MotoGP-stoelendans bij Honda: Pol Espargaro naar HRC, Alex Marquez naar LCR Honda, Crutchlow naar Aprilia(?)

De kogel is officieel door de kerk: Pol Espargaro heeft z’n krabbel gezet onder een tweejarig contract bij HRC. De voormalige Moto2-kampioen, en een van de meest ervaren GP-rijders op de startgrid (104 GP’s sinds 2006), zal vanaf 2021 samen met Marc Marquez de HRC-kleuren verdedigen in de koningsklasse, op de Honda RC213V.

Dat betekent ook dat Alex Marquez z’n zitje bij HRC alweer verliest. Maar geen nood, want ome Honda tovert een oplossing uit z’n hoed: Honda HRC verlengt z’n contract met Moto2-wereldkampioen Marquez voor twee jaar, al houdt die verlenging vanaf 2021 ook een verhuis in naar LCR Honda.

Die overstap naar het satellietteam duwt helaas ook een andere rijder uit z’n zitje: Cal Crutchlow zal na zes jaar het team van Lucio Cecchinello bij de Japanse constructeur noodgedwongen verlaten. “Honda Racing Corporation is trots om de verlenging van Alex Marquez aan te kondigen”, klinkt het bij HRC. “Maar HRC wil ook Cal Crutchlow bedanken voor zijn ijverige en onvermoeibare werk sinds hij in 2015 bij HRC kwam. Met drie overwinningen en twaalf podia was de Britse rijder een waardevolle aanwinst op en naast de baan – een constante bron van uitstekende feedback voor de ingenieurs en een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van de Honda RC213V in de afgelopen jaren. HRC wenst hem het allerbeste bij zijn toekomstige inspanningen. ”

Voor Marquez betreft het met andere woorden een verlenging van zijn huidige overeenkomst tot het einde van 2022, dus. In 2020 zal de voormalige wereldkampioen in de Moto3 en Moto2 dus racen aan boord van zijn Honda RC213V in het Repsol Honda Team. Tijdens de resterende wedstrijden kan de Marquez nog ervaring opdoen, waarna de 24-jarige Spanjaard eind 2020 toetreedt tot het LCR Honda Team.

En Crutchlow?
Een officieel persbericht blijft voorlopig uit, maar het gerucht dat Dorna z’n schouders heeft gezet onder een overstap van Crutchlow naar Aprilia, weerklinkt steeds luider in de paddock. Wordt (vermoedelijk snel) vervolgd.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda CB125R 2024

Update voor Honda CB125R

Honda’s kleinste naked krijgt voor modeljaar 2024 een nieuw TFT-display met bijhorende knoppenwinkel en voldoet nu aan de Euro5+ norm. De laatste keer dat Honda’s

Yamaha R1

Yamaha R1 gaat track only

Vorig jaar vierde Yamaha’s vlaggenschip nog zijn 25ste verjaardag, nu maakt het merk bekend dat de R1 vanaf 2025 (in navolging van de R6 eerder