Meer speed: Triumph onthult 2025 Speed Triple 1200 RS

Triumph Speed Triple 1200 RS 2025

De Speed Triple staat onbetwist hoog op de lijst van de meest toonaangevende nakeds van de laatste decennia, al begon het trotse Britse paradepaardje zich de laatste tijd meer en meer te schikken in een bijrol. En dus gaat het doek van de 2025 Speed Triple 1200 RS, sterker dan ooit tevoren.

Het uiterlijk werd weliswaar lichtjes opgefrist, maar natuurlijk bleef het 1.160cc driepits krachthonk binnenboord. Wel heeft Triumph wat aanpassingen doorgevoerd, niet alleen om de krachtbron door Euro5+ te loodsen maar ook om de triple qua slagkracht beter voor de dag te laten komen.

Met 183 pk @ 10.750 tpm peuterden de Britten 3 pk meer uit de driepitter, vooral door aanpassingen aan het uitlaatsysteem overigens. Indrukwekkender nog dan die 183 pk is het koppel van 128 Nm. Dat is niet alleen 3 Nm extra, de piek wordt ook bij een iets lager toerental bereikt, 9.750 tpm om precies te zijn.

Triumph Speed Triple 1200 RS 2025

Om dat vermogen een beetje te kunnen beteugelen zijn de digitale registers flink opengetrokken op de nieuwe RS. Een zesassige IMU zorgt voor de aansturing van de hellingshoekgevoelige tractiecontrole en het bochten-ABS. Los daarvan zijn onze gebeden eindelijk verhoord en is de wheeliecontrole nu apart in te stellen (lees: uit te schakelen). Cruisecontrole is eveneens standaard.

Triumph biedt trouwens vijf rijmodi, waarvan er vier voorgekookt zijn; Rain, Road, Sport en Track. In de Rider mode mag je zelf je favoriete menu samenstellen. Denk los van de mate van tractie- en wheeliecontrole bijvoorbeeld aan de hoeveelheid motorrem of het inschakelen van Brake Slide Assist. Laatste geeft het ABS aan de voorkant meer ruimte, evenals de hoeveelheid wiellift achter.

Triumph Speed Triple 1200 RS 2025

De digitale menu’s zijn samen te stellen via de inmiddels beproefde joystick waarmee je door het nieuwe 5” TFT-dashboard surft. Die joystick zit trouwens op een iets wijder en hoger geplaatst stuur, wat weer moet bijdragen aan een iets relaxtere zit.

Standaard op de RS is de ‘My Triumph’ connectiviteit met daarin in onder andere turn-by-turn navigatie en natuurlijk smartphoneconnectie. Muziek afspelen is een mogelijkheid, maar waarom zou je dat willen met een oorstrelende 1200cc triple onder je kont…

Triumph Speed Triple 1200 RS 2025

Wie Speed Triple zegt, zegt – zeker sinds de RS transformatie – messcherp sturen. Het frame bleef gelijk en ook de lichtgewicht gesmede wielen blijven aan boord, in combinatie met een nieuwe lithium ion accu komt het rijklare gewicht van de RS nu uit op slechts 199 kilo. Dat is knap voor een ‘dikke 1200’.

Om het stuurkarakter een extra boost te geven, is de RS standaard uitgerust met de laatste 3.0 versie van het semi actieve Öhlins SmartEC veersysteem. De demping wordt in fracties van seconden aangestuurd door het nieuwe OBTi-principe (Öhlins Objective Based Tuning Interface) dat aan de hand van actuele parameters  – remmen, accelereren, rechte lijn, midden in de bocht – precies de gewenste hoeveelheid demping voorschotelt. Via een intuïtief menu kan je de basiswaarden van de OBTi nog naar eigen voorkeur finetunen.

Triumph Speed Triple 1200 RS 2025

Uiteraard ook op de Speed Tripe RS: Brembo Stylema’s, Brembo MCS radiale rempomp, de laatste Diablo Supercorsa V3’s, up/down quickshifter en een stuurdemper om de rust in de kop een beetje te bewaren. Laatste geldt trouwens zowel voor de RS als de eerste stuurman/vrouw in kwestie. De nieuwe Speed Triple 1200 RS staat vanaf april in de showroom, de prijs is nog niet bekend.

Deel

Gerelateerde artikels

D3O Michael Dunlop

D3O patenteert oranje

Terwijl de ene oranjehemden door woelig water moeten, gaat het de andere oranjehemden net voor de wind en wel in die mate dat de protectoren