Begin november is er slechts één vraag die er in de motorwereld echt toe doet: wat hebben de motormerken op de Eicma in Milaan voor moois getoond waar we volgend jaar mee de weg op kunnen? Stefaan en Bart (in Milaan intussen ook bekend als Patrick Snijers en Danny Colebunders of The Kings of the Rental Panda) buigen zich in de eerste plaats over de ‘incontournables’, de nieuwigheden waar we absoluut niet omheen kunnen.
Zoals de Honda CB1000GT, de magistrale V4 SR-RR van CFMOTO, de veelbelovende KLE500 van Kawasaki en de BMW F 450 GS. Uiteraard komt ook Ducati aan bod, de Bolognezen spelen in Milaan een bijna-thuismatch en aangezien ze in 2026 hun honderdste verjaardag vieren moesten de Ducatisti wel serieus uit hun pijp komen. En dat deden ze met de nieuwe Monster, de nieuwe Hypermotard en de DesertX die we in het voorjaar van 2026 mogen verwachten.
Los daarvan de vaststelling dat sommige merken er helemaal niet waren (de hele KTM-groep, Brixton) en andere merken het wel heel low profile aanpakten (Triumph). Maar met als belangrijkste vaststelling dat er vanuit China een gigantische kudde zwijnen onderweg is waarin wie moeite doet echter hier en daar een parel aantreft. Of anders gezegd: kijk je door de shitload aan eenheidsworst, dan ontwaar je in de Chinese armada wel degelijk een aantal motoren die er om esthetische of technische redenen uitspringen.
Ruim drie kwartier info en vertier dankzij de gewaardeerde steun van Richa, Shoei, Michelin, Yamaha, Triumph Motorcycles, BMW Motorrad, Wunderlich en SoloMoto motorverzekeringen.
De Motorrijder Podcast is te beluisteren op de gebruikelijke streamingplatforms, en natuurlijk ook gewoon hier op deze website.