MV Agusta 2020: Superveloce 800 en Superveloce 800 Serie Oro

Als er één conceptmotor was op EICMA 2018 waar we terstond een ongezond hoge hartslag en overmatig actieve speekselklieren aan overhielden, dan wel de waanzinnig knappe MV Agusta Superveloce. Groot was dan ook onze euforie toen MV enkele maanden later aankondigde dat het model ook effectief geproduceerd zou worden… En daar is ie dan: aan de vooravond van EICMA 2019 toont het merk uit Varese het uiteindelijke productiemodel voor het eerst. In een ‘normale’ – what’s in a name… – en een Serie Oro-versie.

F3 in schaapsvacht
First things first: onderhuids is de Superveloce weinig stiekem een F3 800, en daar zijn we beslist niet rouwig om. Dat betekent immers dat de Superveloce de geweldige 798cc grote drie-in-lijn van de F3 overneemt, die exact hetzelfde vermogen en koppel presteert als de krachtfabriek uit de F3 800: 148 pk (108 kW) bij 13.000 tpm en 88 Nm bij 10.600 tpm. Een geweldig detail op de Serie Oro – twee uitlaatdempers rechts, eentje links – is niet enkel voor de sier, het Goudhaantje braakt door het gewijzigde traject ook vijf extra pk’s uit: 153 pk bij 13.250 tpm.

Aangezien de Superveloce (in tegenstelling tot leenheer F3 800) niet primair op circuitgebruik is gericht, werd de motormapping wel volledig aangepast, waardoor de Superveloce iets clementer op ‘t gas gaat. Daarenboven krijg je vier rijmodi ter beschikking (waarvan één aanpasbare user-modus), en wordt zowel de standaard Superveloce 800 als de Serie Oro een up/down quickshifter aangemeten, evenals tractiecontrole met acht interventieniveaus (en de optie om die volledig uit te schakelen). Eén grote afwezige: een IMU, hoewel die op de nieuwe viercilinder wel wordt voorzien… Ook voor het rijwielgedeelte spelen zowel de gewone Superveloce 800 als de Serie Oro leentjebuur bij de F3 800, al werd het subframe zowel voor- als achteraan bijgespijkerd met ‘t oog op een comfortabelere rit.

Blingbling
Het codewoord op de Superveloce 800 Serie Oro is overigens carbon: zowel de zijsecties van de voorkuip, beide spatborden, de afdekking van de inlaatkanalen, de bellypan, de voorste kuipsteun, de bovenste en onderste kettingkast, en het kontje worden in koolstofvezel uitgevoerd. De standaard Superveloce doet ‘t met een soort thermoplast. Niet lelijker, maar iets zwaarder.

Verder pakt de Superveloce 800 Serie Oro flink uit met een rits CNC-gefreesde onderdelen, zoals de tankdop met lederen band, de alu ring rond de koplampen voor en achter. Het dashboardje is dan weer afgeleid van ‘t exemplaar op de Brutale 1000 Serie Oro: een compact 5-duims TFT-kleurendisplay. Het menu is direct toegankelijk via een multifunctionele joystick op de linker stuurhelft.

Zo kan je in een wip onder meer je inkomende oproepen, berichten en muziek beheren via Bluetooth, terwijl je via mirroring ook je navigatie kan gebruiken, alle details van je rit kan raadplegen, én zelfs je routes kan tracken en delen. Via de MV Ride App kan je zelfs alle ​elektronische instellingen van je Superveloce aanpassen: mappings, tractiecontrole en quickshifter). De Serie Oro krijgt bovendien ook nog af-fabriek een anti-diefstal- en tracking-module. Geen overbodige luxe, voor dit pareltje.

Prijzen en beschikbaarheid worden dra bevestigd – al communiceert het merk zelf een richtprijs van 20.000 euro voor de gewone.

Deel

Gerelateerde artikels

SUPERBIKER Mettet 2024

Terugblik Superbiker Mettet 2024

Met zes overwinningen in de voorbije acht jaar was Marc-Reiner Schmidt de te kloppen man tijdens de 37ste Superbiker in Mettet, afgelopen weekend. De Duitser

Yamaha R9

Daar is ‘ie dan: Yamaha R9!

Zelfs waarzeggers met héél veel mist in hun glazen bol konden voorspellen dat Yamaha op basis van de CP3 uit de MT-09 een R9 zouden