Motorfietskeuring: S.B.A.T. aan het woord

Motorfietskeuring

Nadat we onze Husqvarna door de motorfietskeuring loodsten mochten we nog even op de koffie bij S.B.A.T., de uitbater van de keuringscentra voor Oost-Vlaanderen, meer bepaald bij dhr. Jurgen Robrecht, technisch en adjunct directeur van S.B.A.T., en afdelingshoofd en keuringmeester dhr. Patrick De Meester.

De keuring voor tweedehandsmotoren met meer dan 125cc en de keuring van motorfietsen na een ongeval is ongeveer een maand actief. Hoe verloopt het tot nu toe?

Jurgen Robrecht: “De eerste maand was ook voor ons aftasten. Het is een leercurve waar we door moeten, samen met de professionele motorfietshandelaars en de particuliere kopers en verkopers. Voorlopig zijn er bij S.B.A.T. drie keuringscentra operationeel. Onze keuringmeesters volgden de nodige cursussen en een van de vereisten binnen S.B.A.T. was dat ze zelf met de motor rijden.”

In de motorsector zijn er veel vragen over de capaciteit. Hebben jullie daar al een oplossing voor? Het seizoen moet immers nog losbarsten.

JR: “We zitten nu aan een capaciteit van een vijftigtal keuringen per week binnen S.B.A.T. Voor Oost-Vlaanderen hebben we contact met een aantal dealers en op basis van hun wensen sturen we bij. Het is dus absoluut geen eenrichtingsverkeer. De ervaring leerde ons intussen dat drie keuringscentra te weinig is, binnenkort openen we nog drie extra centra: in Dendermonde, Eeklo en Zwijnaarde. Dan zijn zes van onze tien keuringscentra uitgerust voor de motorfietskeuring. Op sommige locaties kampen we met een beperkte ruimte, waardoor het implementeren van een bijkomende keuringslijn niet mogelijk is. Met ons toekomstig geografisch aanbod kunnen we tegemoetkomen aan de vraag en aan de logistieke verzuchtingen.”

Goed dat er enkel op afspraak motoren gekeurd worden, zo worden lange wachttijden vermeden, maar waarom kan er slechts tot een beperkte datum in de toekomst geboekt worden?

JR: “Ook daar zullen we opschalen naarmate de vraag groter wordt. We kunnen heel kort op de bal spelen. Voorlopig keuren we vooral ‘s morgens, maar twee dagen per week voorzien we ook avondkeuringen van 17u tot 19u. Ideaal voor de particuliere verkoper die dan geen verlof moet nemen. Een keuring neemt een twintigtal minuten in beslag. Zoals je merkt doen wij er alles aan om het zo klantvriendelijk en vlot mogelijk te laten verlopen.”

Wat zijn tot nu toe de meest voorkomende euvels bij het keuren?

Patrick De Meester: “Dat valt zeer goed mee, motorrijders zorgen meestal goed voor hun voertuig. De meest voorkomende probleempjes zijn de juiste papieren; of het ontbreken van onderdelen zoals reflectoren, richtingaanwijzers en spiegels. Verder zijn hier vooral piekfijn onderhouden tweewielers gepasseerd. De eerste motor die we keurden was een BMW van 30 jaar oud, de CO-waarden waren niet goed door slecht afgestelde carburatoren. Nu, een keuring is een momentopname. Er mag door de eigenaar niet aan de motor gesleuteld worden tijdens de keuring, en wij als als keurders mogen niets demonteren – laat staan beginnen sleutelen. Als de eigenaar zijn carbu’s goed afstelt, geraakt die perfect herkeurd.”

En zo komen we bij het Handboek Motorfietskeuring. Is alles niet een beetje holderdebolder verlopen?

JR: “Van onze kant uit niet echt. Het uitschrijven van het Handboek is anderhalf jaar geleden gestart, ook dat is trouwens een organisch gegeven en kunnen we bijsturen. Uiteindelijk is het de bedoeling van de overheid om door een keuring de veiligheid te verhogen. Daarnaast is het een win-win voor de koper van een tweedehands motor. Onze technisch opgeleide mensen kunnen een pak issues blootleggen die de koper misschien nooit gezien had, wegens te weinig of geen kennis.”

PDM: “Ik weet dat er gelachen werd met dat handboek omdat er onder andere een item is over ruitenwissers, maar de keuring is ook voor Ligiers, side-by-sides, quads en trikes. Er is wel degelijk goed over nagedacht, wees gerust. Wij raden zowel professionelen als particulieren trouwens aan om het Handboek door te nemen. Heel wat zaken zijn visuele controles die je zelf kan uitvoeren. Zo is het handig als je op voorhand al weet waar het identificatieplaatje gemonteerd zit en dat je ervoor zorgt dat het leesbaar is. Soms zit er bijvoorbeeld een valbeugel op gemonteerd, haal die er dan van tevoren af. Is het identificatieplaatje onleesbaar of beschadigd, vraag dan bij een officiële merkverdeler een nieuw plaatje aan.”

De keuring is slechts twee maanden geldig, is dat niet wat krap?

JR: “Absoluut niet, het is de bedoeling dat er niet te veel extra kilometers op de motorfiets komen, want dat kan ertoe leiden dat er gebreken bij komen die dan niet gekend zijn door de koper. Kijk, wij hanteren drie niveaus van gebreken. Bij een klein gebrek krijg je een groene kaart waarop een aantal opmerkingen staan. Een groot gebrek levert een rode kaart op met een beperkte geldigheid van vijftien dagen, waarbij de motorfiets binnen die termijn herkeurd moet zijn. Bij een ernstig gebrek, tenslotte, krijg je een verbod om deel te nemen aan het verkeer. Je mag dan van het keuringscentrum naar huis rijden, de nodige herstellingen (laten) uitvoeren en de motorfiets opnieuw voorrijden. Zijn de papieren niet in orde, dan krijg je een groene kaart met een beperkte geldigheid van drie maanden. Daardoor kan je de motorfiets niet inschrijven en moet je binnen de drie maanden de motorfiets terug voorrijden voor een administratieve herkeuring.”

Tekst Stefaan Buyze • Fotografie Peter Naessens

Deel

Gerelateerde artikels

Michelin Anakee Road

Bandentest: Michelin Anakee Road

In tien jaar tijd is het Europese marktaandeel van trailmotoren met zestig procent gestegen. Dat het segment met 830.000 verkochte banden per jaar nogal fundamenteel

Haan Wheels

Hoe maakt u het: Haan Wheels

In de reeks ‘Hoe maakt u het?’ trekken we telkens naar een bedrijf in de motorbranche om uit te zoeken hoe een product gemaakt wordt.