

Op de afwerking is absoluut niks aan te merken, er zit zelfs geen vervelende speling op de hendels. Het dashboard is zowaar een TFT-exemplaar mét connectiviteit, wat in deze klasse zo’n beetje een unicum moet zijn. Het enige dat ik wat minder geslaagd vind, is de uitlaat. De aanwezige concullega’s zijn echter een andere mening toegedaan, dus het is gewoon een kwestie van smaak. In elk geval klinkt de Voge zeker niet verkeerd.


De 500AC beschikt over hetzelfde blok als de 500DSX. Zoals bij die test al werd toegelicht, wordt de Voge 500 in dezelfde fabriek gebouwd als de Honda CB500-reeks. Het blok is op een paar details na (en een klein verschil in vermogenscijfers) identiek aan dat van Honda’s CB. De 471cc paralleltwin perst er met 46 pk eentje minder uit dan de CB500, maar je moet al hypersensitief zijn om dat verschil te merken.

Enkel aan de hand van de gasrespons zou je het kunnen voelen, want die zorgt ervoor dat het blok van de Voge wat schokkerig oppakt; maar verder zou ik met een blinddoek om het verschil met de Honda-tegenhanger niet kunnen voelen.


Ook op stuurvlak zit het snor. De Japanse veringspecialist Kayaba werkt in KYB-vorm keihard aan een stevige reputatie op de weg (op het onverhard was hun goede naam al lang gevestigd) en dat is ook duidelijk merkbaar op de 500AC. Je voelt wel dat je qua demping niet met topmateriaal onderweg bent, maar voor een motor in deze prijsklasse die mikt op rijders die de stiel nog wat moeten leren, doet de niet-instelbare upside-down z’n werk meer dan naar behoren; net als de monoshock achter. De Voge 500AC stuurt dan ook mooi strak en voorspelbaar licht, met een extra pluim voor de stabiliteit. En als we dan toch lof aan het zwaaien zijn, ook op de remmen valt niks aan te merken.


Conclusie
Ik schrik een beetje als ik de prijs erbij neem. Met 6.599 euro (NL: € 7.399,-) is de Voge amper 250 euro goedkoper dan z’n Honda CB500-tegenhanger … maar als ik er even rustig over nadenk kan ik absoluut niet stellen dat die prijs niet correct is, want de Voge staat zowel qua afwerking als rijkwaliteiten op exact hetzelfde niveau.

Plus- en minpunten
+ Honda-kwaliteit
+ Rijdt zoals het hoort
+ Uitrusting
–  Gasrespons
–  Onbekend/onbemind
–  Gering prijsverschil met Honda (hoewel gerechtvaardigd)

Lees de volledige test in Motorrijder juni 2022.

Voge 500AC
Motor: 471cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde paralleltwin
Boring x slag:  67 x 66,8 mm
Compressieverhouding:         10,6:1
Max. vermogen:         46,2 pk @ 8.500 tpm
Max. koppel:   42 Nm @ 7.000 tpm
Gewicht:         194 kg (rijklaar)
Zithoogte:       790 mm
Tankinhoud:   19 l.
Kleuren:          grijs, zwart
Prijs België:     € 6.599,-
Prijs Nederland:         € 7.399,-

Tekst Pieter Ryckaert • Fotografie Jonas Roosens

Deel

Gerelateerde artikels

BMW R 12 nineT

Kort getest BMW R 12 nineT

In 2013 opende BMW met de R nineT als een van de eerste het neo-retro bal. Of ze destijds hadden verwacht dat ze dik 110.000 stuks

Moto Guzzi Stelvio

Kort getest: Moto Guzzi Stelvio

Met de Stelvio 1200 probeerde Moto Guzzi van 2007 tot 2016 al eens een alternatief te bieden voor de almachtige BMW R 1200 GS. Hoewel de Italiaanse