En jawel, ook de voorbije week probeerden verschillende motormerken onze aandacht vast te houden tot ze binnen een dikke maand eindelijk met écht (Eicma) nieuws kunnen komen. Een overzicht.
Aftrappen doen we met Kawasaki, met neuslengtes voorsprong recordhouder ‘Stuur eens een persbericht over de kleuren voor het nieuwe modeljaar, en het liefst voor elk model apart’. De overigens superfijne Z650RS heeft sinds vorig jaar tractiecontrole aan boord, voor modeljaar 2026 kan je kiezen uit drie kleurstellingen: Metallic Ocean Blue, Candy Emerald Green en Ebony.

Fantic, dat sinds begin 2025 in Vlaanderen en Nederland verdeeld wordt door Motomind dropte dan weer een bericht in onze mailbox dat uitblonk in vaagheid. Wat lezen we: sinds de fietstak van het merk werd gereorganiseerd (had Fantic een fietstak, dan?) is de motorfietsafdeling naar eigen zeggen gezonder dan ooit en wordt het gamma flink uitgebreid.
Fantic gaf voor de volledigheid alvast de 2026-prijslijst mee en laat weten dat vrijwel het gehele offroadgamma vernieuwd is, ‘binnenkort volgt hierover een uitgebreide introductie’. Verder ‘mag er in 2026 meer verwacht worden vanuit het Italiaanse merk’ want ‘Fantic is klaar voor 2026 met mooi nieuws in de pijplijn!’ Kort samengevat: het nieuws van Fantic is dat ze binnenkort met meer nieuws komen.

Ducati lijkt voor het beeld in hetzelfde AI-kamertje geshopt te hebben als Kawasaki, al kozen de Italianen voor een leren zetel waar je zo een hipster met houthakkershemd in ziet zitten in plaats van helmen aan de muur en een gitaar tegen het raam. En dat allemaal om de nieuwe Emerald Green-kleurstelling aan te kondigen voor de Nightshift, het (ga even zitten) ‘post-heritage icoon van de Ducati Scrambler familie’, aldus Ducati. Omdat het lekker postmodern is om ergens ‘post-’ voor te zetten, gokken we. Marketingmanagers: wie zijn ze, wat drijft hen…

Nee, dan QJMotor, dat de daad bij het woord voegt en meteen na de perstest met de SRK 921 RR op het circuit van Assen eerder deze week laat weten dat het ding beschikbaar is bij de dealers. Onder het fraaie uiterlijk vind je onder meer: 921cc vier-in-lijn met 129 pk en 93 Nm, ride-by-wire, up/down quickshifter, drie rijmodi, tractiecontrole, cruise control en launch control, 5” TFT-dashboard, instelbare Marzocchi vering voor en achter plus aparte rijhoogteverstelling achter, Brembo monoblocs…
Duizelt het je al, dan brengt een droog ‘geen IMU dus geen bochten-ABS’ je terug met de voetjes op de grond. Je moet ook weer niet alles willen voor 13.499 euro (NL: € 15.499,-). Of we net zo positief verrast zijn door de SRK 921 RR als door zijn kleinere 800cc-broertje SRK 800 RR vorig jaar? Dat lees je hier heel binnenkort!

Tot slot meldt Honda nog dat de ADV350 – die het sinds dit modeljaar doet met een nieuw 5” TFT met connectiviteit, verlichting in het opbergvak en nieuwe, instelbare achterdempers – ‘vier nieuwe, frisse kleurstellingen’ krijgt die ‘de brede aantrekkingskracht voor 2026 vergroten’.
Tenzij onze brede aantrekkingskracht de komende week zo vergroot dat we écht niet meer door de redactiedeur passen, graag tot volgende week voor een nieuw rondje nutteloze en andere persberichten!
