MV Agusta Brutale 1000 Serie Oro

Op de EICMA keerde MV weer terug naar een oude traditie door eerst een exclusieve Serie Oro aan te kondigen, zoals het merk dat vroeger ook deed met de F4, Brutale 750 en F3. De eer valt nu te beurt aan de Brutale 1000, die in een oplage van 300 stuks van de band in Varese zal rollen. Daarna (volgend jaar) zal het de beurt zijn aan de ‘gewone’ Brutale 1000.

Het is dan wel te hopen dat deze zoveel mogelijk meekrijgt van z’n exclusieve broer, de specificaties liegen er niet om namelijk. MV leende het blok van de onlangs uitgezwaaide F4 RC Superbike en downtunede deze tot een beter bruikbaardere naked-krachtbron. Hoewel, downtunede?! De Brutale staat liefst voor 208 pk @ 13.480 tpm in de boeken. En een top van 300 km/u +. Dat is ongehoord. Het gros van de superbikes komt niet eens aan deze waarden. En dan kan je tenminste nog wegkruipen achter een ruitje. MV maakte de vierpitter klaar voor Euro4, sleutelde onder andere de variabele inlaatkanalen van het blok (niet nodig), paste de elektronica aan – inclusief een geheel nieuwe ECU – en monteerde voor en achter (TTX36) semi-actief Öhlins veerwerk in het rijwielgedeelte. Brembo Stylema’s en riant gebruik van carbonfiber zetten de puntjes op de i. Rijklaar is de Brutale 1000 goed voor 184 kilo. Een naked met 208 pk en slechts 184 kg… Waar is hier de nooduitgang?!

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100 DCT

Onboard: Honda NT1100 DCT

Onlangs stelde Honda de vernieuwde NT1100 met elektronische vering en DCT automatische versnellingsbak voor in Malaga. Daags na het noodweer dat de regio teisterde lagen