Moto Morini X-Cape 700 lost de 650 af

Importeur MotoMondo kon de Moto Morini X-Cape 700 onlangs tonen op de MOTORbeurs Utrecht en nu is de machine ook beschikbaar bij de dealers. De komst van die 700 is ook goed nieuws voor wie met een beperkt budget toch een nieuwe lichte allroad wil kopen want de resterende X-Cape 650’s mogen aan bodemtarief te deur uit.

Eerst maar even inzoomen op de nieuwkomer, de X-Cape 700 die qua rijwielgedeelte identiek is aan de X-Cape 650. Denk dus aan een stalen trellisframe met dubbelzijdige aluminium swingarm, een 18 liter grote brandstoftank, Brembo remmen met een Bosch ABS en een combinatie van een volledige instelbare 50 mm Marzocchi UPSD vork met 175 mm veerweg en een Kayaba monoshock met 165 mm veerweg en instelbare preload en rebound. Alles samen goed voor 213 kilo, de op 820 en 845 mm instelbare zithoogte is eveneens identiek aan die van de X-Cape 650 en ook de 19/17” wielen met Pirelli Scorpion Rally STR banden zijn bekend.

Kortom: weinig nieuws onder de zon wat het rijwielgedeelte betreft, uiterlijk is de opfrisbeurt wel duidelijk. Zonder grote aanpassingen aan de ‘hardware’ (de plastics zijn identiek), is het design wel bijgeschaafd zodat de X-Cape 700 dichter aansluit bij de X-Cape 1200 die later dit jaar zijn opwachting maakt. De X-Cape 700 is beschikbaar in Red Passion, Carrara White en Black Ebony. De rode en de witte komen enkel met spaakwielen, wie voor zwart gaat zal kunnen kiezen uit spaakwielen en gietwielen.

Motoriek
Tussen de stalen framebuizen is de vernieuwing wel groter want de paralleltwin van 649 cc kreeg een vier millimeter langere slag (83 x 60 mm werd 83 x 64 mm) waardoor de longinhoud van het blok naar 693 cc steeg. Dat leidde tot een flinke boost van zowel koppel als vermogen. De 650 moest immers met 60 pk en 54 Nm aan de rol, voor de 700 lopen die cijfers op naar een veel bruikbaardere 68 Nm bij 6.500 toeren per minuut en 71 pk bij 8.500 toeren. De X-Cape 700 voldoet aan de Euro5+ voorschriften terwijl de 650 nog een Euro5 model is.

Prijzenslag
De nieuwe X-Cape 700 verandert in België voor 8.399 euro van eigenaar, Nederlanders betalen voor deze machine 9.499 euro. Om de resterende X-Cape 650’s het magazijn uit te krijgen pakt importeur MotoMondo uit met een messcherpe prijs én gratis opties. De X-Cape 650 met gietwielen kost in België nog maar 6.999 euro (da’ duizend euro minder dan een maand geleden!) en komt met gratis zijkoffers. Belgen die voor een X-Cape 650 met spaakwielen opteren, betalen 7.499 euro en krijgen de motor met een rallyzadel, rally windscherm, carterbescherming en Squadra of Scuderia stickerset.

Nederlanders betalen voor een X-Cape 650 precies duizend euro meer dan Belgen. Voor een 650 met gietwielen wordt dat dus 7.999 euro en voor een exemplaar met spaakwielen betalen ze 8.499 euro.

Fotografie: Moto Morini

Deel

Gerelateerde artikels

BMW R 12 G/S

BMW R 12 G/S: hightech klassieker

In 1980 introduceerden de Duitsers het concept van een enduro met cardanaandrijving, et voilà: de legendarische BMW R 80 G/S was geboren. Vijfenveertig jaar later