Michelin Road 5

Vier jaar na het lanceren van de Pilot Road 4, 
en anderhalf miljoen verkochte exemplaren later, presenteert Michelin de Road 5. Voor 
dit sporttoermodel gaat het merk prat op 
uitstekende prestaties in koude en natte 
omstandigheden. Michelin stuurt ons niettemin naar een droog en warm Zuid-Spanje om hun nieuwe telg aan de tand te voelen.

Geschreven door Pieter Ryckaert Foto’s Michelin

 

De Pilot Road 5 is een compleet nieuwe band geworden. Michelin stelde zich als doel dat de grip in het nat beter moest, dat de band na 4.500 kilometer minstens even goed diende te presteren als een nieuwe Pilot Road 4 qua remafstand op nat wegdek, terwijl ook de grip op een droog wegdek beter moest. Kortom, de band moest in z’n totaliteit beter doen dan de Pilot Road 4. De Road 5 kreeg daarom een nieuw karkas met ACT+ technologie. Die technologie zorgt ervoor dat de schouder van de band over een andere stijfheid beschikt dan het loopvlak in het midden van de band. Dat doen ze door de ‘ply’, zeg maar de staalgordel, op de schouder van de band even te laten overlappen. Waardoor de schouders van de band qua karkas dus stijver zijn dan het loopvlak op de rug van de band. Dat moet voor een stabieler bochtengedrag zorgen. Tegelijk lopen de groeven van het profiel slechts door tot een hellingshoek van 35°, omdat onderzoek heeft uitgewezen dat de doorsnee rijder toch nooit platter gaat in de regen. Zo ontstaat op de rand van de band een deel van de band zonder profiel, wat dus voor een gunstig bochtengedrag moet zorgen. Wat die groeven betreft, introduceert het merk de XST Evo-technologie. Dankzij geavanceerde 3D-pinting kunnen nu mallen gemaakt worden waarbij de groeven breder worden naarmate je dieper in de compound dringt. Dit moet een even grote afwatering garanderen als de band slijt. Op de vraag of al die groeven de stabiliteit niet verminderen, toont een ingenieur ons dat (net als bij winterbanden) de kleinste groeven zich als het ware sluiten onder het gewicht van de motor, waardoor de compound zich sluit en dus stabiliteit creëert. Daarnaast optimaliseerde Michelin de rubbercompound. 
In zoverre dat je nauwelijks nog van ‘rubber’ kan spreken, want het merk zegt 100% silica te gebruiken in het midden van het loopvlak. Kijk, banden hebben altijd een simpele regel gevolgd. Hoe zachter een rubbercompound, hoe meer grip, maar hoe sneller je compound gaat slijten. Sinds het gebruik van silica in rubbercompounds wordt die logische gouden regel wat op z’n kop gezet. Zo wordt silica gebruikt bij winterbanden om grip te bieden in moeilijke omstandigheden, maar tegelijk toch slijtvast te zijn. De Road 5 is ook een zogeheten 2CT-band en beschikt dus over een dubbele compound, met als voornaamste doel om meer grip te genereren op de zijkanten.

Praktijk
We starten met een rit op de weg en ik vat die aan op de Kawasaki Z650, omdat ik deze route al heb gereden tijdens de presentatie van dat model. Ik haak m’n Kawasaki aan bij voorrijder Dominique Sarron (de Franse GP- en WK Endurance-legende, jawel) en laat diens wiel niet meer los, hoe hard hij ook z’n best doet. De Road 5 stuurt iets minder snel en scherp dan ik gewend ben van de Z650 op z’n standaardbanden, maar niettemin rijd ik een tempo dat als ‘ongemeen hard’ bestempeld kan worden en op twee keer een klein zijstapje van de achterband na, wat gezien het tempo geen verbazing hoeft te wekken, kan ik de Road 5 op geen enkel foutje betrappen. De Road 5 voelt stabiel aan en geeft mij althans het nodige vertrouwen. Netjes. Nadien volgt een sessie op een natgemaakte baan van Monteblanco. De grip is verbluffend op de Triumph Street Triple 765 en op de Yamaha MT-10, zowel bij het remmen als bij het accelereren. Al dient wel gezegd dat we weinig circuits kennen die over zulk ruw asfalt beschikken en dus grip bieden als Monteblanco. Michelin claimt dat de Road 5 drie seconden sneller is op hun natte testcircuit dan z’n voorganger en we geloven het graag, maar vergeef het ons als we niet de grip voorbij 35° hellingshoek zijn gaan onderzoeken. En als laatste proef staan er twee minisessies op een Ducati Supersport op het programma op een droog circuit. Hierbij blijkt de Road 5 al na een halve ronde danig te gaan smeren en glijden bij hard accelereren op hellingshoek. De conclusie mag dus zijn dat de Road 5 op de weg, ook in het droog perfect z’n weg doet. Over de grip bij nat weer gaan we de claims van Michelin niet tegenspreken. Het lijkt ons een uitstekende band voor onze Lage Landen, zeker voor wie elke dag door weer en wind rijdt, maar ook in het droog stevig doorrijdt. Circuitgebruik kan, maar valt niet aan te raden – al hoeft dat natuurlijk geen domper te zijn.

Beschikbare bandenmaten

Voorband
110/80 R19 59V (Trail)
120/60 ZR17 (55W)
120/70 ZR17 (58W)

Achterband
150/70 R17 69V (Trail)
150/70 ZR17 (69W)
160/60 ZR17 (69W)
180/55 ZR17 (73W)
190/50 ZR17 (73W)
190/55 ZR17 (75W)

Deel

Gerelateerde artikels

Michelin Anakee Road

Bandentest: Michelin Anakee Road

In tien jaar tijd is het Europese marktaandeel van trailmotoren met zestig procent gestegen. Dat het segment met 830.000 verkochte banden per jaar nogal fundamenteel

Boxerpower Paint Protection Film

Boxerpower Paint Protection Film

Het is de bedoeling om de R 1300 GS duurtestmotor er zo lang mogelijk zo goed mogelijk te laten uitzien, vandaar dat we ’m meteen