Voor deze aflevering doen Stefaan, Bart en Tom eens lekker modern met wat in de zakenwereld een ‘Mid-Year Update’ wordt genoemd. Een chique term die niet veel meer betekent dan ‘hoe hangt de vlag er halfweg het jaar bij?’. Met de verkoopcijfers van de nieuwe motoren in België en Nederland bij de hand buigt het trio zich over een aantal prangende vragen. Zoals daar zijn:
• De GSX-8T en 8TT zien er wel fraai uit, maar waarom komt Suzuki toch altijd zo laat met nieuwe modellen aandraven?
• Heeft Harley-Davidson de zwaar teruggelopen verkoop (-20%) enkel aan Donald Trump te danken of is het een gevalletje van ‘eigen schuld, dikke bult’?
• Nemen de Chinese merken de markt stormenderhand in of zijn ze vooral mekaar vliegen aan het afvangen?
• Waarom verkoopt Yamaha de Tracer 7 niet op de thuismarkt?
Aangezien KTM de eerste helft van 2025 op hangen en wurgen doorspartelde, verdiepte Bart zich in de situatie van het Oostenrijkse merk en hoe de toekomst van KTM er onder Bajaj-bewind kan uitzien. Hoopgevend is sowieso dat KTM-CEO Gottfried Neumeister beloofd heeft dat alle nieuwe modellen die KTM op de Eicma van 2024 presenteerde er ook daadwerkelijk zullen komen.
Tom en Stefaan maken de balans op van de eerste seizoenshelft van de MotoGP waarna de drie redactieleden hun teenslippers terug aantrekken, hun zonnehoed wat dieper over de bol trekken en nog eens aan hun zomerse cocktail nippen. Klaar voor deel twee van de zomervakantie!
De Motorrijder Podcast is te beluisteren op de gebruikelijke streamingplatforms, en natuurlijk ook gewoon hier op deze website.
Bijna vijftig minuten gratis luisterplezier (ja, ga er in de zomer maar eens goed voor zitten) met dank aan Richa, Shoei, Michelin, Yamaha, Triumph Motorcycles, BMW Motorrad, Wunderlich en SoloMoto motorverzekeringen.