KTM RC16

KTM heeft als slogan ‘Ready to Race’. ‘Allemaal goed en wel als je niet meedraait in de MotoGP’, moeten andere constructeurs gedacht hebben. Al dan niet luidop, want in 2017 gaat KTM racen op het allerhoogste niveau, met de RC16. En die ziet er vanuit het Bradley Smith/Pol Espargaró-perspectief als volgt uit:

Geschreven door Pieter Ryckaert     Foto Focus Pollution

 

1. In de MotoGP-pitlane mag je maximaal 60 km/u. Deze snelheidsbegrenzer dient om de notoir draaigrage polsen van de heren MotoGP-rijders in
bedwang te houden.

2. Om als een speer te kunnen starten, zullen Smith en Espargaró de launch control gebruiken. Hopelijk voor KTM zo ver mogelijk naar voren op de startgrid.

3. Met deze strategieknop kunnen de rijders de instellingen van de tractiecontrole, motorrem,… selecteren.

4. Als je meer tractiecontrole wil, druk je na de gele knop op deze
knop. Mooi is dat ‘meer’ in de MotoGP in het rood wordt uitgedrukt, alsof
het iets slecht is.

5. Digitale toerenteller

6. De motortemperatuur is afleesbaar op het dashboard. Net als het tijdsverschil met je voorganger, de rondetijd, de gekozen versnelling en berichten van het team gaande van “verander TC” (tractiecontrole)
tot “pitspoes wil je nr.”.

7. De dodemansknop: te gebruiken aan het eind van de race of als Espargaró reeds gravel tussen z’n tanden heeft zitten.

8. Als er wat fading optreedt of Smith gaat voor de uitremactie des doods, kan hij hier de remdruk van de voorrem aanpassen.

9. Minder (tractiecontrole) is meer wellicht, vandaar de groene knop.

10. Deze knop moet ingedrukt worden om de neutrale versnelling te selecteren en dient om valse.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda RC213V-S

In deze rubriek nemen we je mee aan boord van bijzondere of spiksplinternieuwe motoren. Deze keer kruipen we in het zadel van de Honda RC213V-S,

KTM 690 Duke R

In deze rubriek nemen we je mee aan boord van bijzondere of spiksplinternieuwe motoren. Deze keer kruipen we in het zadel van de KTM 690

BMW R nineT Racer

In deze rubriek nemen we je mee aan boord van bijzondere of spiksplinternieuwe motoren. Deze keer kruipen we in het zadel van de BMW R