Kort getest: Voge 650DSX

Voge is het premium merk van de Chinese Loncin-groep, die jaarlijks 2,5 miljoen gemotoriseerde tweewielers produceert voor tal van bekende motormerken. Meer dan genoeg ervaring met de assemblage van producten voor de Europese markt, dus, maar een eigen merk runnen blijft wel iets anders dan produceren voor andere merken…

Alles komt terug, en dat geldt in zekere zin ook voor de Voge 650DSX. Niet dat de machine zelf al aan een comeback bezig is, wel omdat de ‘voorouder’ van de 650DSX een oude bekende is voor Europese motorrijders. In de laatste jaren (tot 2008) dat BMW de F 650 GS Funduro in de catalogus had staan, werd de machine van de eerste tot de laatste schroef door Loncin in mekaar gezet. Toen BMW de F 650 GS van de markt haalde, bleef Loncin de allroad eenpitter onder licentie assembleren voor de thuismarkt. En nu maakt de good old Funduro dus zijn comeback als Voge 650DSX.


Hoewel de Voge 650DSX een nieuw model is, heeft de fabrikant dus al decennia ervaring met deze machine, wat voor de betrouwbaarheid sowieso een pluspunt is. Qua styling is in de 650DSX (gelukkig) geen vezel van de Funduro meer te herkennen, anders oogde de machine al van bij zijn lancering gedateerd. Niks daarvan bij de Voge 650DSX, die er niet alleen modern en fris uitziet, maar ook voorzien is van een TFT-dashboard met bluetoothconnectie, versnellingsindicator en bandenspanningssensoren. Voeg daar nog ledverlichting en een middenbok aan toe en je mag gewag maken van een uitgebreide standaarduitrusting voor deze prijs.


De zithoogte van 820 mm is voor heel veel motorrijders vertrouwenwekkend en de 50 pk en 60 Nm die de eenpitter produceert zijn nooit intimiderend. Vergeet je voor een bocht een tandje terug te schakelen, dan maalt de vergevingsgezinde krachtbron daar niet om. Je moet het echt al bont maken om deze motor in de lage toeren aan het bokken te krijgen. De acceleratie ligt in lijn met wat je van een dergelijk blok mag verwachten. Zowel motorisch als auditief is de mono een stille werker, de motor doet gewoon zonder veel poeha wat hij moet doen. De versnellingsbak telt nog altijd vijf gangen en schakelen gaat vrij soepel.


Ervaren motorrijders zullen argumenteren dat de voorpartij van de Voge zwaar aanvoelt zodat het toch wel wat input vraagt om de motor op hellingshoek te brengen, en het vrij grove profiel van de banden versterkt dat gevoel. Echt storend is het echter niet, een dergelijke motor jaag je immers niet met een voetsteun tegen het asfalt over een rotonde. De vering mist wat finesse, vooral achter komt de monoshock al snel in de problemen zodat een opeenvolging van schokken nogal droog aan je onderrug worden doorgegeven. Gelukkig compenseert het zachte zadel het matige comfort van de vering ten dele. De Nissin remmen functioneren prima, het ABS is met een simpele druk op de knop uitschakelbaar voor wie zijn eerste voorzichtige stapjes op het onverhard wil zetten.


Conclusie
Net zoals de Funduro destijds moet de Voge 650DSX het vooral van zijn toegankelijkheid en gebruiksgemak hebben, in het geval van de Voge komt daar een bijzonder aantrekkelijk prijskaartje bovenop. Voor 7.699 euro (en duizend euro meer voor een 650DSX met driedelige aluminium kofferset) koop je een wat brave, maar bijzonder gebruiksvriendelijke motor die je heel allround kunt inzetten. Die paar losse eindjes hier en daar – te veel vrije slag op het gashendel, rudimentair instelmechanisme van het ruitje – zijn ‘m dan ook vergeven.

Plus- en minpunten
+ Scherpe looks
+ Scherpe prijs
+ Betrouwbare krachtbron
– Zware voorkant
– Matige prestaties
– Paar afwerkingsdetails

Lees de volledige test in Motorrijder november 2021.

Motor: 652cc vloeistofgekoelde eencilinder
Boring x slag: n.b.
Compressieverhouding: 11,5:1
Max. vermogen: 48 pk @ 6.750 tpm
Max. koppel: 60 Nm @ 5.500 tpm
Gewicht: 192 kg (droog)
Zithoogte: 820 mm
Tankinhoud: 18 l.
Prijs België: € 7.699,-
Prijs Nederland: € 8.699,-

Tekst Bernard Dorsimont • Fotografie Voge, Jonathan Godin

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red

Can-Am Origin

Kort getest: Can-Am Origin

Hilariteit alom als ik de presentatieruimte van de Can-Am Origin in Austin, Texas binnenwandel. Ik heb niet door wat er zo grappig is, tot een