Langen Motorcycles V-Twin Two Stroke: de heropleving van tweetakt?

Na dik tien jaar als Chief Design Engineer bij het hier minder gekende, maar over het Kanaal erg populaire CCM Motorcycles, nam Christofer Ratcliffe (beter bekend als ‘Langen’) in 2019 de beslissing om zich te onttrekken aan het grotebedrijfsleven, en z’n eigen motormerk op te richten. Een gewaagde zet, die nu al een eerste, erg knap resultaat oplevert.

De volledig met de hand gemaakte 250cc V-Twin Two Stroke maakte zijn publieke werelddebuut op het prestigieuze Salon Privé-concours in Blenheim Palace eind september 2020. Met succes: ongeveer een derde van de op 100 stuks gelimiteerde productie is op minder dan drie weken sinds de lancering al gereserveerd.

 class=

Wat niet bepaald een evidentie is, want de Two Stroke moet maar liefst 28.000 pond (excl. btw) kosten – omgerekend 30.716 euro. De productie zou in de zomer van 2021 aanvatten, waarna er twee tot drie stuks per week afgewerkt zouden worden – handwerk, weet u nog – en potentiële klanten dus nog even zullen moeten wachten op hun machine. Ach, geduld is een schone deugd. Op dit moment heeft Langen Motorcycles goedkeuring om z’n Two Stroke legaal op de weg te brengen in het VK, voor andere landen is het gebruik (voorlopig) beperkt tot de afgesloten omlopen. Mocht er voldoende interesse zijn van buitenlandse klanten, overweegt Langen Motorcycles om nog een reeks van 150 gehomologeerde (incl. ABS en dergelijke) tweetaktmotoren te bouwen voor de rest van de wereld.

 class=

In tegenstelling tot traditionele tweetaktmotoren uit het verleden, combineert de Langen Two Stroke op slimme wijze moderne technologie (en bijbehorende prestaties) met een milieuvriendelijke V-Twin-motor die voorzien is van een modern brandstofinjectiesysteem, ECU-gestuurde olie-injectie en elektronische uitlaatkleppen.

 class=

Die cocktail van een oud concept en nieuwe technologie resulteert in een gezonde 75 pk met 44.74 Nm aan koppel, dankzij Langen’s geïnjecteerde 250cc V-twin lichtgewicht motor die tot 14.500 toeren draait en is voorzien van een contraroterende krukas. Het blok huist in een op maat gemaakt aluminium buizenframe, dat afgekruid werd met premium motorfietsonderdelen: een Öhlins voorvork, K-Tech dubbele schokbrekers achter, Hel Performance remmen en Dunlop-rubber, om er maar enkele te noemen.

 class=

Om tot het vedergewicht van amper 114 kg (rijklaar, zonder benzine) te komen, zijn alle carrosseriedelen gemaakt van met de hand gevormd carbon met details in bladgoud. Al zal de klant behoorlijk wat kunnen personaliseren; van het lakwerk van de machine, over de kleur en de afwerking van het frame, tot zelfs het type vork en de wielen toe. Het orgelpunt op deze motor is zonder twijfel het Grand Prix-uitlaatsysteem in de stijl van de jaren 90, compleet met een uitlaatdemper rechts en eentje onder ‘t zadel. Waanzinnig mooi.

Pre-orders voor de (nog resterende) 100 tweetaktmotoren kunnen inmiddels geplaatst worden, door een voorschot van 1.000 pond te storten. Meer details vind je op de website van Langen Motorcycles. Horen hoe hij start en klinkt, kan hieronder. Het heerlijke Castrol-geurtje fantaseer je er maar bij!

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100 DCT

Onboard: Honda NT1100 DCT

Onlangs stelde Honda de vernieuwde NT1100 met elektronische vering en DCT automatische versnellingsbak voor in Malaga. Daags na het noodweer dat de regio teisterde lagen