Minitest: Kymco CV3

Kymco CV3

Omdat je nooit weet hoe vettig de wegen in Henegouwen er in de herfst bij liggen en omdat we ook een oog op de scootermarkt houden, haalde ik voor een najaarstoerroute langs het canal du Centre november een Kymco CV3 op. Want Piaggio, Yamaha en Peugeot zijn niet de enige merken die driewielers bouwen.

Kymco klopt zich trots op de borst dat het de enige fabrikant is die een driewielige scooter met een tweecilinder krachtbron in het aanbod heeft. En op vlak van prestaties ontgoochelt de CV3 absoluut niet, want met 51 pk en 55 Nm heeft de paralleltwin weinig moeite met de 282 kilo op drie wielen.

De communicatie tussen het blok en je rechterpols verloopt via een ride-by-wiresysteem dat feilloos werkt en dat de Power- en Rain-rijmodi overbodig maakt. Ik heb bijna duizend kilometer op diverse ondergronden in Power-modus weggesnord en geen enkele keer de noodzaak gevoeld om de Rain-rijmodus te selecteren.

Kymco CV3

Kymco profileert de CV3 met zijn potente twin (reken op tien pk extra in vergelijking met de concurrentie) en riante basisuitrusting als een GT-driewieler. Wat die basisuitrusting betreft, voldoet de CV3 in ieder geval aan de definitie van een GT. Hoog en turbulentievrij windscherm, verwarmde handvatten, keyless systeem, bandenspanningssensoren en navigatie vanaf de smartphone: het zit er allemaal op. Om te voorkomen dat je al te snel onderuit gaat zakken is het bestuurderszadel voorzien van een instelbare rugsteun.

Kymco CV3

Bij het opstappen sta je wel vaak in twijfel: je been over het brede zadel en de lange achterpartij gooien, of toch maar tussen zadel en frontpaneel door steken? Daarbij valt op dat de ruimte tussen zadel en frontpaneel eerder beperkt is. Vergeet het dus maar om daar een tas op te bergen (er is ook geen haak voorzien) en hoewel Kymco onder het zadel een opbergruimte belooft waar een integraalhelm in kan, paste mijn helm er op geen enkele manier in. Op de linker treeplank is er ruimte genoeg, het rempedaal beperkt rechts de mogelijkheden om je voet te verzetten.

Kymco CV3

Opmerkelijk: de driewieler heeft niet eens een zijstandaard meer, een middenbok waar je de CV3 soepeltjes op trekt is wel aan boord. De voortrein kan je bij een snelheid van minder dan dertien kilometer per uur blokkeren, van zodra het blok bij een groen verkeerslicht weer meer dan tweeduizend toeren draait ontgrendelt de Kymco zich automatisch.

Stal je de CV3 in je garage en vergrendel je de voorkant, dan kan je de scooter wel nog een aantal graden naar links of rechts kantelen om wat extra ‘passeerruimte’ te creëren. Ziet er bizar uit, zo’n scooter die schuin in je garage hangt, is wel verdomd praktisch.

Kymco CV3

Voldoet de CV3 als GT op vlak van prestaties en comfort, dan oogsten de remmen minder lof. Zeker als je het gecombineerd remsysteem met de voet bedient is het gevoel niet top en ook qua pure remkracht balanceer je op de limiet. Vergelijk je de 12.249 euro van de CV3 met de prijskaartjes van de concurrentie, dan stel je vast dat hij netjes tussen een Piaggio MP3 Sport 400 hpe (10.999 euro) en een Peugeot Metropolis 400 (14.249 euro) zit.

www.kymco.be

Kymco CV3

Deel

Gerelateerde artikels

Honda X-ADV

Getest: Honda X-ADV

Voor Honda is het duidelijk, want de fabrikant plaatst de X-ADV op hun website zelf tussen de adventure bikes, maar ook voor veel rijders is

Kawasaki Versys 1100 SE

Kort getest: Kawasaki Versys 1100 SE

Sinds de introductie van de Versys 1000 in 2012 gunde Kawasaki zijn 17” hoogpoter al meerdere updates en verschillende versies, het blok bleef evenwel de