Na de V7 zijn nu ook de V9’s aan een update toe. Moto Guzzi kiest voor een nieuw 850cc-blok, dat in een opgewaardeerd frame huist. Al zouden het geen Italianen zijn als ook de styling niet naar nieuwe hoogten getild zou worden… Kwestie van nog even samen te vatten: de V9 Roamer is de klassiekste van de twee, met een hoog stuurtje, klein windscherm, getrapt zadel en een bootlading aan chroom. De Bobber is dan weer de duistere helft van de tweeling, die z’n gothicperiode duidelijk nog niet achter de rug heeft en pronkt met ballonbanden, een laag stuur en een vlak zadel. Donker minimalisme, zeg maar.
Voor 2021 krijgen beide heren een aangepaste versie van het blok uit de V85 TT ingelepeld. Die dwarsgeplaatste V-twin is op de nieuwe V9’s goed voor 65 pk en 73 Nm. Om die kracht optimaal richting wielen te versturen, boetseerden ze in Mandello een nieuw frame met versterkt balhoofd. Kwestie van de stabiliteit en rijprecisie te verhogen. Al even vers zijn de voetsteunen en de MGCT-tractiecontrole. De V9 Bobber krijgt een nieuw zadel, alu zijpanelen en een korter voorspatbord. Ook de ledverlichting – met DRL in de vorm van de arend uit Mandello – en het digitale dashboardje maken voor ’t eerst hun intrede. Optioneel kan je ook het Moto Guzzi MIA laten installeren: een multimediasysteem waarmee je je motor en mobieltje met elkaar kan verbinden. Goed nieuws overigens voor A2-rijders: zowel de V9 Roamer als V9 Bobber komen in een versie met verminderd vermogen.
Moto Guzzi V9 Bobber
Over de kleuren hoef je alvast niet lang na te denken: elke versie komt in welgeteld één kleurstelling. Voor de V9 Roamer is dat ‘Grigio Lunare’ ofte maangrijs, een tint waarin Moto Guzzi zowel de spatborden, tank als zijpanelen doopt. Voor de V9 Bobber is dat – verrassing! – Nero Essenziale. Matzwart dus, dat je aantreft op zowat elk onderdeel van de motor. Op prijzen en beschikbaarheid is het voorlopig nog even wachten.